نیاز فوری خودروسازان به 27 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای جهش تولید

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر تامین نیاز فوری 27 هزار میلیاردی خودروسازان برای جهش تولید، از اختصاص 100 درصد تسهیلات پنج هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار به قطعه سازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی همچنان وزیر صمت بر برنامه افزایش 50 درصدی تولید خودروسازان ظرف 6 ماه تاکید دارد که بر اساس آخرین امارها زیان خودروسازان ناشی از تصمیمات قیمتی و بدهی آنها به قطعه سازان سر به فلک کشیده است روندی که به گفته کارشناسان به طور قطع بر جریان تولید خودروسازان و زنجیره تامین ظرف ماههای آتی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

با این وجود در این هفته رئیس بانک مرکزی از اقدامات صورت گرفته برای تامین مالی این صنعت از طریق اوراق گام و تسهیلات بانکی خبر داد، راهکاری که به گفته رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور در صورت تحقق حمایت مالی صورت گرفته تنها بخشی از مطالبات قطعه سازان را پوشش خواهد داد و برای جهش تولید باید همچنان 27 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تزریق شود.

محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای افزایش 50 درصدی تولید خودرو در کشور از نیاز فوری 27 هزار میلیاردی خودروسازان برای جهش تولید خبر داد.

وی همچنین با اشاره به تصمیمات اخیر بانک مرکزی در حمایت مالی از این صنعت اظهار داشت: برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکتهای خودروساز قرار است حدود 5000 میلیارد تومان در قالب وام پرداخت و 10 هزار میلیارد تومان در قالب اوراق گام و سایر روش ها مانند اوراق مرابحه و صکوک اختصاص یابد که در صورت اجرای این تصمیمات و تامین 27 هزار میلیارد تومان نیاز فوری خودروسازان می توان شاهد جهش تولید در این صنعت بود.

وی با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص پرداخت 80 درصد تسهیلات 5 هزار میلیاردی به قطعه سازان تصریح کرد: در جلسه ای که روز گذشته در سازمان گسترش برگزار شد مقرر گردید که 100 درصد تسهیلات 5 هزار میلیاردی به قطعه سازان اختصاص یابد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین به افزایش 40 هزار میلیاردی مطالبات قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد: اگر چه پرداخت تسهیلات 5هزار میلیاردی به این صنعت در مقابل مطالبات قطعه سازان رقم قابل توجهی نیست اما در صورت پرداخت می تواند گوشه ای از مشکلات مالی قطعه سازان را برطرف کند.

2 اتفاق مهم با رها سازی صنعت خودرو / کاهش تولید خودروسازان در پیش است

نجفی منش تاکید کرد: امیدواریم روزی صنعت خودرو به شرایطی برسد که نیازی به تسهیلات و اوراق گام نداشته باشد و مسلما این مساله زمانی محقق می شود که قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین شود.

 

نجفی منش



وی همچنین با توجه به ادامه جریان زیاندهی خودروسازان و عدم چاره اندیشی برای زیان های قبلی در این صنعت افزود: چنانچه مسئولان کشور به این جمع بندی برسند که صنعت خودرو را رها کنند و اجازه دهند قیمت خودرو در بازار تعیین شود شاهد 2 اتفاق مهم در تامین نیاز مالی خودروسازان و کاهش شدید قیمت خودرو در بازار خواهیم یود.

وی در ادامه به آمار کاهش 4.7 درصدی تولید خودرو در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه پرداخت و گفت: زمانی که قطعه سازان نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه و قطعات نداشته باشد مسلما تولیدی هم در کار نخواهد بود بنابراین آمار تولیددیماه خودروسازان اگر چه کاهشی است اما نسبت به شرایط موجود عدد بالایی نیست و در صورت ادامه جریان نقدینگی در زنجیره تامین شاهد افت بیشتر تولید خودرو در ماههای آتی خواهیم بود.

دست های پنهانی برای جلوگیری از توسعه صنعت خودروسازی در ایران / سیاستی که به جای تولید از رانت حمایت می کند

این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازان اضافه کرد: البته همزمان با مشکلات نقدینگی قطعه سازان مسائل دیگری در حوزه تامین ارز و ترخیص قطعات از گمزک نیز مزیت برعلت شد تا در نهایت ماه گذشته تولید خودروسازان علی رغم جریان افزایشی در ماههای قبل، کاهشی شود.

نجفی منش همچنین با اشاره به لزوم سیاست و عزمی جدی برای حرکت درست جریان خودروسازی در کشور، ورود شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو را اشتباه تاریخی دانست و نسبت به تصمیم اخیر این شورا در عدم بازنگری قیمت های 3 ماه پایانی خودروسازان انتقاد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه دست های پنهانی در کشور وجود دارند که نمی خواهند صنعت خودرو مسیر توسعه و پیشرفت را طی کند به عقب نشینی شورای رقابت از تصمیم گیری جدید قیمتی در خصوص خودروهای کم تیراژ پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه در ایران به جای تولید از رانت حمایت می شود و همواره در برابر راهکارهایی برای بستن مسیر رانت مقاومت می شود بر همین اساس زمانی که شورای رقابت با شیوه جدید قیمت گذاری خودروها کم تیراژ بنا داشت جبران زیان وارد شده را کند با مخالفت های مختلف مانع از اجرای این تصمیم شدند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha