قیمت گذاری دستوری خودرو قابل دفاع نیست

قیمت‌ گذاری دستوری خودرو نه‌ تنها منتج به افزایش رفاه عموم مردم نشده، بلکه در نهایت موجب افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد شده است و از این رو قابل دفاع نیست.

به گزارش پرشین خودرو، سید حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه، با بیان این مطلب و با بیان اینکه باید به‌ سوی کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند برویم، افزود: هرگونه دستکاری و دخالت در بازار سرمایه و مکانیزم‌های مرتبط با آن‌ در نهایت به ضرر سهامداران و شرکت‌های بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در بلندمدت، بورس وضعیت باثبات و متعادلی داشته باشد، باید به سمت کم‌کردن دخالت دولت در بازار سرمایه و مسائل مرتبط با آن باشیم.

میرمعینی عنوان کرد: در قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و محصولات مانند خودرو که طی سال‌های گذشته انجام شده است، هم حقوق سهام‌داران را نادیده گرفته‌اند و هم باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده‌اند و هم مشکلات اقتصادی زیادی را به بار آورده‌اند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، معضلات و مشکلاتی که قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته در بازارهای مختلف ایجاد کرده، نشان‌دهنده آن است که استفاده از مکانیزم عرضه ‌و تقاضا و ایجاد رقابت در تعیین قیمت محصولات، تنها راهی است که می‌تواند شفافیت اقتصادی به‌وجود بیاورد. از سوی دیگر، باتوجه به این‌که یکی از مهم‌ترین ارکان بورس، ایجاد شفافیت است؛ حذف قیمت‌گذاری دستوری از تمام محصولاتی که تولیدکنندگان آن در بورس حضور دارند، باید پیگیری شود.

کد خبر 135176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha