تشکیل کمیته 7 نفره برای ارائه مدل جدید در خودروسازی

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است باید مدل بهتری برای بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و نیز تحول در صنعت خودروسازی ارائه و در صورت نیاز قانونی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته وزیر صمت در جریان پاسخ به برخی سوالات نمایندگان مجلس ضمن ارائه برنامه کلی وزارت صمت، از اجرای 9 پروژه تحول در صنعت خودرو ظرف دو سال آینده خبر داد و تاکید کرد که نتایج بسیاری از اقدامات و برنامه‌ها در سال جاری و سال آینده قابل لمس خواهد بود.

حال در فاصله کوتاهی از رونمایی از پروژه های تحولی وزیر صمت برای صنعت خودرو، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشستی با خودروسازان و قطعه سازان ضمن لزوم تدوین مدل بهتری برای صنعت خودرو و تشکیل کمیته ای و دریافت پیشنهادات خودروسازان، پیگیر تدوین سند چشم انداز صنعت خودرو است.

اینکه چرا کمیسیون صنایع پس از ارائه برنامه وزیر صمت به دنبال تدوین سند تحول در صنعت خودرو است و این تلاش نمایندگان تا چه میزان هم سو با پروژه های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو است هنوز مشحص نیست با این حال نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، هدف از پیگیری این طرح را تدوین چشم اندازی برای تحول در صنعت خودرو کشور می داند تا در قالب قانون قابل تغییر نباشد.

سید جواد حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، بیان کرد: برنامه تحولی وزیر صمت برای صنعت خودرو هیچ منعی با طرح کمیسیون صنایع نخواهد داشت و می تواند برخی از پروژه ها در مدل جدید پیشنهاد و در قالب قانون ارائه و اجرایی شود.

وی با اشاره به نشست کمیسیون صنایع با نمایندگانی از خودروسازان دولتی و بخش خصوصی و قطعه سازان کشور تصریح کرد: کمیسیون صنایع معتقد است که باید سند و استراتژی برای صنعت خودرو تدوین شود که افق و چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو در این سند ارائه و ترسیم شود.

به گفته حسینی کیا، کمیسیون صنایع در بررسی مدل جدید و تدوین سند تحول 20 ساله صنعت خودرو معتقد است ضمن ارائه چشم انداز توسعه خودروسازی و قطعه سازی در کشور، باید این مدل مبتنی بر نگاه رقابتی، تولیدات ارزان قیمت و صادرات محور و در راس همه توجه به اصل مشتری مداری باشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس همچنین با توجه به ارائه دیدگاه های خودروسازان و قطعه سازان در نشست کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد تا کمیته‌ای هفت نفره متشکل از نمایندگان خودروسازان و قطعه‌سازان تشکیل شود و پس از ارائه دیدگاهها و پیشنهادات خود درباره مدل خودروسازی کشور و بررسی آن در کمیسیون صنایع، در قالب قانون سند تحول صنعت خودرو تدوین و ابلاغ شود.

حسینی کیا با توجه به پروژه تحولی وزیر صمت در صنعت خودرو بیان کرد: در الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو که از سوی وزیر صمت در قالب 9 پروژه تعریف و ارائه شده بیش از همه بر ارتقاء کیفیت و اصلاح ساختار خودروسازی و قطعه سازی کشور تاکید شده است البته وزیر صمت در پاسخ به نمایندگان نیز بر تغییر مالکیت در شرکتهای خودروسازی و کاهش هزینه تولید در این صنعت تاکید و اعلام کردند که این برنامه ها ظرف دو سال اجرایی می شود.

وی گفت: بر این اساس انتظار می رود با گام برداشتن دولت و خودروسازان در مسیر پروژه های تحولی، شاهد ارتقای کمی و کیفی و رضایت مندی بیشتر مصرف کنندگان از صنعت خودرو باشیم.


قول وزیر صمت برای پایان دادن بر تصدگری دولت در صنعت خودرو

نماینده سقز در خانه ملت همچنین با بیان اینکه دولت باید تصدی‌گری در خودروسازی را رها کند و سیاست‌گذار باشد، تصریح کرد: از موضوعاتی که وزیر صمت نیز در مجلس بر آن تاکید داشتند خروج دولت از خودروسازی و خصوصی سازی در صنعت خودرو است این در حالی است که بنگاه داری دولت در تمام عرصه ها همواره چالش ایجاد کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه وزیر صمت قول داده است که ظرف دو ماه بر تصدگری دولت در صنعت خودرو پایان دهد، خاطر نشان کرد: دولت باید تنها سیاست گذار باشد و با ابزار تعرفه بهترین سیاست های تشویقی و تنبیهی را از این صنعت داشته باشد و بواسطه نظام تعرفه ای از هر گونه اجحاف به مصرف کنندگان و انحصار در بازار خودرو جلوگیری کند و در صورت ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی حمایت های تعرفه ای را از این صنعت داشته باشد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha