بازار خودرو به طرح افزایش قیمت کارخانه ای خودروسازان واکنش نشان داد / سمت و سوی بازار خودرو در بهار 1400

بازار خودرو پس از پایان تعطیلات نوروزی و با وجود ثبات نسبی بازار ارز در واکنش به جو روانی ناشی از طرح افزایش قیمت مصوب کارخانه‌ای خودروسازان، افزایش دو تا چهار میلیونی را در پایان هفته گذشته به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خرید و فروش خودرو در نخستین روزهای فعالیت خود در سال 1400 اگر چه ثبات قیمت را در پیش گرفته بود اما اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی بر قطعیت افزایش قیمت خودرو در سه ماهه نخست امسال موجب شد تا قیمت ها با درصدی افزایش همراه شود با این حال این خبر و تغییر مسیر قیمتی در بازار نیز نتوانست رکود حاکم بر بازار خودرو را بشکند.

این شرایط و رکود طبیعی هر ساله در بازار فروردین و اردیبهشت ماه در حالی بر خواب بهاری بازار خودرو افزوده است که این جریان با ورود به ماه مبارک رمضان و برخی انتظارات از مذاکرات برجامی و از سویی قرمز شدن برخی شهرها و تصمیم ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی مراکز خرید و فروش خودرو از هفته جاری مزید بر علت گردیده و قطعا سایه رکود در بازار خودرو را سنگین تر خواهد کرد.

با توجه به شرایط پیش روی بازار خودرو سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: اگر چه بازار خودرو در هفته گذشته درصدی افزایش قیمت را تجربه کرد با این حال بازار آرامی را شاهد بودیم و پیش بینی می شود با ثبات نرخ ارز و عرضه کافی خودرو از سوی خودروسازان، قیمت خودرو در ماههای آتی روند کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه با تثبت نسبی نرخ ارز و ثبات قیمتی در بازار خودرو طی ماههای اخیر تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده است، تصریح کرد: تقاضای کاذب به دنبال شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار و نوسانات بازار ارز شکل می گیرد اما خوشبختانه با ثبات تدریجی نرخ ارز و کاهش این شکاف تا حدودی تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده اما رکود در بازار معاملات سنگین شده است.

به گفته وی جریانی که وضعیت بازار خودرو را به رکود بیشتر نزدیک می‌کند قرمز شدن برخی شهرهاست چرا که از امروز برمبنای تصمیم ستاد مقابله با کرونا، مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروها در شهرهای قرمز نیز تعطیل شده‌اند که این امر امکان خرید و فروش خودرو را غیرممکن می‌کند.

افزایش 2 تا 4 میلیونی قیمت ها در نیمه فروردین 1400

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همچنین به تغییر مسیر قیمت خودرو در اثر جو روانی ناشی از طرح افزایش قیمت مصوب کارخانه‌ای خودروسازان اشاره و تصریح کرد: در اولین هفته پس از تعطیلات نوروزی اگر چه بازار با کاهش قیمت همراه بود اما به دنبال اظهارات رئیس شورای رقابت جو روانی در بازار شکل گرفت که منجر به افزایش 2 تا 4 میلیونی قیمت در بازار خودرو شد اما با تصمیمات جدید کرونایی و تعطیلی بازار به زودی این جریان فروکش خواهد کرد.

 

بازار خودرو



موتمنی تاکیدکرد: بی شک در درازمدت با توجه به کنترل نرخ ارز و جلوگیری از نوسان شدید در این بازار، با عرضه متناسب خودروسازان، قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.

افزایش قیمت خودرو بیش از نرخ تورم سال 99

وی با اشاره به تصمیم شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم بخشی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد خودرو در سال 99 بیش از تورم مشمول افزایش قیمت شده است چرا که نرخ تورم در سال گذشته 36 درصد بود اما قیمت خودرو بیشتر از این‌ها افزایش یافته است.

 

تعویض پلاک خودرو



وی افزود: به عنوان مثال قیمت کارخانه‌ای بالای ارائه شده کوئیک اتوماتیک در اسفندماه گذشته موجب شد که این خودرو با حدود 30 میلیون زیر قیمت کارخانه در بازار خرید و فروش شود چنانچه این خودرو حدود ۲۳۲ میلیون تومان برای مشتریان تمام می‌شد، اما صاحبان آنها با حدود 30 میلیون تومان پایین‌تر و در ارقامی بین 198 تا 200 میلیون تومان در بازار عرضه کردند.

بر اساس آخرین قیمت ها توسط اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در حال حاضر در محصولات ایران‌خودرو پژو 206 تیپ 2 با درصدی افزایش نسبت به هفته گذشته با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان و تیپ 5 این خودرو حدود 250 میلیون تومان، سمند LX مدل 1400 با درصدی افزایش با ۱۹۴ میلیون تومان، دنا نزدیک 266 میلیون تومان و دناپلاس 312 میلیون و پژو 405 در محدوده 184 میلیون تومان معامله می شود.

در محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا نیز پراید 131 در محدوده 109 میلیون تومان، پراید 111 حدود 126 میلیون تومان، تیبا ۱۲۳ میلیون تومان، تیبا صندوق دار 125 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 133 میلیون تومان، ساینا 141 میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک 205 میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 131135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha