دولت با پشتیبانی از تولید، مانع از قیمت گذاری دستوری شود / کاهش نیاز ارزی قطعه سازان در 1400

مهمترین دغدغه و مانع جدی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور قیمت گذاری دستوری است و انتظار می رود در سال 1400 با حذف سیاست های اشتباه و پشتیبانی از تولید، قیمت خودرو به روزرسانی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال 99 سال سختی برای قطعه سازان بود، سالی که با شیوع گسترده بیماری کرونا، تعلیق چندماهه واردات مواد اولیه و قطعات نیم‌ ساخته تا عدم همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز و ثبت سفارش همراه شد.

در سال گذشته نه تنها روند اجرای نهضت ساخت داخل قطعات خودرو برای کاهش وابستگی به واردات کند شد؛ بلکه برخی از تولیدکنندگان در تولیدات جاری‌شان نیز دچار مشکل و حتی بعضی نیز مجبور به اعلام ورشکستگی شدند اما در سالی که گذشت صنعت خودرو و قطعه سازی کشور با استفاده از ظرفیت های موجود توانست بسیاری از چالش ها را به فرصت تبدیل کند و با همراهی و اهتمام قطعه سازان جهش خوبی در تولید خودروسازان رقم خورد از این رو کارشناسان با توجه به پشت سر گذاشتن برخی از موانع و مشکلات، سال 1400 را سال خوبی برای صنعت خودرو و قطعه سازیی کشورپیش بینی می کنند.

مهمترین مانع زدایی و پشتیبانی در صنعت قطعه سازی کشور چیست؟


در همین زمینه محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور، با ابراز امیداوری نسبت به شرایط پیش روی صنعت قطعه سازی در سال جدید، مهمترین مانع صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را در سال 1400 عدم به روزرسانی قیمت دانست و تاکید کرد: خودروسازان در سال گذشته با وجود رشد تولید زیان بالایی را متحمل شدند بنابراین مهمترین مانع زدایی در سال جدید حذف قیمت گذاری دستوری است اقدامی که موجب رفع بسیاری از موانع و مشکلات تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی می شود.

وی با بیان اینکه بهترین پشتیبانی از این صنعت به روزرسانی قیمت خودرو است، خاطر نشان کرد: امروز بالاترین دغدغه قطعه سازان حضور شورای رقابت و قیمت های دستوری است با این حال امید می رود در سال جدید این شورا از چرخه قیمت گذاری حذف شود.

شهپری همچنین با توجه به عرضه احتمالی خودرو در بورس در سال 1400، از تداوم فروش خودرو با شیوه قرعه کشی انتقاد کرد و گفت: باید قیمت خودرو به روزرسانی و در حاشیه بازار تعیین شود و همان گونه که قیمت مواد اولیه و صنایع زیر مجموعه ای چون فولاد مبارکه، مس باهنر، آلومینیوم و پتروشیمی ها در بورس تعیین می شود قیمت خودرو هم باید در بورس کشف قیمت شود.

چالش هایی که با نهضت داخلی سازی به فرصت تبدیل شد


عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه تنها راز بقای صنعت خودرو و قطعه سازی را به روزرسانی تجهیزات و تکنولوژی تولید و حرکت بر اساس شرایط روز دنیاست اعلام و تصریح کرد: در صورتی که این به روزرسانی در امکانات و ماشین آلات در صنعت خودرو و قطعه سازی صورت نگیرد مسلما قیمت تمام شده تولید رقم بالایی خواهد بود.

شهپری در این خصوص به میزهای ساخت داخل اشاره و خاطر نشان کرد: در جریان نهضت ساخت داخل بسیاری از پتانسیل ها در صنعت قطعه سازی کشف شد و از ظرفیت های خوبی که وجود داشت استفاده گردید با این حال تداوم برگزاری میزهای ساخت داخل نیازمند سرمایه گذاری و خرید تکنولوژی های به روز است .

کاهش نیاز ارزی قطعه سازان در 1400

به گفته وی با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه داخلی سازی کل نیاز ارزی صنعت قطعه سازی کشور در سال 1400 حدود یک میلیارد دلار است که با محاسبه نیار خودروسازان در مجموع نیاز ارزی صنعت خودرو کشور 2.5 میلیارد دلار خواهد بود.

 

شهپری



شهپری تاکید کرد: بر این اساس و با وجود فراز و نشیب های سال گذشته صنعت قطعه سازی کشور معتقدم در سال جاری شرایط بسیاری بهتری پیش روی قطعه سازان است و با رفع بسیاری از موانع، چشم انداز خوبی را در سال 1400 برای این صنعت می توان ترسیم کرد.

قطعه سازان با غلبه بر تحریم ها پوست اندازی کردند


این فعال در صنعت قعه سازی کشور در همین راستا به عرضه دو محصول جدید شاهین و تارا و سرمایه گذاری که در این حوزه در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور صورت گرفته است، اشاره و یاد آورد شد: در سال 99 صنعت خودرو و قطعه سازی تحریم های بسیاری ظالمانه ای را تجربه کرد با این وجود تولیدکنندگان توانستند از این چالش ها فرصت های خوبی را بوجود آورند و بسیاری از قطعه سازان با گذر از این دوران بسیار سخت، موفق به پوست اندازی و به روز رسانی در تکنولوژی و تجهیزات شدند.

چشم انداز روشن قطعه سازان در سال 1400 / جهش تولید در سایپا و ایران خودرو رقم خورد


شهپری افزود: قطعه سازان سال بسیار سختی را به لحاظ شدت تحریم ها، شیوع کرونا و اثرات آن بر تعطیلی برخی کارخانجات تولیدی سپری کردند اما در روزهای پایانی سال 99 و آغاز سال 1400 برخی مشکلاتی که در حوزه ارزی وجود داشت کمی فروکش کرده است بنابراین چنانچه در سال جدید اتفاق غیر مترقبه ای رخ ندهد پیش بینی می شود امسال، سال بسیار بهتر و چشم انداز روشنی پیش روی صنعت خودرو و قطعه سازی کشور باشد.

وی همچنین به رشد تولید خودروسازان در ماههای پایانی سال 99 پرداخت و با اشاره به تحقق جهش تولید در هر دو خودروساز بزرگ کشور اظهار کرد: در سالی که گذشت ایران خودرو برنامه تولید خود را با 501 هزار دستگاه به اتمام رساند در حالی که در سال 98 حدود 370 دستگاه تولید کرد در واقع در سال 99 یک جهش 130 هزار دستگاهی در ایران خودرو رخ داد.

شهپری در پایان خاطرنشان کرد: البته این جهش در سایپا به دلیل خروج پراید از سبد محصولات این شرکت کمی متفاوت از ایران خودرو بود ضمن اینکه تولید محصولات سی کی دی در سبد محصولات خودروسازان بسیار کاهش یافت وآنچه که در سال گذشته رقم خورد تولید محصولات بر اساس توان داخلی در هر دو شرکت خودروساز بود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha