کد خبر 142432
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
قطعه سازان خواستار اصلاح 3 ماهه قراردادها شدند

با وجود هدف‌گذاری تولید خودرو در سال جاری و ظرفیت مناسب سازندگان برای تحقق برنامه تولید خودروسازان اما قطعه سازان معتقدند تا زمانی که تعدیل قیمت‌ها به موقع انجام نشود به رغم ظرفیت موجود، شاهد کاهش نقدینگی، نارضایتی و افت تولید خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ماه گذشته بود که پس از کش‌وقوس‌های بسیار و بررسی اسناد و مدارک شرکت‌ها بالاخره شورای رقابت پس از 17 ماه، سقف افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را حدود 42 درصد افزایش داد؛ مصوبه‌ای که اگر چه تا حدودی باعث رضایت و بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان شد اما به نظر می‌رسد این مساله همچنان تاثیر چندانی در روند پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت قطعه سازان نگذاشته است.

افزایش میزان مطالبات قطعه سازان و موضوع تعدیل قیمت سازندگان در حالی همچنان جزء چالش‌های قطعه سازان است که با توجه به تورم سنگین و تحریم‌های شدید، انتظار می‌رود که برای دستیابی به رشد تولید و تحقق شعار سال در صنعت خودروسازی، حداقل تعدیل قیمت‌های سازندگان و زنجیره تامین خودروسازان با سرعت بیشتری انجام شود.

در این ارتباط قطعه سازان معتقدند اولین کاری که خودروسازان باید انجام دهند اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان بر اساس نرخ مواد اولیه و سایر هزینه‌هاست؛ روندی که به جهت تاخیر و عدم هوشمندسازی قراردادها، باعث می‌شود بخش زیادی از نقدینگی قطعه سازان به واسطه برنامه جهش تولید و افزایش مطالبات کاسته شود.

در این زمینه یک عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران معتقد است در صورتی که اصلاح قیمت سازندگان 3 ماهه انجام شود باز هم این رویه کمک خیلی بزرگی به قطعه سازان خواهد بود.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو افزود: تا زمانی که تعدیل قیمت‌ها به موقع انجام نشود به رغم ظرفیت موجود شاهد کاهش نقدینگی، نارضایتی و افت تولید خواهیم بود.

به گفته وی تعدیل قیمت همچنان مهمترین دغدغه قطعه سازان است که در صورت رفع آن از سوی خودروسازان می‌تواند مشکل نقدینگی قطعه سازان را حل کند.

قطعه سازان خواستار اصلاح 3 ماهه قراردادها شدند

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات معتقد است تا اسفندماه سال گذشته 70 تا 80 درصد توافقات برای اصلاح قیمت سازندگان در سال 1401 انجام شد اما به گفته وی لازمه هر توافقی این است که چه زمانی این اصلاحات در حساب قطعه سازان اعمال شود.

بیگلو در ادامه با توجه به ظرفیت قطعه سازان، نکته مهم برای دستیابی به اهداف تولید در سال 1402 را تامین نقدینگی سازندگان عنوان کرد و گفت: با وجود هدف گذاری تولید یک میلیون و 800 هزار خودرو در سال جاری اما در صورت تامین مالی و تعدیل قیمت و پرداخت به موقع مطالبات، توان و ظرفیت قطعه سازان تا 2 میلیون و 200 هزار دستگاه برای تامین نیاز خودروسازان و بازار قطعه یدکی است.

وی در پایان با توجه به تاثیر فروش خودرو در بورس کالا در بهبود نقدینگی خودروسازان گفت: با وجود اینکه سال گذشته با عرضه خودرو در بورس تا حدودی اوضاع نقدینگی خودروسازان بهبود یافت اما عملا این جریان باعث سرعت در اصلاح قیمت قطعه سازان نشد.

کد خبر 142432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha