چالش خودروسازان برای دستیابی به اهداف تولید در سال جاری چیست؟

در حالی اعلام مهمترین برنامه‌های وزارت صمت در سال 1400 خبر از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو می دهد که به گفته کارشناسان، تحقق این هدف ضمن سرمایه گذاری شرکتها مستلزم گسترش و توسعه سازندگان و تامین قطعات پیشرفته و خاص و وفاداری خودروسازان به تعهداتشان دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزارت صمت در شرایطی از برنامه تولید خودرو در سال 1400 رونمایی می کند که مقایسه آمار تولید خودرو در سال گذشته با هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال 1400 رشدی در حدود 21 درصدی تولید را در سال جاری نشان می‌دهد.

اعلام برنامه تولید 1.2 میلیون دستگاه خودرو در سال 1400 در حالی از سوی وزات صمت مطرح می شود که ابتدای سال 99 نیز وزارت صمت تولید یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود اما با وجود رشد تولید خودروسازان در سال گذشته اما باز هم هدف‌گذاری صورت‌ گرفته برای سال گذشته محقق نشد.

اما سوالی که مطرح می شود این است با توجه به برنامه وزارت صمت آیا خودروسازان می توانند این هدف را در سال جاری محقق کنند و چه ساز و کارهایی برای دستیابی به این میزان تیراژ تولید خودرو لازم است؟

جواد مرزبان عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه امروز همچنان تولید قطعات خاص با تکنولوژی پیچیده از جمله گره های صنعت خودرو است، عنوان کرد: در صورت داخلی سازی تیراژ مورد نظر قطعات خاص، تولید اهداف ترسیمی برای تولید خودرو در سال 1400 محقق خواهد شد.

وی اظهار کرد: بدون شک با گسترش قطعه سازی، توسعه خودروسازان نیز با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

مرزبان با اشاره به دلایل عدم تحقق هدف گذاری وزارت صمت و خودروسازان در تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 99، به برخی کاستی ها در تامین قطعات «های تک»، بیان کرد: فقدان برخی قطعات خاص مانند ایربگ، ترمز ای بی اس و کامپیوتر خودرو به میزان مورد نیاز از دلایل اصلی محقق نشدن تیراژ مورد نظر خودروسازان اعلام می شود که باید در رفع این مشکل در سال جدید تلاش بیشتری صورت گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در صورتی که این قطعات تامین شوند با توجه به توان تولید سایر اجزاء و قطعات در کشور، تحقق تیراژ هدف گذاری شده در زمان مناسب و به میزان کافی میسر خواهد شد.

به گفته مرزبان، البته خودروسازان با آگاهی از این جریان و حمایت از قطعه سازان باید حجم بیشتری از سرمایه گذاری ها را در این مسیر و برای داخلی سازی این قطعات خاص بکار گیرند.

وی معتقد است دشواری تولید قطعات خاص از یک سو و نبود همت و اراده برخی مدیران خودروسازی ها در سطح کلان برای باز کردن گره کور تولید خودرو از سوی دیگر سبب شده است که این صنعت با فشار تحریم ها با چنین کمبودهایی مواجه شود.

مرزبان تاکید کرد: امروز فقدان حتی یک قطعه موجب توقف تولید یا عرضه در کارخانجات و نهایتا عدم تحویل به موقع به مشتریان می شود بنابراین خودروسازان و زنجیره تامین شرکتها برای تولید این قطعات باید تمرکز بیشتری داشته باشند و تدابیر لازم را بیاندیشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل اینکه تولید قطعات خاص نیازمند تکنولوژی پیشرفته تر و هزینه زیادی بوده، این قطعات در مسیر تولید و توسعه قرار نگرفته است و فقط شرکتها به واردات بسنده کردند شرایطی که امروز به دلیل تحریم ها به سهولت فراهم نیست و واردات آنها را هم با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه با انتقاد از عدم سیاست گذاری درست در سطح کلان و در کشور، یادآور شد : متاسفانه در این سالها تفکر برخی مدیران در سطح کلان و سرایت این تصمیمات به رده های میانی و همچنین نگاه مسئولان به تصمیمات سیاسی و بین المللی مانع از حرکت و اجرای اقدامات مهم در کشور شده و این جریان مسیر خودکفایی و برنامه ریزی برای تولید را با تاخیر مواجه کرده است.

مرزبان در پایان خاطر نشان کرد: تحقق هدف تولید در صنعت خودرو ضمن سرمایه گذاری مناسب شرکتها مستلزم گسترش و توسعه سازندگان و تامین قطعات پیشرفته و خاص و وفاداری خودروسازان به تعهداتشان دارد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha