فقدان سیاست گذاری، موتورسازان را « کلیک »ساز کرد

نقشه راه چینی ها در نبود سیاست گذاری کلان و رها سازی صنعت موتورسیکلت در ایران مهمترین چالشی است که موجب مونتاژ موتورسیکلت هایی در بازار ایران شده که فقط بر اساس سیاست گذاری چینی ها و بازارسازی در ایران انجام می شود موتورهایی با عنوان «کلیک » که نه برای بازار داخل صرفه‎ اقتصادی دارد و نه امکان صادرات و داخلی‎ سازی آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با گذشت بیش از چهار دهه از فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران همچنان هیچ سیاست و برنامه ای برای این صنعت تدوین نشده اما چندسالی است که با تولید و مونتاژ مدل‌های مطرح از برندهای جهانی، شاهد برخی تغییرات در بازار موتورسیکلت کشور هستیم. جریانی که به نظر می رسد به دلیل انحصارطلبی و تنوع کم محصول، بازار موتور سیکلت کشور را در انحصار برخی از شرکت‌های واردکننده قرار داده و ایران را به بهشت واردات موتورسیکلت تبدیل کرده است.

اما آنچه که بیش از همه موجب دغدغه فعالان صنعت موتورسیکلت است، نفوذ شرکت‎های چینی در صنعت موتورسیکلت کشور است؛ تا جایی که به گفته یک مقام مسئول در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت " امروز چینی ها برنامه‎ریزی می‌کنند چه مدل‎ موتورهایی در شرکت‌های ایرانی مونتاژ شود. به عنوان مثال هم اکنون تمام کارخانه‎های ایرانی مدل «کلیک» که نوعی اسکوتر و از سری موتورسیکلت هوندا است را تولید می‎کنند که نه برای بازار داخل صرفه‎ اقتصادی دارد و نه امکان صادرات برای رسیدن به تیراژ و داخلی‎سازی وجود دارد."

گلایه از نبود سیاست گذاری کلان و رها سازی صنعت موتورسیکلت و نقش پررنگ چینی ها در این بازار موجب شده که در سالهای اخیر بیش از 200 مدل موتورسیکلت به کشور وارد شود در حالی که هیچ خدمات پس از فروشی به این موتورها ارائه نمی شود.


هیچ میز تخصصی مستقلی برای صنعت موتورسیکلت برگزار نشد

این اتفاقات در صنعت موتورسیکلت ایران در شرایطی رخ می دهد که در سالهای اخیر به خصوص در دور جدید تحریم ها اهتمام مسئولان برای هدف گذاری در تولید و خودکفایی در صنعت خودرو موجب برگزاری چهار میز ساخت داخل شده است در حالی که گفته می شود در این مدت در صنعت موتورسیکلت صرفا یک میز تخصصی برای داخلی‎سازی قطعات و آن هم به ‎طور مشارکتی و همراه با یکی از صنایع برگزار شده است.

در همین ارتباط حبیب الله محمودان نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت، با اشاره به چالش های جدی صنعت موتورسیکلت در ایران می گوید: تاکنون هیچ میز تخصصی مستقلی برای صنعت موتورسیکلت و بومی‎سازی قطعات برگزار نشده است در حالی که این توان در قطعه سازان موتورسیکلت وجود دارد اما همچنان 70 درصد قطعات موتورسیکلت وارداتی و 30 درصد تولید داخل است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در تشریح علت وضع موجود اظهار داشت: نبود نقدینگی برای تولید و از سویی عدم توان پرداخت حقوق کارگران توسط کارخانجات موجب شده که عملا امکان تولید و رقابت با قطعات وارداتی در بازار داخل وجود نداشته باشند.

محمودان با انتقاد از سیاست گذاری چینی ها برای بازار موتور سیکلت ایران تصریح کرد: متاسفانه امروز به جای مسئولان و متولیان این صنعت، این چینی ها هستند که برنامه تولید در صنعت موتورسیکلت ایران را تعیین می کنند به عنوان مثال مطرح می کنند اگر کارخانجات داخلی موتور «کلیک » تولید کنند به تولیدکنندگان حد اعتباری می دهند و با ارائه مشوق هایی در حال بازارسازی در ایران بر اساس اهداف خود هستند.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت افزود : هم اکنون تمام کارخانجات داخلی به تشویق چینی ها موتورهای کلیک را که نوعی اسکوتر است و طراح اصلی آن هوندا بوده را تولید می کنند تا چینی ها همکاری بهتری را با آنها داشته باشند.

 

تولید کلیک در موتورسیکلت سازان


شو روم کارخانجات داخلی برای موتورهای چینی

به گفته محمودان، امروز منافع کارخانجات موتورسیکلت در ایران این است که به جای هوندا 125 که همچنان تقاضای زیادی در داخل و بازارهای همسایه دارد، «کلیک» تولید کنند و در مقابل وعده تامین مالی چینی ها، اقدام به برگزاری شو روم این موتورها کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه قطعه ساز و موتورساز داخلی بومی سازی کرده بود هرگز امکان چنین مانورهای مالی وجود نداشت اما امروز خطوط تولید موتور هوندا 125 CG که در ایران و کشورهای همسایه به موتورهای کار معروف است و در پاکستان و عراق و افغانستان نیز تقاضا دارند با برنامه چینی ها تعطیل می شود تا موتورهای کلیک را تولید کنیم که نه برای بازار داخل صرفه‎ اقتصادی دارد و نه امکان صادرات برای دستیابی به تیراژ و داخلی‎سازی دارند.


نفوذ شرکت های چینی در صنعت موتورسیکلت ایران

این مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت مهمترین مانع در بومی سازی این صنعت را نبود برنامه ای مدون برای داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت دانست، چالشی که به گفته وی ناشی از شکاف عمیق دولت و متولیان صنعت کشور با تولید کنندگان موتورسیکلت است چنانچه در شرایط کنونی کشور و به رغم اظهارات مسئولان وجود این مشکلات موجب افزایش واردات موتورسیکلت و قطعات مورد نیاز به کشور شده است.

تخصیص حجم زیادی از بازار موتورسیکلت و قطعات به واردات در حالی مطرح می شود که به گفته محمودان در بازار موتورسیکلت قطعه ایرانی اعتبار و نام بهتری از قطعه چینی دارد و مورد تقاضای اغلب خریداران است.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه که بیش از همه بر وضع کنونی دامن زده است فاصله ای است که بین قطعه‎سازان و شرکت‎های موتورسیکلت‎ساز افتاده و موجب شده است که تمایلی برای داخلی‎سازی وجود نداشته باشد و علت این امر هم نفوذ شرکت‎های مادر چینی در صنعت موتورسیکلت کشور است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 134775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha