حذف «گری مارکت» در دولت روحانی، موجب افزایش قیمت خودرو شد/خرید خودرو در شرایط رکودی فعلی، آری یا خیر؟!

پرشین خودرو - چند سالی است که بازار خودروی ایران دچار التهاب قیمتی شده و بخشی از سرمایه های سرگردان افراد جامعه به سمت این بازار روانه شده و موجب افزایش جهشی قیمت خودرو شده است.

در هفته های اخیر، مجلس با ارائه و تصویب یک طرح، بر واردات خودرو برای تعدیل قیمت خودرو در بازار ایران، اصرار داشته و دولت ابراهیم رئیسی، فعلاً موافق واردات خودرو نیست.

در حال حاضر، بازار خودروی ایران، قابلیت جذب بخشی از سرمایه های جامعه را داشته و دارد و عوامل متعددی در شکل گیری وضعیت آن، دخیل بوده و موجب پیچیده و بغرنج شدن وضعیت این بازار هستند. بر این اساس، «پرشین خودرو» به منظور ارائه یک تحلیل همه جانبه از وضعیت این بازار، با علی خسروانی گفت و گو کرده است.

خسروانی، از فعالان شناخته شده بازار خودروی ایران بوده و یک مجموعه بزرگ خصوصی فروش خودرو را اداره می کند.

گفت و گوی ما با علی خسروانی در ادامه می آید.


*****


*در اواخر شهریور ماه امسال، طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو و واردات خودرو، یک بار به تصویب رسید ولی باید تایید شورای نگهبان را دریافت کند که هنوز دریافت نکرده است.
گفته می شود همزمان با مطرح شدن این طرح در مجلس، وضعیت خاصی در بازار خودرو شکل گرفت و رکود ایجاد شد. جنابعالی، این وضعیت در بازار خودرو را دقیقاً ناشی از تصویب طرح می دانید و به خاطر این بوده که مردم به نوعی امیدوارند که کاهش قیمت خودرو اتفاق بیفتد؟


-رکود فعلی در کلاس مشخصی از خودروها شکل گرفته و در همه خودروها و با قیمت های مختلف شکل نگرفته است. در خودروهای تولید داخلی و تولیدی با حدود 500 میلیون تومان، این رکود چندان مشهود نیست.
وقتی خودروهای با قیمت بالاتر از 500 میلیون تومان را در نظر می گیریم خودروهای بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان، رکود کمتری وجود دارد ولی در خودروهای با کلاس قیمتی بالای یک میلیارد تومان، رکود شدیدی به وجود آمده است.

این رکود شکل گرفته به خاطر این است که اگر این مصوبه مجلس، تایید و اجرایی شود بر بازار خودرو تاثیر می گذارد. البته این مصوبه، به هر صورت اجرا خواهد شد یعنی دیر و زود دارد ولی قاعدتاً اجرایی می شود.
ممکن است مصوبه مجلس، به تایید شورای نگهبان نرسد ولی حتی مقامات وزارت صنعت و معدن و تجارت گفتند که از اول سال 1401 شمسی و در صورت بهبود تراز ارزی کشور، واردات خودرو را در دستور کار خودشان قرار خواهند.
بنابراین، خودروهایی که قیمت آنها تحت تاثیر این مصوبه مجلس قرار می گیرد، یک مقدار بازارشان با رکود مواجه شده یا می بینیم حداقل عدم افزایش قیمت داشته اند و برخی از آنها با کاهش قیمت مواجه شده اند.
بر این اساس، تاثیرگذاری این مصوبه شامل همه خودروها نشده و برای مثال، شامل خودروی پژو 206 که تولید داخلی بوده، نمی شود.


*درست است که در حال حاضر بحث رکود در بازار خودرو مطرح هست ولی در هر یک از ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر 1400، باز بحث رکود بازار خودرو مطرح بود.
آیا بین رکودی که در مهر ماه امسال اتفاق افتاده و رکودی که در ماه های قبل وجود داشته، تفاوت اساسی وجود دارد یا این طور نیست و رکود فعلی هم شبیه رکود اوایل امسال بوده و تفاوت خاصی ایجاد نشده؟


-رکود فعلی بازار خودرو، از جنس رکود ماه های قبل نیست. اردیبهشت ماه امسال، زمانی بود که ترامپ رفته بود و دولت جدید آمریکا تشکیل شده بود. در آن زمان، شرایط به نحوی بود که همه منتظر بودند گشایشی اقتصادی اتفاق بیفتد و برجام (توافق هسته ای) به سرعت احیاء شود.

به طور طبیعی، در آن زمان رکود بازار خودرو، شدیدتر بود ولی موضوع این است که الان در بازار خودرو، مصرف کننده واقعی زیادی حضور ندارد. در حال حاضر، مصرف کنندگان واقعی کمتر به بازار خودرو مراجعه می کنند و البته اگر مراجعه کننده ای هم باشد در ارتباط با خودروهای با قیمت پایین تر است.

در ارتباط با خودروهای با کلاس گران قیمت، باید بگویم هر فردی که می خواسته خودرو بخرد، تا الان خریده وگرنه ممکن است خودروی فعلی خودش را نگه دارد و فعلاً متقاضی خرید خودرو نیست.


*فرضاً اگر در ماه های اول سال 1400، پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته ای اتفاق نیفتاده و یک مقدار امیدها نسبت به پیوستن دوباره آن کشور به توافق کمتر شده، به چه علت در تیر ماه امسال باز رکود وجود داشت؟

-تیر ماه، دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشور خودمان بود و قرار بود دولت جدید تشکیل شود. به طور کُلی، فضای اقتصادی ایران، بلاتکلیف است و متأثر از وقایع و تحولات سیاسی است. به این صورت که یک روز انتخابات آمریکا، بر اقتصاد کشور ما تاثیر می گذارد. یک روز هم انتخابات کشور خودمان برگزار شده و بر اقتصاد تاثیر می گذارد. الان هم منتظر هستیم که برجام احیاء شود.

موضوع اصلی این است که بخشی از رکود بازار، ناشی از افزایش قیمت است یعنی افزایش قیمت باعث شده خودرو از توان خرید بخش زیادی از افراد جامعه خارج شود. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم.

وقتی که افزابش قیمت زیادی داشته ایم، عملاً خرید خودرو، از تیررس خرید بخش بزرگی از جامعه خارج شده و این وضع، به رکود دامن می زند.

رکود بازار خودرو، یعنی عدم فروش و یعنی این که مشتری به بازار مراجعه نمی کند. علت این که مشتری در بازار حضور ندارد، این است که پول کافی در اختیار ندارد و نه این که اصلاً قصد خرید خودرو نداشته باشد.


*در سال 1398، جنابعالی گفته بودید جامعه ما احساسی است و واکنش سریع نسبت به وقایع نشان داده و گاهی واکنش ها غیر منطقی است. آیا می شود گفت که الان هم دقیقاً همان باور را نسبت به وضعیت حاکم بر بازار خودرو را دارید؟

-بله. من عمیقاً معتقدم که جامعه ما به شدت احساسی است و به سرعت احساساتی می شود یعنی خیلی زود واکنش نشان می دهد. جامعه ما، بلافاصله بعد از انتشار یک خبر، به سمت تصمیم گیری می رود و هنوز هم به این باور اعتقاد دارم.

برای مثال، همین الان کافی است که اعلام کنند واردات خودرو آزاد شده. بلافاصله این خبر، اثر خودش را بر جامعه ما می گذارد.

در حقیقت، خودرو از زمره کالاهای مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه ای تبدیل شده. وقتی که خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده، هر عاملی از جمله اخبار، شایعات و حتی واقعیت ها و وقایع سیاسی، بر بازار خودرو تاثیر می گذارند. جامعه ما نیز، همه این مسائل را رصد کرده و به سرعت واکنش نشان می دهد.


*به نظر شما، افراد جامعه با تحولات و اتفاقاتی که رخ می دهد نباید واکنش بدهند و شما این تاثیر پذیرفتن افراد جامعه از اتفاقات مختلف را درست نمی دانید؟

-این تاثیرگذاری بر جامعه اتفاق افتاده و مردم ما، مقصر نیستند. به هر صورت، وقتی مردم می بینند ارزش پول خودشان کاهش پیدا می کند، به دنبال راه هایی می گردند که بتوانند ارزش دارایی اندک یا زیاد خودشان را حفظ کنند. ما نمی توانیم بابت این رفتار، گلایه ای از مردم داشته باشیم.

من اعتقاد دارم که روش درست این است که خودرو از زمره کالای سرمایه ای خارج شود و کالای مصرفی باشد. وقتی خودرو، کالای مصرفی باشد از اتفاقات سیاسی، شرایط اقتصادی، نرخ ارز و غیره، تاثیر نمی پذیرد. متاسفانه، تبدیل کالای مصرفی به سرمایه ای محدود به خودرو نمانده و «یخچال» و «تلویزیون» نیز دچار همین حالت شده اند.

در صورتی که این نوع اقلام، مثل «مبل» کالای مصرفی بوده اند. هنوز هم، مبل یک کالای مصرفی باقی مانده و اگر قیمت یک دست مبل در مبل فروشی، فرضاً 10 میلیون تومان باشد و نرخ دلار افزایش پیدا کند، بلافاصله قیمت مبل افزایش پیدا نمی کند.

هر چه کالا به سمت مصرفی بودن برود و از زمره کالاهای سرمایه ای خارج شود، این وضع باعث می شود که آن کالا کمتر از نوسانات مختلف تاثیر بپذیرد. بنابراین، در حال حاضر می بینیم که متاسفانه دایره کالاهای سرمایه ای از خودرو گذشته و به یخچال و تلویزیون رسیده است.


*یک تعداد از خودروهایی که در داخل کشور ما تولید می شود حالت مونتاژ دارند و فرضاً میزان داخلی سازی آنها در حد 30 درصد است. در اصل این خودروها، تولیدی نبوده، قطعات آنها از خارج از کشور وارد می شود و در نتیجه ارز بَری دارند. حتی برخی شرکت های خودروساز بزرگ، موتور خودرو را از کشورهای دیگر وارد می کنند.
وقتی که تولید خودرو تا این حد وابسته به واردات از کشورهای دیگر است، آیا افزایش نرخ دلار نباید وضعیت خودرو را تحت تاثیر خود قرار بدهد؟


-در این حالت، نرخ دلار تاثیر خودش را می گذارد و ما قبول داریم که افزایش نرخ دلار بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد. ما می توانیم بگوییم خودروی ما وارداتی بوده و قطعات آن را از کشورهای دیگر وارد کرده و در ایران سر هم بندی می کنیم. در نتیجه به نرخ دلار بستگی دارد و وقتی دلار گران می شود، خودروی ما نیز گران می شود.

وقتی که واقعیت، این طور است، ما نباید ادعای تولید ملی داشته باشیم. ما شعار تولید ملی سر می دهیم و خودمان را تولید محور نشان می دهیم، اما عملاً واردات اتفاق می افتد و همان مقدار ارزبَری داریم.

مساله دومی که مطرح بوده و ما به آن انتقاد داریم، این است که مثلاً یک خودروی تولید شده در چین، یا قیمت 400 میلیون تومان در آن کشور به فروش می رسد. ولی چرا ما همان خودرو را به صورت قطعات منفصله (CKD) وارد کرده و در چارچوب تولید، استفاده از کارگر ایرانی و استفاده از تسهیلات بانکی، مونتاژ کرده و با قیمت یک میلیارد تومان می فروشیم.

ما می دانیم که قطعات این خودروها، به صورت بسته بندی شده به ایران می آید و ارز بَری هم دارند. وقتی هم که نرخ دلار افزایش پیدا کند، قیمت این خودروها نیز گران می شود. ما می گوییم فرضاً قیمت این خودرو 10 هزار دلار است و با نرخ 28 هزار دلار بازار آزاد، قیمت آن 280 میلیون تومان می شود.


*وقتی واردات خودرو اتفاق بیفتد تقریباً به اندازه همان قیمت خودرو، به آن عوارض و تعرفه تعلق می گیرد و با این عوارض بالا قیمت فروش آن دو برابر می شود یعنی قیمت فروش همان خودروی کاملاً وارداتی به اضافه عوارض و مالیات به حدود یک میلیارد تومان می رسد.

-سوال ما این است که این شرکت های خودروساز که تعرفه تولیدی و تعرفه واردات قطعه می دهند، چرا قیمت محصول آنها از قیمت خودروی وارداتی با احتساب عوارض آن، بالاتر است. ایرادی که به این نوع شرکت ها می توان وارد کرد، این طور است.


*در اوایل دهه 90 شمسی یعنی سال های 1390 و 1391، افزایش جهشی نرخ دلار و ارز اتفاق افتاد. به نظر شما، در آن زمان تبدیل خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای رخ نداد و فقط در همین سال های اخیر، این حالت اتفاق افتاده و خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شده؟

-در دولت آقای احمدی نژاد، نرخ دلار از یک هزار تومان به سه هزار تومان و چهار تومان رسید. در آن دوره نیز، تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای اتفاق افتاد ولی چندان شدت نداشت.

در آن زمان، مردم به تازگی داشتند آن شرایط را تجربه می کردند. چرا که چندین سال، نرخ دلار حدود یک هزار تومان و ثابت بود و روحیات و اخلاقیات، هنوز به این سمت نرفته بود. به بیان دیگر، در آن زمان هنوز اینقدر خطر احساس نشده بود که سرمایه افراد از دست می رود و پول به شدت بی ارزش می شود.

بنابراین، همان موقع هم تبدیل خودرو از حالت مصرفی به سرمایه ای اتفاق افتاد و ما شاهد چنین وضعی بودیم. در همان دوره، قیمت خودروی پراید از 6 میلیون تومان به 20 میلیون تومان رسید و یکی از مواردی که در جامعه راجع به آن صحبت می شد، اتفاقاً قیمت خودرو بود.

به نظر من، در آن دوره بازار خودرو بهتر از دوره آقای روحانی، مدیریت شد. چرا که در آن زمان، ما خودتحریمی نکردیم. درست است که قیمت ارز، گران شد ولی قیمت خودرو به تناسب نرخ ارز، افزایش پیدا کرد.

مشکلی که ما اخیراً داشتیم و داریم، این است که قیمت خودرو، بیش از افزایش نرخ ارز، افزایش پیدا کرده است. اگر در آن دوره، نرخ دلار یک هزار تومان بود و به سه هزار تومان افزایش پیدا کرد، خودروی 6 میلیون تومانی هم، به 18 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در حالی که در دوره فعلی، نرخ دلار از سه هزار تومان به 12 هزار تومان رسید و 4 برابر شد ولی قیمت خودرو 5 برابر یا 7 برابر افزایش پیدا کرد.


*الان برخی از کارشناسان بازار خودرو می گویند، قیمت خودروهای خارجی موجود در کشور ما در حد نرخ دلار 70 هزار و 80 هزار تومانی است. این گران شدن به خاطر این است که فروشنده ها خودروی خودشان را عرضه نمی کنند؟

-خیر. ناشی از محدودیت کالا بوده و وقتی عرضه و تقاضا تعادل ندارد، افزایش قیمت اتفاق می افتد.


*منظور این است که دارندگان خودروها و فروشنده ها اصلاً تمایل ندارند خودروهای خودشان را بفروشند که قیمت هم بالا رفته است؟

-وقتی یک فروشنده نمی تواند جنس خودش را بفروشد و با مورد مشابه جایگزین کند، تمایلی به فروش ندارد. ما وقتی حاضریم کالای خودمان را بفروشیم که اگر آن را نگه داریم فاسد شود یا این که اگر کالا را فروختیم، بتوانیم جایگزین آن را پیدا کنیم.

وقتی که یک کالا را بفروشیم، دیگر نمی توانیم شبیه همان کالا را بخریم و جایگزین آن کالای اولیه کنیم، به طور طبیعی تمایل ما به فروختن آن کالا کمتر می شود.

 

علی خسروانی


*این وضع از همان سال 1397 شروع شد که واردات خودرو ممنوع شد؟

-بله. از وقتی که واردات ممنوع شد، این حالت در بازار خودرو به وجود آمد. چرا که تا قبل از آن، خودرو در بازار وجود داشت. در سال های قبل، شرکت های وارد کننده خودرو، ثبت نام کرده و خودرو، وارد می کردند.

تعداد زیادی از خودرهای وارداتی هم در گمرک، دپو شد و جنجال زیادی به خاطر واردات آن خودروها به وجود آمد. چرا که در سال های قبل، واردات خودرو آزاد بود.

البته قبل از این که واردات در سال 1397 ممنوع شود، یک اتفاق در حوزه خودرو رخ داد و باعث افزایش قیمت خودرو شد. آن اتفاق که باعث افزایش قیمت خودرو شد، حذف گری مارکت خودرو (وارد کنندگان غیر رسمی/ Gray Market) بود.

در زمانی که گری مارکت برقرار بود، همه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانستند خودرو وارد کنند. در حالی که دولت آقای روحانی در اسفند سال 1396 گری مارکت را حذف کرد و فقط نمایندگی های رسمی، مجاز به واردات خودرو شدند.

در صورتی که گری مارکت موجب می شد رقابت قیمتی، به نفع مصرف کننده ایجاد شود. یعنی اگر شرکت ایرانی که نمایندگی رسمی شرکت خودروسازی خارجی بود، یک خودرو را با قیمت 100 میلیون تومان و با گارانتی وارد کشور می کرد، گری مارکت همان خودرو را بدون گارانتی و با قیمت 70 میلیون تومان وارد می کرد.

در آن حالت، شرکت وارد کننده که نمایندگی رسمی و انحصاری بود، نمی توانست هر کاری که دلش می خواست با قیمت خودرو انجام بدهد. چرا که گری مارکت، رقیب او بود و یک تهدید برای نمایندگی رسمی بود. در نتیجه گری مارکت، قیمت خودرو را در بازار ایران تعدیل می کرد.

برای مثال، یک زمان بود که ما می توانستیم تلویزیون سامسونگ را از نمایندگی رسمی و با گارانتی با قیمت یک میلیون تومان بخریم، اما همزمان می توانستیم همان تلویزیون را از بازارهای مرزی و بدون گارانتی با قیمت 700 هزار تومان بخریم.

در این حالت، ما به عنوان مشتری، حق انتخاب داشتیم ولی اتفاقی که می افتاد این بود که وجود بازار مرزی، باعث می شد شرکت نمایندگی رسمی نتواند قیمت آن تلویزیون را یک دفعه به 2 میلیون تومان افزایش بدهد. چون همیشه باید ملاحظاتی را در نظر می گرفت وگرنه مشتری به سمت «گری مارکت» سوق داده می می شد.

بر این اساس، حذف «گری مارکت» در سال 1396 یک قدم در جهت افزایش قیمت خودرو بود. بعداً هم دولت، در سال 1397 کلاً واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد.


*در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، قیمت بنزین در چارچوب «هدفمند شدن یارانه ها» افزایش پیدا کرد. در سال 1398 و در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی هم، قیمت بنزین افزایش داده شد.
در همان دوره آقای احمدی نژاد و بعد از مدتی، آن افزایش قیمت بنزین به نوعی مستهلک شد و اثر شوک آن تداوم زیادی نداشت. در زمان افزایش قیمت بنزین در دولت آقای روحانی و به عنوان دومین افزایش قیمت چشمگیر، چطور مردم و خریداران و فروشندگان خودرو، باعث شدند قیمت خودروهای هیبریدی افزایش پیدا کند؟


-صرفاً بحث خودروی هیبریدی مطرح نبود و قیمت همه خودروها افزایش پیدا کرد. قیمت خودروهای هیبریدی به طور مضاعف رشد پیدا نکرد و موضوع افزایش قیمت بنزین مهم نبود.

موضوع این است که وقتی که تورم ایجاد شد، همه خودروها گران شدند و خودروهای هیبریدی نیز مثل بقیه خودروها، گران شدند.


*بعد از افزایش قیمت بنزین در سال 1398، جنابعالی گفته بودید مردم می گویند قیمت بنزین گران شده پس خودروی هیبریدی بخریم.

-وقتی که تورم شد و وقتی که خودرو، گران شد این طور نبود که مردم از خودروهای هیبریدی استقبال بیش تری داشته باشند. چون اثر آن گران، بعد از یک مدت حذف شد و الان هم بنزین 3 هزار تومانی عادی شده.

من فکر می کنم آن هجومی که مردم برای خرید خودروهای هیبریدی آوردند، در دل گران شدن کُلی خودرو گم شد.


*الان هزینه نگهداری خودروهای بنزینی و گازوئیلی، همچنان نسبت به خودروهای هیبریدی و برقی، پایین تر بوده و هزینه نگهداری خودروهای هیبریدی بالاتر است؟

-خیر. هزینه نگهداری خودروهای هیبریدی بالاتر نیست.


*الان خودروهای بنزینی برای خرید جذابیت دارند یا هیبریدی و برقی؟

-هنوز خرید خودروی هیبریدی نهادینه نشده ولی الان کسانی که می خواهند این نوع خودرو را بخرند، دیگر از هزینه های آن نمی ترسند. البته هزینه چندانی ندارد. پیش از این، برخی می گفتند هزینه نگهداری هیبریدی خیلی بالا هست ولی به نظر من، این طور نیست.


*در زمان تصویب طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو و واردات خودرو، قیمت انواع خودروها تا حدی کاهش پیدا کرد و فرضاً قیمت پژو 206 چندین میلیون کاهش پیدا کرد و الان دوباره قیمت خودروها یک مقدار افزایش قیمت پیدا کرده است.
این نوسانات چگونه بوده و می شود وضعیت فعلی را تحلیل کرد که خریداران و فروشندگان چه رفتاری دارند؟


-الان عمدتاً یک حالت انتظار در بازار خودرو، حاکم است یعنی یک حالت بلاتکلیفی می بینیم. چون طرح واردات خودرو، رد نشده و منتظر تایید است. از طرف دیگر، اگر شورای نگهبان، طرح مجلس را تایید نکند، وزارت صنعت و معدن گفته که اگر تراز ارزی کشور درست شود، واردات خودرو را آزاد می کنیم.

مقامات فعلی وزارت صنعت و معدن، نظر قطعی منفی نسبت به واردات خودرو ندارند یعنی آقای فاطمی امین، وزیر جدید صنعت و معدن و همچنین آقای صالح آبادی، رئیس جدید بانک مرکزی، خواستار ممنوعیت دائمی واردات نیستند. بنابراین، حالت تردید در بازار خودرو وجود دارد.


*به هر حال، وزیر جدید صنعت و معدن می گوید اگر تعادل ارزی کشورمان برقرار باشد واردات خودرو هم می تواند مفید باشد و هم رقابت ایجاد کند. این صحبت وزیر صنعت و معدن است و ایجاد تعادل ارزی هم بستگی به این دارد که آمریکا به توافق هسته ای برگردد و درآمدی ارزی ایران افزایش پیدا کند تا شرایط ارزی ما بهتر شود.

-مقامات ارشد دولت آقای رئیسی گفته اند اگر پیوستن مجدد آمریکا به برجام هم، تحقق پیدا نکند، باز شرایط را بهبود می بخشند. البته این نظر مقامات این دولت بوده و ما باید ببینیم در نهایت چه کارهایی می توانند انجام بدهند.


*در زمان ارائه پیش بینی، نمی شود به طور قطعی مشخص کرد که کدام گزینه و سناریو محقق می شود. از یک طرف، دولت ایران اعلام کرده که آماده است به مذاکرات هسته ای وین برگردد. از طرف دیگر، مجلس پیگیر تصویب طرح واردات خودرو بوده و نمایندگان مجلس گفته اند که ایرادات شورای نگهبان به این طرح، قابل برطرف کردن است.
جنابعالی فکر می کنید در روزها و ماه های آخر سال 1400، وضعیت بازار خودروی ایران چگونه خواهد شد؟


-بازار خودرو و کلاً شرایط اقتصاد ایران را نمی شود برای 5 ماه یا 6 ماه پیش بینی کرد. ما باید ببینیم چه اتفاقاتی رخ می دهد و اگر بحث برجام جدی شود، قیمت ها رو به پایین می آید. از طرف دیگر، هر چقدر از برجام دور شویم، قیمت ها رو به بالا می رود.

واقعاً نمی شود پیش بینی بلند مدت ارائه کرد و حتی نمی توانیم تحولات میان مدت را پیش بینی کنیم. ما باید به طور روزمره بررسی کنیم یعنی باید تحولات هر روز را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم شرایط هر روز چگونه است.


*در چند ماه اخیر یا یک سال اخیر، خودرهای مختلف اعم از پژو 206 و پراید و سایر خودروها، هر کدام ده ها میلیون تومان افزایش پیدا کردند. تصور می کنید این خودروها به سقف قیمتی رسیده اند و دوباره شوک جدید به قیمت ها وارد می شود یا احیاناً باز احتمال شوک قیمتی وجود دارد؟

-الان بحث افزایش قیمت کارخانه های خودرو سازی مطرح است و یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، همین است. ظاهرا می خواهند مجوز بدهد که شرکت های خودرو سازی، قیمت اعلامی فروش خودشان را آزاد بگذارند یعنی خودشان قیمت اعلام کنند و قیمت فروش خودروهای خودشان را تا قیمت حاشیه بازار بالا بیاورند.

اگر قیمت پایه شرکت های خودرو سازی رو به بالا برود، در بازار آزاد هم حداقل در خودروهای تولیدی و داخلی، افزایش قیمت خواهیم داشت.


*یک بحث این است که شرکت های خودروساز، قیمت خودروها را به قیمت بازار آزاد برسانند. در ادامه این طور توجیه می شود که فاصله فعلی قیمت درب کارخانه تا بازار آزاد، از طریق مالیات نصیب دولت شود یا به خودرو سازی ها برسد.
جنابعالی می گویید اگر قیمت درب کارخانه افزایش پیدا کند، دوباره قیمت بازار آزاد افزایش پیدا می کند.


-به نظر من، اگر قیمت پایه فروش توسط شرکت های خودرو سازی افزایش پیدا کند، قیمت خودرو در بازار آزاد هم، به تناسب آن بالاتر می رود. در حالی که الان می گویند «ما می خواهیم حباب قیمتی را کم کنیم، واسطه ها حذف شوند و کارخانه به قیمت بازار بفروشد».

بحث اصلی ما این است که اگر عرضه خودرو به اندازه کافی نیست، وقتی کارخانه قیمت فروش را بالا ببرد، دوباره قیمت بازار آزاد هم افزایش پیدا می کند.


*جنابعالی، شناخت خوبی از بازار خودروی ایران دارید. اگر شما بخواهید به مشتریان و متقاضیان فعلی بازار خودرو پیشنهاد مشخصی ارائه کنید، فرضاً می گویید فعلاً خودرو نخرید و دست نگه دارید چون ممکن است قیمت خودرو پایین بیاید یا این که می گویید بخرید چون وضعیت آینده خودرو معلوم نیست؟

-من می گویم به خودرو به عنوان کالای سرمایه نگاه نکنند و به عنوان کالای مصرفی نگاه کنند. به نظر من، هر زمان که افراد جامعه، خودرو لازم دارند باید بخرند ولی برای سرمایه گذاری نخرند.

کد خبر 134784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha