وزارت صمت قطعه سازان را برای تامین ارز ماشین آلات مثل توپ فوتبال پاس می‌دهد / سال ۱۴۰۲؛ بدترین سال قطعه سازان در تامین منابع ارزی و ریالی

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، اقدام شرکت‌های خودرویی مونتاژکار در صادرات مواد اولیه را باعث افزایش قیمت مواد اولیه در داخل دانست و تاکید کرد: متاسفانه مواد اولیه مس و فولاد که جز مصارف اولیه صنعت قطعه سازی به شمار می‌رود بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بالاتر از قیمت مواد اولیه وارداتی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمد شهپری در نشست امروز انجمن قطعه سازان با خبرنگاران افزود: زمانی که به یک خودروساز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مس می‌دهند که صادر کند و ارز آن را استفاده کند قطعا شاهد این شرایط قیمتی در مواد اولیه خواهیم بود.

وی در ادامه به موضوع داخلی سازی و نیاز قطعه سازان برای بازسازی و توسعه خطوط تولید و ماشین آلات پرداخت و تصریح کرد: در بحث سخت افزار تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی متاسفانه بسیاری از ماشین آلات و تجهیزات برای سالهای گذشته است در حالی که برای داخلی سازی و تولید قطعات جدید باید در به‌روزسانی خطوط تولید و خرید ماشین آلات جدید تجدیدنظر شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور اضافه کرد: متاسفانه در دو ماه اخیر وزارت صمت اعلام کرده است که ارزی برای تامین و واردات ماشین الات ندارد و قطعه سازان را برای تامین ارز ماشین آلات مثل توپ فوتبال از این معاونت به آن معاونت پاس می‌دهن.

به دنبال بحران کارگری، قطعه سازان به استخدام بانوان روی آوردند

شهپری در ادامه مشکل نیروی انسانی را چالش دیگر قطعه سازان عنوان کرد و گفت: فاجعه دیگر صنعت قطعه سازی کشور مساله منابع انسانی است و بسیاری از کارگران به دلیل کمبود درآمد در این صنعت وارد مشاغلی مثل استپ شدند چنان چه این جریان باعث شده که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرسنل قطعه سازی از بانوان استخدام شوند.

شهپری

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قطعه سازان در آستانه تعطیلی قرار گرفتند تاکید کرد: متاسفانه روند مسائل و مشکلات به  سمتی می‌رود که اگر ادامه یابد خودروسازان هم به دنبال سی کی دی کاری خواهند رفت؛ جریانی که  این صنعت را به مرور به سمت اضمحلال و نابودی می‌برد.

خودروسازان در تعدیلات قیمتی، یک ریال از ارز صادراتی قطعه سازان را قبول نکردند

در ادامه این نشست خبری شاپور سامعی عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور نیز با اشاره به مشکلات دریافت و تامین ارز قطعه سازان، امسال را بدترین سال برای تامین ارز در این صنعت دانست و گفت: از فروردین و اردیبهشت ماه امسال حتی یک سنت ارز به قطعه سازان اختصاص داده نشد و خرداد و تیرماه نیز ارز نیمایی حذف و ارز صادراتی تخصیص داده شده است. تاکنون خودروسازان یک ریال از این ارز را در تعدیلات قیمتی قبول نکردند و مبنای خودروساز در تعدیلات همچنان ارز نیمایی است.

شاپور سامعی

وی با تاکید بر اینکه عدم تخصیص ارز در ۲ ماه امسال، موجب توقف ثبت سفارش‌های قطعه سازان شد، بیان کرد: البته از مرداد امسال به صورت خیلی کم ارز اختصاص داده شده است اما به تدریج باید ارز صادراتی جایگزین شود.

روزگار بسیار بد قطعه سازان و ادامه مشکلات ارزی و ریالی

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به تدوام مشکلات ارزی و ریالی قطعه سازان تاکید کرد: متاسفانه در حوزه ریالی و ارزی همچنان قطعه سازان با مشکلات جدی مواجه هستند چنانچه در ۲۵ سال فعالیت در این صنعت هیچ گاه چنین روزگار بدی را سپری نکردیم.

سامعی همچنین یکی دیگر از مشکلات در وصول مطالبات از خودروسازان و در جریان خرید دین را مسدودی بانک‌ها اعلام کرد و گفت: امروز بانک‌ها تا ۲۸ درصد از ما مسدودی دریافت می‌کنند. در واقع اگر قطعه سازان بخواهند مطالباتشان را در قالب خرید دین از خودروسازان بگیرند بانک‌ها حدود ۲۸ درصد رقم پرداختی را تا یک سال مسدود می‌کنند.

کد خبر 143914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha