دایون Y5 شاسی بلندی با قابلیت‌های آفرودی و طراحی قدیمی

دومین محصول دایون با صنایع خودروسازی ایلیا و پس از پیکاپ کلوت مکث موتور در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد؛ شاسی‌بلندی که با هدف پرکردن خلاء یک محصول صفر کیلومتر و با شاسی مستقل سعی دارد تا سهمی از بازار خودروهای شهری آفرودی را برای خود کسب کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در همین ابتدا باید بگوییم که دایون Y5 که پیش از این قرار بود با نشانی دیگر در زامیاد تولید شود و تصاویری از آن در سال 98 با پوشش استتاری منتشر شده بود در نهایت با صنایع خودروسازی ایلیا وارد بازار می‌شود.

آشنایی با صنایع خودروسازی ایلیا

صنایع خودروسازی ایلیا در اصل شرکتی نوپا در صنعت خودروی ایران است که نخستین محصول تولیدی آن دایون Y5 بر خلاف روال این روزهای بازار خودروی ایران بدون تغییر در نام و نشان خودرو، وارد بازار خواهد شد.


گزارش تصویری کامل دایون را می توانید اینجا ببینید

خودروسازی ایلیا هر چند در تولید خودرو شرکتی نوپا محسوب می‌شود اما شرکت کیان موتور وارنا به عنوان همکار این خودروسازی در واردات خودرو تجارب زیادی دارد و پیش از این با محصول بورگوارد در بازار خودرو ایران حضور نسبتا موفقی را تجربه کرده است.

 

دایون Y5



کیان موتور وارنا و صنایع خودروسازی ایلیا هر دو زیرمجموعه یک هولدینگ هستند.

آشنایی با برند دایون و سابقه این برند در ایران

دایون چین یکی از شرکت های موفق در حوزه تولید خودروهای کار و تجاری است که سهم مناسبی را در بازار چین و برخی از کشورها به خود اختصاص داده است. این شرکت هر چند در سطوح جهانی در دسته برندهای شناخته شده چین قرار ندارد اما با تولید محصولات سنگین و نیمه سنگین توانسته است در بازار رقابتی چین خود را به اثبات برساند.

اولین بار این برند و شاسی بلند این شرکت با نام و نشانی دیگر در خودروسازی زامیاد مشاهده و زمزمه هایی مبنی بر تولید آن در فضای رسانه ای به عنوان نخستین شاسی بلند زامیاد مطرح شد که هرگز به نتیجه دلخواه نرسید
در نهایت اما برند دایون با دو شرکت مجزا وارد بازار ایران شد، پیکاپ وی5 با نام کلوت را مکث موتور به ایران آورد و شاسی بلند وای5 نیز سهم صنایع خودروسازی ایلیا در ایران شد.

طراحی ظاهری دایون Y5

دایون Y5 یک خودروی شاسی بلند با شاسی مستقل است که در بازار ایران تنها یک خودروی روسی را به عنوان رقیب در سگمنت خود می‌بیند.

دایون Y5 با طراحی قدیمی خود در نگاه نخست خودرویی نیست که توجه شما را جلب کند به خصوص در مقایسه با خودروهای چینی جدید در بازار ایران که از طراحی های چشم نوازی برخوردار هستند.

 

دایون



طراحی قدیمی خودرو را اگر بخواهیم با محصولات چینی مقایسه کنیم بی وای دی اس6 شاید مناسب ترین گزینه باشد با همان طراحی ساده و زمخت با کابینی کسل کننده همراه با پیشرانه ای قدرتمند هر چند که کابین دایون Y5 به مراتب نسبت به بی وای دی اس6 جذابتر به چشم می‌آید.

در طراحی ظاهری خودرو خبری از حجم های منفی و خطوط برجسته نیست و در کل با ظاهری ساده و کسل کننده مواجه هستیم.

در زاویه مقابل با یک جلوپنجره شبکه ای بزرگ که نوارهای کرومی آن را به چراغ هایی با طراحی حداقل یک دهه پیش متصل کرده است روبرو می شویم که با خطوط قوسی شکل سپر را در میان خود جای داده است.

در نمای عقب نیز طراحی با همان سادگی انجام شده است و با اتفاق خاصی در زبان طراحی دایون Y5 مواجه نمی‌شویم.

طراحی داخلی دایون Y5

در داخل کابین اما وضعیت کمی امیدوارکننده تر از طراحی ظاهری خودرو است، سه ردیف صندلی که از دایون یک خودروی 7 نفره ساخته است را باید یکی از مزایای دایون دانست.

صندلی ها با روکش چرمی و دسترسی به شارژر و کلید تنظیم مستقل تهویه مطبوع از امکاناتی است که برای سرنشینان ردیف وسط جانمایی شده است همچنین صندلی های ردیف سوم قابلیت باز و بسته شدن برای افزایش فضای بار را مانند سایر خودروهای 7 نفره دارد.

 

دایون



فرمان خودرو نیز همچون سایر خودروهای امروزی طیف مناسبی از کنترل ها را در اختیار راننده قرار می دهد اما در این خودرو آنچه بیشتر به چشم می‌آید استفاده زیاد از کلید های فیزیکی و نبود صفحات دیجیتالی است که به دلیل قابلیت های بیراه نوردی این شاسی بلند سعی شده تا برای افزایش طول عمر و دوام بیشتر از این مدل کلیدها استفاده شود اتفاقی که در خودروهای این سگمنت مرسوم است.

روی سقف نیز از سقف پانورامیک خبری نیست و فقط یک سانروف وجود دارد که این امر نیز به دلیل تامین امنیت حداکثری سرنشینان در مسیرهای آفرودی است.

مشخصات فنی دایون Y5

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، دایون یک شاسی بلند شاسی مستقل است که با پیشرانه دو لیتری توربوشارژر میتسوبیشی می تواند 202 اسب بخار قدرت و گشتاور 280 نیوتن متری را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چهار چرخ خودرو منتقل می کند.

دایون Y5 با ابعاد 4771*1870*1828 و فاصله دو محور 2790 میلیمتری در کنار ارتفاع 217 میلیمتری از خودروهایی است که می تواند خلا حضور یک محصول آفرودی صفر کیلومتر در بازار را پر کند.

 

دایون



ترمز جلو دیسکی خنک شونده، تعلیق دوجناغی جلو، تعلیق عقب با اتصال پنج گانه، شاسی مستقل و رینگ 17 اینچی از دیگر مشخصات فنی دایون است.

دایون Y5 با استاندارد آلایندگی یور5 و مصرف ترکیبی 9.3 لیتر در هر 100 کیلومتر، 3 حالت رانندگی نرمال، اسپرت و برفی را ساپورت می کند.

امکانات رفاهی و ایمنی دایون وای5

صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، تودوزی و فرمان چرم، ۸ بلندگو، سیستم Keyless استارتر، تنظیم برقی صندلی راننده، آینه‌های تاشو برقی، سیستم Navigation، سانروف، دوربین دید عقب، سیستم کروز کنترل، قابلیت استفاده برای ۷ سرنشین، رینگ ۱۷ اینچی و تایر M + S (آفرود) و کنترل مستقل سیستم تهویه‌مطبوع ردیف بخشی از امکانات این خودرو است.

 

دایون



سیستم ای بی اس ساخت بوش، سیستم کنترل پایداری، ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، هشدار بسته نشدن کمربند و قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب نیز از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی دایون به شمار می رود.

دایون Y5 در رنگبندی سفید، مشکی، نوک مدادی، آبی اقیانوسی، قرمز و نقره ای قرار است از آذرماه سال جاری و با قیمت 890 میلیون تومان و تحویل فوری به بازار عرضه شود.

نتیجه نهایی

دایون Y5 هر چند خودرویی با طراحی بسیار ساده و کسل کننده است اما در مبحث فنی به واسطه امکانات و قابلیت های خود می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

دایون Y5 جزو معدود خودروهای چینی در بازار ایران است که با اعمال اندک تغییرات ظاهری می تواند تبدیل به یک خودروی مناسب با توان بیراهه نوردی بالا شود که مزیت بزرگی برای این شاسی بلند در ایران خواهد بود.

 

دایون



شاسی نردبانی و سیستم 4*4 دایون وای5 می تواند طیفی از علاقمندان خودروهای آفرودی را به سوی این خودرو جذب کند به خصوص در بازه قیمتی که دایون قرار دارد.

در بازار ایران عملا تنها شاسی بلندهای یواز و دایون Y5 با شاسی مستقل حضور دارند که می توانند به صورت تخصصی در حوزه آفرود مورد استفاده قرار گیرند.

در نهایت می توان گفت که دایون Y5 به واسطه قیمت و نبود رقبای نامدارد ژاپنی و فاصله قیمتی زیاد این محصول با خودروهای کارکرده مشابه در بازار، می تواند نیاز علاقمندان خودروهایی با قابلیت استفاده همزمان شهری و آفرودی را برآورده کند.




 




 

کد خبر 135292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha