دولت با حفظ ردیف درآمدی به دنبال شکست قفل واردات خودرو است

با ردیف درآمدی و رقم پیشنهادی که دولت برای حقوق ورودی خودرو در بودجه سال آینده در نظر گرفته است به نظر می رسد دولت با حفظ ردیف درآمدی از این محل در بودجه 1400، برنامه ای برای واردات خودرو دارد تا در صورت موافقت مجلس با طرح واردات خودرو، این جریان در سال آینده عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام نظر مجلس در خصوص واردات خودرو در قالب طرح تحول در صنعت خودرو اگر چه گمانه زنی ها در خصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو افزایش یافت اما با سقف درآمدی دولت از حقوق ورودی خودرو در بودجه سال آینده این مساله قوت بیشتری گرفت.

با این حال پیشنهاد ردیف درآمدی دولت از محل واردات خودرو در حالی در قالب بودجه سال آینده به مجلس ارائه می شود که همچنان مجلسیان در حال چکش کاری موضوع واردات خودرو هستند، پیشنهادی که همچنان موافقان و مخالفان زیادی دارد و مورد اجماع نمایندگان ملت قرار نگرفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است با وجود اینکه مجلس در طرح تحول در صنعت خودرو به دنبال گشایش هایی برای واردات خودرو است اما با ردیف درآمدی که دولت در بودجه 1400 برای واردات خودرو در نظر گرفته است مسلما این مساله نیازمند بررسی و تصویب نمایندگان است.

مهدی دادفر در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به درآمد 2040 میلیاردی دولت از حقوق ورودی خودرو در بودجه 1400 عنوان کرد: در آمدی که دولت در بودجه سال آینده از محل واردات خودرو دیده است معادل سه هزار دستگاه خودرو بیشتر نیست و با محاسبه نرخ دلار و متوسط قیمت 25 تا 30 هزار دلاری هر دستگاه خودرو، میزان درامد پیش بینی شده از محل واردات رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود.

 

سوار بر موج روانی بازار خودرو به دنبال موافقت مجلس با پیشنهاد درآمدی دولت

وی به مقایسه میزان درآمد پیشنهادی در بودجه 1400 با درآمد صفر دولت از محل حقوق ورودی خودرو در بودجه سال 99 پرداخت و تصریح کرد: به نظر می رسد دولت با در نظر گرفتن این میزان درآمد از محل وارات خودرو برنامه ای برای واردات خودرو دارد و به دنبال این است که ردیف درآمدی از واردات خودرو در بودجه 1400 باز بماند تا در صورت موافقت مجلس با طرح واردات خودرو، این جریان در سال آینده عملیاتی شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همچنین در خصوص موافقت یا مخالف مجلس با ردیف بودجه ای دولت از محل واردات خودرو گفت: رقم پیشنهادی دولت در بودجه عدد بزرگی نیست که بخواهد مجلس با آن مخالفت کند ضمن اینکه اگر مجلس بخواهد سوار بر موج روانی بازار خودرو شود باید با ردیف درآمدی دولت از واردات خودرو موافقت کند چرا که با این کار می تواند تا حدودی قیمت ها را کنترل کند و چنانچه مجلس با این مساله مخالفت کند وضع بازار خودرو در سال آینده بدتر از امسال خواهد شد.

دادفر به طرح پیشنهادی مجلس مبنی بر واردات خودروهای سواری به منظور ساماندهی بازار خودرو اشاره و تاکید کرد: به فرض اینکه طرح مجلس تبدیل به قانون شود و ردیف درآمدی دولت از واردات خودرو در بودجه 1400 نیز تصویب شد حداقل شش تا هشت ماه زمان نیاز است تا واردکنندگان برای اخذ مجوزهای لازم سد سازمان استاندارد ، محیط زیست و دفتر مقررات وزارت صمت و پلیس راهور را رد کنند بنابراین در صورت موافقت مجلس شش ماهه دوم سال آینده واردات خودرو عملیاتی می شود.

 

قفل واردات خودرو، مهدی دادفر


نگاه مسئولان فاقد تغییر استراتژیک در صنایع خودروسازی است

وی افزود : طرحی که در مجلس ارائه شده و سقف درآمدی دولت از واردات در بودجه سال آینده پس از تصویب در مجلس باید مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به دیدگاه مسئولان در مقابله با واردات خودرو، خاطرنشان کرد: با نگاه موجود برای مقابله با واردات خودرو به نظر می رسد مسئولان پشتیبان ادامه تولید پراید و پژو 405 هستند تا تغییر استراتژیک در صنایع خودروسازی.

به گزارش پرشین خودرو ، در حالی دولت در بودجه سال آینده رقمی از محل حقوق ورودی خودرو پیشنهاد کرده است که از سال 97 عملا واردات خودرو متوقف و در بودجه سال های 98 و 99 این ردیف درآمدی صفر بوده است با این حال بر اساس آمار گمرک ایران در سال 97 حدود 15 هزار دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است در حالی که در سال 96 حدود 70 هزار دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده بود.


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 128654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha