وزارت صنعت به وعده‌های خودرویی خود عمل نکرد!

وزارت صنعت، معدن و تجارت به وعده‌ های خودرویی چند ماه گذشته خود (در دوران وزارت رزم‌ حسینی) عمل نکرده است.

به گزارش پرشین خودرو، بازار خودرو همچنان با التهابی نسبی مواجه است، ضمن آنکه معضل قیمت‌گذاری دستوری نیز حل نشده و ضمن جولان دلالان و سوداگران در بازار خودرو، خودروسازان نیز کماکان در زیان قرار دارند.

علیرضا رزم‌ حسینی وزیر صنعت؛ معدن و تجارت(صمت)، از همان روزهای ابتدایی حضور در وزارت صمت، وعده داد بازار خودرو را از انحصار خارج می‌کند. وزارت صمت در دوران وی همچنین بسته‌ای برای جهش تولید خودرو در نظر گرفت که یکی از محورهای مهم آن، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری بود. رزم‌حسینی معتقد بود بازار خودرو در انحصار قرار دارد و برای شکست آن باید بخش خصوصی را تقویت کرد و از واردات هم کمک گرفت.

با وجود اینکه رزم‌حسینی بارها بر لزوم شکست انحصار تاکید کرد، اما وزارتخانه تحت مدیریت وی تا به امروز برنامه‌ای عملی برای اجرای این هدف ارائه نداده است و بازار خودرو همچنان در انحصار دو غول خودروسازی کشور قرار دارد. یکی از برنامه‌های وی این بود که واردات خودرو به کشور از سر گرفته شود، با این حال این اتفاق نیز تا به امروز و با وجود ارائه پیشنهادهای مختلف از سوی واردکنندگان (به خصوص واردات بدون انتقال ارز) رخ نداده است.

وزیر صمت اما چند ماه پیش خبر از تدوین بسته‌ای سیاستی در راستای اصلاح صنعت خودرو داد. محور اصلی این بسته، جهش تولید خودرو به ‌واسطه اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و همچنین پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود. گفته می‌شود برنامه وزارت صمت در این بسته این بوده که قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار شود و قیمت پرتیراژها را کماکان شورای رقابت تعیین کند. با وجود آنکه سال گذشته اعلام شد این بسته به ستاد اقتصادی دولت رفته و تصویب هم شده و بناست در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورد بررسی قرار گیرد، هنوز خبری از سرنوشت آن در دست نیست.

به‌ دلیل اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، دلالان و سوداگران با استفاده از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها جولان می‌دهند و خودروسازان نیز از زیان‌های هنگفت‌شان می‌گویند.

بنابراین، بلاتکلیفی این بسته و عمل نکردن وزارت صمت به وعده شکست انحصار بازار خودرو، می‌تواند جزو پرسش‌های نمایندگان مجلس از وزیر صمت باشد، مخصوصا اینکه دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود قرار دارد و دیگر وقت زیادی برای تحقق اهداف و قول و قرارها باقی نمانده است.


منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 131919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha