کد خبر 128250
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
هوندا و سوبارو به دنده دستی وفادار مانده‌اند

چرا هوندا سیویک و سوبارو «بی آر زی» اصرار به زنده نگهداشتن دنده دستی (سیستم انتقال قدرت غیراتومات) دارند؟

به گزارش پرشین خودرو، هوندا و سوبارو این هفته از خودروهایی رونمایی کردند که مشتری می تواند دنده دستی آنها را سفارش دهد. این دو خودرو عبارتند از سیویک 2022 (که هنوز در حد نمونه اولیه است و به تولید انبوه نرسیده) و بی آر زی 2022.

در حالی که هم تعداد فروش و هم امکان خرید خودروهای دنده دستی روند کاهشی دارد، هنوز در بازار هوادارانی وجود دارند که به سه پدال علاقه مند هستند. در بین این هواداران، بیشتر جوانان به خودروهای دنده دستی اشتیاق نشان می دهند.


با تولید انبوه هوندا سیویک 2022 در عمل هوندا یازدهمین نسل این خودرو را به بازار عرضه می کند. سیویک و بی آر زی نشان داده اند که هنوز محبوبیت خود را در بین مردم از دست نداده اند مخصوصاً که با بودجه جوانان بیشتر همخوانی دارد.


گری رابینسن Gary Robinson‌ قائم مقام هوندا در برنامه ریزی تولید می گوید: «برای ما، [ادامه ارائه دنده دستی] بیشتر اشتیاق است، چون برای مدت زمان طولانی بخش مهمی از دی ان اِی شرکت ما را تشکیل داده است. فکر می کنم که ما شهرت پیدا کرده ایم که بهترین خودروهای دنده دستی را ارائه می کنیم.»

 

دنده دستی



خودروسازان با گراف های مختلف می خواهند اثبات کنند که سیستم انتقال قدرت [دنده] اتومات هم سریع تر،‌ هم پربازده تر از دنده دستی است. هیچ کدام از این استدلال ها نمی تواند باعث قانع کردن کسانی شود که از به دست گرفتن تمام کنترل خودرو لذت می برند. دنده دستی نوعی ارتباط ملموس بین راننده، خودرو و جاده برقرار می کند. با این حال تقاضا و فروش خودروهای دنده دستی روند کاهشی دارند هم در بازار خودروهای ارزان و هم گران. بیشتر از آن که تقاضا کاهش یافته باشد، عرضه تأثیر داشته و برای خودروسازان دنیا تأمین و ارائه دنده اتومات راحت تر شده است. با این حال هوندا و سوبارو هنوز با ارائه سیویک و بی آر زی دنده ای این اشتیاق به اختیار را در بین هواداران دنده دستی حفظ کرده اند.

به جز خودروهای پورشه و آستون مارتین قدیمی که حالا دیگر عتیقه به حساب می آیند، یافتن دنده دستی تقریبا در مدل های جدید این دو برند غیرممکن شده است. اما اگر پرستیژ و داشتن خودروی گران قیمت مد نظر مشتری نباشد، گزینه های بیشتری پیش روی مشتری قرار می گیرد. برای مثال خودروهایی مثل فورد موستانگ، ب ام و سری 2، سوبارو دبلیو آر ایکس، شورولت کامارو، داج چلنجر، فیات 124 اسپایدر، هیوندایی ولستر اِن، و مزدا 3 گزینه دنده دستی را در اختیار مشتری قرار می دهند.

هیچکدام از این خودروها توان فروش خودروهایی مثل هوندا CR-V‌ و تویوتا راوفور را ندارند اما به هر حال خودروهای نامبرده هواداران پر و پا قرصی دارند.

خودروهایی مثل بی آر زی و سیویک، دامنه وسیعی از هوادران و خریداران را به خود جلب کرده است، از جمله نسل های جدید که در قرن بیست و یکم به دنیا آمده اند. رابینسن می گوید: «درست است که جوانان امروز نسبت به گذشته کمتر به سراغ دنده دستی می روند اما نه به این معنی که دیگر جوانان به سراغ دنده دستی نمی روند.»

به هرحال هفته ای که گذشت برای دوستداران دنده دستی، خبر خوبی به همراه داشت که هنوز دنده دستی زنده است و دو خودروساز آن هم در سگمنت خودروهای با قیمت معقول، هنوز به دنده دستی وفادار مانده اند. برای خریداران متوسط خودرو، رفتن به سمت خودروهای اتومات طبیعی است اما برای خریدار متوسطی که لذت رانندگی هم برایش معیار مهمی است زنده ماندن سیستم انتقال قدرت (دنده دستی) مهم است. برای همین هم هشتگ خاصی هم دارند: SavetheManuals# گاهی اوقات خودروهای دستی برای این هواداران هم ارزش است هم شادی.

منبع: سایپا

کد خبر 128250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha