80 درصد از قرارداد قطعه سازان اصلاح شد

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران هم اکنون بیش از 80 درصد قرارداد قطعه سازان اصلاح و بخش مهمی از تسهیلات پنج هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار به قطعه سازان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید در حالی همچنان از موانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید صنعت قطعه سازی کشور عنوان می شود که بر اساس آخرین آمارها میزان مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان نیز به رقمی حدود 31 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این شرایط در حالی است که با هشدار قطعه سازان نسبت به افت تولید و افزایش مشکلات مالی سازندگان در آستانه روزهای پایانی سال بخشی از تسهیلات تخصیصی به خودروسازان برای پرداخت مطالبات به قطعه سازان عملیاتی شده است.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به آخرین وضع پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی به خودروسازان گفت: در حال حاضر ایران خودرو 60 درصد از تسهیلات تخصیصی به این شرکت را که رقمی نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان می شود را دریافت و بین قطعه سازان توزیع کرده است و در حال پیگیری است که مابقی تسهیلات را دریافت و بابت مطالبات به قطعه سازان پرداخت کند.

وی همچنین از تفاهم نامه سایپا با بانک ها و آغاز فرایند پرداخت تسهیلات تخصیصی این شرکت به قطعه سازان خبر داد و اظهار داشت: شرکت سایپا نیز در قالب تفاهم نامه سه جانبه ای که با بانک ها داشته، لیستی از قطعه سازان تهیه و به بانک ها ارائه کرده است تا در قالب این تفاهم نامه، کل 2500 میلیارد تومان تسهیلات اختصاصی بر اساس میزان مطالبات به قطعه سازان پرداخت شود که این فرایند از ابتدای هفته جاری و با معرفی قطعه سازان به بانک ها آغاز شده است و پیش بینی می شود ظرف هفته جاری و هفته آینده پرداخت این تسهیلات انجام شود.

 

مازیار بیگلو، قرارداد قطعه سازان


کاهش 10 درصدی مطالبات قطعه سازان

بیگلو با توجه به رقم 31 هزار میلیارد تومانی مطالبات قطعه سازان، این گونه تسهیلات را رقم مناسبی برای تسویه مطالبات سازندگان ندانست و متذکر شد: اگر چه با پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی رقمی در حدود 10 درصد از مجموع مطالبات قطعه سازان پرداخت می شود اما با شرایط پرداختی که معمولا هر ساله در فروردین ماه وجود دارد و درصد پرداختی خودروسازان کمتر می شود این رقم به زودی جایگزین و باز هم عدد مطالبات به بالای 30 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان با وجود جریان تولید و سفارش گذاری که بین زنجیره تامین و خودروسازان وجود دارد هر میزان تسهیلاتی که بابت مطالبات به قطعه سازان پرداخت می شود دوباره صرف تولید قطعه و عرضه به خطوط تولید خودروسازان می شود.


کاهش محسوس تیراژ خودروهای در کف با برنامه ریزی خودروسازان

بیگلو با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیاردی پاسخ گوی نیاز نقدینگی قطعه سازان تا پایان سال است، افزود : در حال حاضر بیشترین نگرانی قطعه سازان تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه و قطعات از نیمه فروردین ماه و آغاز تولید سال آینده شرکتهاست که البته در این زمینه در حال گفت و گو با خودروسازان هستیم و بر این اساس خودروسازان وعده دادند که پرداختی های فروردین قطعه سازان را به سرعت آغاز و با از محل فروش خودروها این نقدینگی را تامین کنند.

وی در ادامه با توجه به وجود خودروهای در کف خودروسازان، بخش مهمی از نقایص این خودروها را ناشی از عدم تامین قطعات های تک و الکترونیکی عنوان و اظهار کرد: مشکلات انتقال ارز و وجود موانع و مشکلات لجستیکی و کمبود نقدینگی برای خرید نقدی این قطعات از مسائلی است که در تامین قطعات مذکور تاثیر گذار بوده است اما با توجه به برنامه ریزی خوب هر دو خودروسازی برای تامین این قطعات، پیش بینی می شود پس از تعطیلات نوروز شاهد کاهش محسوسی تیراژ خودروهای کف و افزایش تجاری سازی و تکمیل خودروهای ناقص باشیم.


به روزرسانی 80 درصد از قرارداد قطعه سازان

وی همچنین با توجه به اهمیت اصلاح قراردادهای قطعه سازان از به روزسانی 80 درصد از قراردادهای قطعه سازان خبر داد و گفت: اگر چه تمام قراردادهای سازندگان اصلاح نشده است اما تمام قطعه سازانی که اسناد و مدارک خرید و هزینه ها را به خودروسازان ارائه کردند هم اکنون قیمت های 9 ماهه آنها به روز و در حساب های آنها لحاظ شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران از تلاش خوب خودروسازان در اصلاح قیمت سازندگان تشکر کرد و افزود : برای اصلاح 20 درصد الباقی قراردادها نیز قطعه سازان در حال مذاکره هستند چرا که همچنان اختلاف نظرهایی بر روی مبنای محاسبات نرخ ارز و قیمت دستمزد و هزینه سربار وجود دارد که در این جریان سازندگان یکی دو راهکار بیشتر ندارد یا باید حکمیت انجمن را بپذیرند و یا با کارشناسی خودروسازان این اصلاح قیمت ها به صورت یکطرفه صورت خواهد گرفت.

بیگلو با وجود اقدامات صورت گرفته همچنان دغدغه اصلی قطعه سازان در سال 1400 را نقدینگی اعلام و خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت گذاری دستوری ادامه یابد و کماکان این سناریو از سوی دولت تغییر نکند دغدغه اصلی سازندگان در سال آینده کمبود نقدینگی خواهد بود چرا که دیگر خودروساز چیزی ندارد که از محل آن مطالبات قطعه سازان را پرداخت کند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha