واردات، خودروسازان را وادار به کیفی‌سازی می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتقای بهره‌وری مهمترین راهکار کمیسیون صنایع برای تولید خودروی با کیفیت است، گفت: یکی از ایرادات جدی که به صنعت خودروسازی ایران وارد است این است که به توسعه و پژوهش در صنعت خودروسازی توجه لازم نشده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی به گلایه رهبر معظم انقلاب در مورد ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی در کشور اشاره کرد و از ورود جدی کمسیون صنایع و معادن به حوزه صنعت خودروسازی خبر داد و اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن برای ارتقای کیفیت خودروسازی در کشور تا مرز سوال و تذکر جدی خطاب به وزیر صمت پیش رفته و حتی موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازان را در دستور کار قرار داده است.

وی ارتقای کیفیت خودرو را یکی از مهمترین محورهای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی دانست و افزود: کار تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با تصویب مجلس از حدود 9 ماه قبل آغاز شده است و هم اکنون مراحل نهایی، جمع بندی و گزارش تکمیلی را طی کرده و بزودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی به بازدیدهای مکرر و تشکیل جلسات متعددی در حوزه صنعت خودرو از سوی مجلس اشاره کرد و افزود: پیشنهادات متعددی از سوی مجلس در خصوص کیفیت و قیمت خودرو در کشور مطرح شده است، اما واقعیت این است که خودروسازان خود را بدون رقیب می‌دانند و مسیری که انتخاب کردند مسیری نبوده است که به سمت بهبود شرایط فعلی پیش رود و همین امر موجب تحقیق و تفحص مجلس و گلایه مندی رهبر معظم انقلاب شده است.

وی درباره ارجاع دوباره طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان به مجلس به دلیل ایراد هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به آن گفت: واردات خودرو موجب خواهد شد که انتقال فناوری صورت گیرد و خودروسازان به تکاپو بیفتند و کیفیت خودروی تولیدی ارتقا پیدا کند و مجلس بر اجرای این طرح اصرار دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت خودرو نیز گفت: خودروسازان اصرار به افزایش قیمت خودرو بیش از آن چیزی که در بازار عرضه می‌شود دارند و مجلس در برابر این تصمیم خودروسازان ایستاد و اجازه افزایش قیمت نداد گرچه به قیمت فعلی نیز ایراد وارد است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان ادعا می‌کنند که زیان‌ده هستند، گفت: پائین بودن بهره وری را نباید به زیان‌ده بودن ساخت خودرو ارتباط داد بلکه باید با افزایش بهره وری و عمل به راهکارهایی که کمیسیون صنایع ارائه داده خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم عرضه شود.

حجت‌الاسلام سلیمی ارتقای بهره‌وری را مهمترین راهکار کمیسیون صنایع برای تولید خودروی با کیفیت دانست و افزود: بخشی زیادی از نیروهایی که در صنعت خودروسازی بکار گرفته شده اند، فنی نیستند و نیروهای غیرفنی نمی‌توانند در ارتقای بهره وری ساخت خودرو تلاش کنند.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات جدی که به صنعت خودرو سازی ایران وارد است این است که به توسعه و پژوهش در صنعت خودروسازی توجه لازم نشده است و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه ضعیف بوده و منجر به بروز مشکلات فعلی در کیفیت و قیمت خودرو شده است.

این نماینده مردم در خانه ملت خواستار کاهش نیروهای مازاد در صنعت خودروسازی کشور برای ارتقای بهره‌وری شد و با تاکید بر بکارگیری نیروی متخصص و فنی در این صنعت افزود: افزون بر 25 هزار نیروی مازاد در صنعت خودروسازی کشور فعالیت دارند و به دلیل ارتباطاتی که در دولت گذشته و با سفارشات برخی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس همسو با دولت گذشته وجود داشته این میزان نیروی اضافه بر سازمان در این صنعت جذب و بکار گرفته شدند.

وی در خصوص لوازم خانگی نیز گفت: با ممنوعیت واردات لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل بودیم که مجلس جلسه اضطراری تشکیل داد و قیمت ها کنترل شد اما متاسفانه تولیدکنندگان خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات کردند گرچه بطور نسبی کیفیت لوازم خانگی در کشور تاحدودی افزایش پیدا کرد.

کد خبر 136999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha