نگاهی به تنها خودرو صفر کیلومتر کره ای در جاده های ایران

پس از تحریم ها و خروج خودروسازهای کره ای از بازار ایران، در شرایطی که چینی ها یکه تاز بازار شده اند، به سراغ تنها کره ای صفر کیلومتر بازار، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال رفتیم تا بعد از تست رانندگی این کراس اوور شهری ارزش خرید آن را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سانگ یانگ تیوولی با دو تیپ اسپشیال و اسپشیال پلاس مدل سال 1400 و 1401 در بازار خودروی ایران حضور دارد. فرق تیولی اسپشیال با نسخه وارداتی آن به غیر از تغییرات جزیی در ظاهر، تجهیز شدن به امکانات رفاهی مثل گرم کن و سرد کن صندلی، شارژ وایرلس موبایل بکارگیری پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ TGDI با 163 اسب بخاراست که قدرتی با گشتاور 285 نیوتن متر تولید می کند. نسخه قدیمی تر تیوولی در بازار مجهز به موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 128 اسب بخار بود.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

نمای ظاهری

تفاوت ظاهری تیوولی اسپشیال با نسخه معمولی تغییر دیزاین مه شکن ها به نمونه سه تایی عمودی و تغییر گرافیک چراغ های جلو که حالتی خشن تر و مدرن تر به این خودرو دادند به همراه اضافه شدن لوگوی TGDIروی بدنه است. تریم مشکی رینگ ها و قاب آینه و روی بدنه و نصب اسپویلر عقب در راستای سقف تنها تفاوت های ظاهری تیوولی اسپشیال پلاس با نسخه اسپشیال است.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

طراحی کابین

سانگ یانگ در طراحی کابین تیوولی اسپشیال، به جز تغیییرات عمده در محل قرارگیری کلیدهای کنترل نسبت به نسخه قبل با ارگونومی خوب، از متریال با کیفیت استفاده کرده است. تریم مشکی داخل کابین، صندلی های چرمی، به همراه نمایشگر 7 اینچی سیستم مالتی مدیا، صفحه آمپر تلفیقی از دیجیتال و آنالوگ، سان روف و شارژر وایرلس موبایل گویای زیبایی و کارایی در کنار هم است.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

فضای نشستن سر نشینان عقب، فاصله پاها تا صندلی جلو، فضای سر تا سقف برای نشستن دو تا سه سرنشین بزرگ سال مناسب طراحی شده و وجود زیر آرنجی در صندلی های عقب راحتی را به همراه دارد.

یکی از ضعف های طراحی کابین عدم تعبیه دریچه هوای مطبوع برای سر نشینان عقب است.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

فضای صندوق بار تیوولی بزرگترین نکته منفی این کراس اوور شهری است اما خودروهای این سگمنت تماما این مشکل را دارند که با خواباندن صندلی های ردیف عقب فضای بار زیادی در دسترس قرار می گیرد.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

پیشرانه

بزرگترین تغییر تیوولی اسپشیال نسبت به نسخه قدیمی پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با فن آوری TGDI  با تولید قدرت 163 اسب بخاری به همراه گشتاور 285 نیوتن متر این خودرواست.

 قدرت موتور به وسیله گیربکس اتوماتیکAT   ساخت آیسن ژاپن توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.

این پیشرانه به لطف فن آوری TGDI  و مجهز بودن توربو شارژ مصرف سوخت بسیار پایین در طی مسافت های شهری و جاده ای دارد.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

امکانات ایمنی و رفاهی

تیوولی اسپشیال  به فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل و پایداری ESP ، شش کیسه هوا، رادار هشدار نقطه کور، کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز اضطراری خروج از پارک، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، دوربین دید عقب، گرمکن و سرد کن صندلی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دو کاناله برای سرنشینان جلو، سانروف، سنسور نور و سنسور باران، نمایشگر لمسی، شارژ بیسیم موبایل، چراغ های LED  ، پشتیبانی از زبان فارسی در صفحه نمایش آمپر مجهز شده است.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

پشت فرمان

با فشار دادن دکمه استارت و روشن شدن موتور، قبل از انتخاب مد رانندگی زبان دستیار رانندگی در پشت آمپر به فارسی تغییر داده و با منوی نسبتا خوب ترجمه شده فارسی روبه رو هستم. مد رانندگی را از بین سه حالت، اکونومی، اسپرت و وینتر انتخاب کردم، برای شروع با مد اسپرت، شیفتر دنده را روی حالت D می گذارم و پدال گاز را فشار دادم، شتاب عالی پیش روی من است و با هر بار فشار دادن ترمز و پدال گاز دوباره عقربه های پشت آمپر با سرعت بالا می روند.

شیفتر دنده را از D  درایو به سمت چپ فشار داده و حالت M را انتخاب می کنم. با سرعت 80 کیلومتر دنده از حالت اتوماتیک به دنده 4 در صفحه دیجیتال آمپر تغییر پیدا کرد، با هر بار فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن سرعت، علامت فلش در کنار نمایشگر دنده به صورت هشدار از زیاد شدن دنده به شما اطلاع می دهد که اگر اقدام به تعویض نکنید خود خودرو بخاطر عدم فشار بر روی موتور نسبت به بالا رفتن دنده اقدام می کند.

در تست سربالایی های جاده با شیب خیلی تند، در زمان ظهر با دمای بین 32 تا 36 درجه به همراه کولر روشن و دو سرنشین تیوولی اسپشیال کاملا موفق بیرون آمد، در سر پایینی هم به لطف سامانه کنترل در سراشیبی، نسبت به شیب خیلی تند، از این آزمایش هم سربلند بیرون آمد.

آپشن های ماشین از جمله رادار هشدار نقطه کور و سنسور جلو و عقب پارک دو تا از بهترین امکانات تیوولی اسپشیال هستند که بر خلاف برخی از ادعای خودروهای چینی که در آنخا این آپشن ها فقط در حد شعار است، در این خودرو عملکرد عالی دارد.

با مد رانندگی اکونومی صدای موتور و دور موتور کمتر می شود و با نگهداشتن دکمه مد رانندگی این حالت به وینتر یا زمستانی با دور پایین حرکت چرخ ها تبدیل می شود، این تغییرات برای رانندگی در برف و یخ به دلیل جلوگیری از لیز خوردن خودرو است.

 

برای تماشای گزارش تصویری کامل از تیوولی اسپشیال کلیک کنید.

 

خودرو صفر کیلومتر کره ای، سانگ یانگ تیولی جدید، سانگ یانگ تیوولی اسپشیال

 

در آخر

تیوولی اسپشیال یک کراس اوور شهری با مصرف سوخت کم، شتاب خیلی بالا، با آپشن های تقریبا به روزدر  بازار ایران در محدوده قیمتی 1.5 میلیارد تومان خرید و فروش می شود که به دلیل اصالت کره ای رقیبی برای خود ندارد و می تواند بهترین گزینه خریداران خودرو غیر چینی صفر کیلومتر در بازار باشد.

 

کد خبر 138502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha