فراخوان جدید جی ام برای رفع مشکل قدیمی

فراخوان جدید جنرال موتورز برای مشکل قدیمی کیسه های هوا برای این شرکت 1.2 میلیارد دلار آب می خورد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، جنرال موتورز باید 7 میلیون دستگاه وانت را به خاطر کیسه های هوای معیوب تاکاتا ژاپنی در سراسر جهان فرا بخواند تا جلوی خطر مرگ احتمالی رانندگان این خودروها را بگیرند.

سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا اعلام کرده است که جنرال موتورز 5.9 میلیون دستگاه وانت و شاسی بلند در آمریکا و 1.1 میلیون دستگاه در سراسر جهان را که به کیسه هوای تاکاتا مجهز شده اند به تعمیرگاه فرا بخواند و نقص آن را رفع نماید. هزینه این تعمیرات 1.2 میلیارد دلار است که یک سوم درآمد خالص سالانه این گروه عظیم خودروسازی است.

کیسه های هوای تاکاتا بزرگترین فراخوان در تاریخ خودروسازی را رقم زده است. در صورت انفجار این کیسه های هوا ذرات تیز پرتاب شده آسیب شدیدی به سرنشینان وارد می کند. تا به امروز 27 نفر در اثر انفجار کیسه های هوای تاکاتای ژاپن جان خود را از دست داده اند. از این 27 نفر، 18 نفر در ایالات متحده به ثبت رسیده است. برای همین هم هست که سازمان یاد شده اصرار دارد که این کیسه های هوا از سطح تمام جاده ها جمع آوری شوند.

بر اساس آمار ان بی سی NBC تا به حال 100 میلیون دستگاه خودرو فراخوانده شده اند و مشکل کیسه هوای آنها رفع شده است.

 

جی ام



جنرال موتورز از سال 2016 می جنگد که زیر بار این فراخوان و این زیان هنگفت نرود و می گوید که تا به حال محصولات این شرکت فاجعه ای به بار نیاورده اند. تا به حال 4 بار رسماً از سازمان یاد شده تقاضا کرده اند که خودروهای این شرکت مشمول این فراخوان نشود اما تا به حال نتیجه نداده بود. تا این که NHTSA‌ سرانجام به این نتیجه رسید که جنرال موتورز هم باید این ایراد را رفع کند.

این خودروساز آمریکایی 30 روز مهلت دارد برنامه اجرایی این فراخوان را به اطلاع NHTSA‌ برساند و در این برنامه باید به صاحبان این خودروها با روش های مختلف اطلاع رسانی شود تا به نمایندگی های خدمات پس از فروش این خودروساز مراجعه کرده و بخش معیوب این کیسه های هوا را تعویض نمایند.

از آن جایی که تاکاتا –سازنده این کیسه های هوا- ورشکست شده است، تمام هزینه های این فراخوان به پای جنرال موتورز نوشته می شود.

این کیسه های هوا در مکانیسم باز شدن کیسه ها از نیترات آمونیم استفاده می کند. این ماده در اثر گرما و رطوبت به تدریج خراب می شود و باعث انفجار ظرف فلزی می شود که این ماده را در خود جای داده است. این انفجار به قدری شدید است که ترکش ذرات فلزی پرتاب شده از آن می تواند جان سرنشینان را بگیرد.

جنرال موتورز خیلی سعی داشت به اثبات برساند که این کیسه های هوا مطابق ویژگی های درخواستی این شرکت تولید شده اند و مشکلات به وجود آمده را ندارند و 4720 مورد از این کیسه های هوا به طور رندوم توسط شرکت ارزیابی نورتروپ گرومان Northrup Grumman در گرما و رطوبت بالا تست و ارزیابی شده اند.

سازمان ایمنی ترافیک بزرگراهی ملی آمریکا زیر بار نرفت و گفت تصمیم امروز این سازمان بر اساس داده های میدانی و اندازه گیری ها و تست های عُمرسنجی و تحلیل مهندسی بوده است. از نظر این سازمان همه کیسه های هوایی که با نیترات آمونیم کار می کنند باید رفع نقص شوند. این فراخوان آن دسته از خودروهایی که مجهز به ضدرطوبت در کیسه هوا شده اند مستثنی کرده است با این حال بازدید این کیسه های هوا هم ضرر ندارد هیچ، احتیاط هم به حساب می آید.

با این حال جنرال موتورز بیانیه ای داده و در آن گفته است که با یافته های NHTSA‌ موافق نیست اما دستور آنها را اجرا می کند. در این بیانیه آمده است: «ایمنی و اعتماد کسانی که خودروهای ما را می رانند، در اولویت همه فعالیت های جنرال موتورز است.»

خیلی از مدل های پرفروش و جدید جنرال موتورز مشمول این طرح فراخوان می شوند که از سال 2007 به بعد وارد بازار شده اند. مدل هایی مثل شورلت های سیلورادو، سابربن، تاهو، آوانشه، اسکالید،‌ جی ام سی های سییرا و یوکان.

در بازار دنیا کسانی که محصولات جنرال موتورز را خریداری کرده اند می توانند به این آدرس مراجعه کنند و مطلع شوند که آیا خودروی آنها مشمول فراخوان شده است یا نه. تا به حال سه چهارم از 800 هزار خودروی فراخوان شده جنرال موتورز در فراخوان قبلی رفع نقص شده اند. این تعمیرات برای مشتریان خرجی ندارد و به هر حال جان سرنشینان مطرح است و باید جدی بگیرند.

کد خبر 128373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha