ناهماهنگی سیاست‌گذاری‌های استانداردی با واقعیت‌های کشور / پیشگامی سیاست‌های استانداردی از کشورهای تامین‌کننده مواد اولیه

مدیرعامل ارس خودرو دیزل (آمیکو) با بیان اینکه سیاست گذاری های کشور در حوزه استاندارد به هیچ عنوان با واقعیت های اقتصادی هم‌خوانی ندارد و گاها از کشورهای تامین کننده ما نیز جلوتر حرکت می کند، گفت: همین عدم هماهنگی موجب شده است تا این سیاست‌ جدی گرفته نشود نه از سوی خودروسازان نه از سوی سازمان ملی استاندارد.

شهرام فداکار به مناسبت روز ملی کیفیت(18 آبان) در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به این مطلب افزود: استاندارد و موضوعات مرتبط با کیفیت یکی از مسائل مهم در صنعت خودرو است که متاسفانه آنچنان که باید تا امروز مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: دولت برای صنعت خودرو سیاست های استانداردی جدیدی تدوین می‌کند و این سیاست ها به جای افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی، خود به مشکلی جدید در صنعت خودرو تبدیل می‌شود.

فداکار در خصوص چرایی این اتفاق در صنعت خودرو با ذکر یک مثال اظهار داشت: به عنوان نمونه دولت در حوزه سوخت وارد استاندارد یورو6 می‌شود در حالی که شرکت نفت به عنوان متولی اصلی تامین زیرساخت های این استاندارد در کشور، نمی‌تواند بنزین و گازوئیل مورد تایید این استاندارد را تامین کند و در واقع از تامین نیازهای اصلی استاندارد یورو6 عاجز است.

وی گفت: در حاشیه همین استاندارد آلایندگی یورو6، موضوع مهمی مغفول ماند که جای تعجب داشت چرا که ما در حالی وارد استاندارد یورو6 شدیم که بزرگترین تامین کننده ما یعنی چین هنوز وارد این مبحث نشده است، در چنین شرایطی آیا ما توان تامین نیازهای استاندارد یورو6 را از کشورهای اروپایی و آمریکا داریم یا باید این نیاز را از روسیه و چین تامین کنیم که هنوز به صورت جدی وارد این موضوع نشده‌‌اند.

 

شهرام فداکار


فداکار تاکید کرد: وقتی ما در مباحث استانداردی از کشورهای تامین کننده خود جلوتر حرکت می کنیم یعنی نگاه واقع بینانه ای در این سیاست گذاری وجود ندارد و اینجاست که به دلیل مشکلات اولیه نمی توانیم برنامه ریزی عملی برای دستیابی به این سیاست داشته باشیم.

مدیرعامل آمیکو ادامه داد: مشخص است که این سیاست به دلیل بی‌توجهی به واقعیت‌های کشور هرگز به عنوان یک سیاست کلان قابل اجرا نیست و از همین ابتدا محکوم به شکست است، این کلیدی ترین نکته در مباحث استانداردی است که توجه کمتری به آن شده است.

فداکار افزود: متاسفانه در این خصوص مثال های زیادی می‌توان زد که استاندارد 85گانه نیز خود روایت مفصلی دارد.

این مدیر پیشکسوت صنعت خودرو با اشاره به استانداردهای 85گانه و الزامی شدن آن در صنعت خودرو گفت: شواهد نشان می‌دهد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، نمی‌توانیم انتظار اجرای صددرصدی این استانداردها در کوتاه مدت را داشته باشیم چرا که ما هنوز بسیاری از امکانات موردنیاز برای آزمایش و تایید آیتم‌های استانداردهای 85گانه را در کشور نداریم.

وی بیان کرد: وقتی هنوز زیرساخت‌های این امر در کشور آماده نیست تنها می توان اینطور استنباط کرد که این سیاست و الزام ها آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود.

مدیرعامل آمیکو خاطرنشان کرد: متاسفانه این سیاست های استانداردی تنها مختص صنعت خودرو نیست بلکه تمام صنایع تولیدی کشور کم و بیش با این مشکل روبرو هستند، این وضعیت نشان می دهد تا زمانی که ما برای رفع این مشکلات برنامه جدی نداشته باشیم انتظارات ما در حوزه استاندارد و کیفی سازی محصولات از واقعیت فاصله خواهد داشت.

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 135185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha