سانگ یانگ تورس کراس اوور جدید نورا موتور پارس

تورس نام جدیدترین و در اصل اولین محصول برند کره‌ای سانگ یانگ پس از تغییر نام به برند KG Mobility است که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. سانگ یانگ تورس از نظر طراحی خودرویی کاملا متفاوت با دیگر محصولات این کمپانی کره‌ای بوده و بسیار شبیه به محصولات رنجروور و البته جیپ طراحی شده است. تورس را نماینده سانگ یانگ یا همان KG Mobility در ایران یعنی نورا موتور پارس به بازار کشور عرضه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سانگ یانگ را بیشتر آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و اروپایی‌ها می‌شناسند! خودروساز کره‌ای که سابقه بسیار زیادی در تولید خودروهای مختلف خصوصا آفرودی مانند کوراندو و موسو دارد. همچنین سانگ یانگ همکاری‌های متعددی را با مرسدس بنز آلمان داشت و خودروهایش را به سبک محصولات مرسدس بنز و با مشخصات فنی مشابه به برخی محصولات آن تولید می‌کرد، مانند سانگ یانگ چیرمن که شباهت زیادی به مرسدس W140 داشت و بر اساس پلتفرم همان خودرو نیز ساخته شد. تولد سانگ یانگ به سال ۱۹۵۴ میلادی باز می‌گردد و از این رو می‌توان این شرکت را یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان کره جنوبی دانست. 

سانگ یانگ با خودروهایی نظیر کوراندو در سطح جهانی توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند اما متاسفانه بارها با مشکلات مالی بزرگی روبرو شد و طی عمر نزدیک به ۷۰ سال چندین بار ورشکست و مالکیت آن دست به دست شد. از اروپایی‌ها و هندی‌ها گرفته تا سرمایه گذاران چینی همه و همه نتوانستند علیرغم کیفیت بالا و سابقه خوب سانگ یانگ این شرکت را از ضرر و زیان نجات داده و سرانجام در سال ۲۰۲۲ مالکیت این خودروساز به KG Mobility رسید. نکته جالب توجه اینجاست که KG Mobility نام سانگ یانگ را نیز حذف کرده و قرار است تا محصولات سانگ یانگ را با نام خود به بازار عرضه کند. 

سانگ یانگ در ایران با ۳ شرکت مختلف همکاری کرده است. ابتدا گروه خودروسازی مرتب در دهه ۸۰ شمسی نماینده واردات محصولات سانگ یانگ موتورز بود و خودروهای خاطره انگیزی را مانند کوراندو، موسو و چیرمن را وارد بازار ایران کرد. پس از آن نمایندگی رسمی این خودروساز کره‌ای به رامک خودرو رسید تا مدل‌هایی نظیر نیو کوراندو و تیوولی در ایران به فروش رساند و اکنون مشخص شده که نورا موتور پارس قصد دارد تا محصولات جدید این خودروساز را در ایران تولید و به فروش برساند. لازم به ذکر است که به احتمال زیاد به خاطر دلایل مهمی مانند مبحث برندینگ و محبوبیت سانگ یانگ در ایران محصولات جدید KG Mobility با همان نام سانگ یانگ عرضه شود. 

torres

سانگ یانگ تورس یک خودروی کراس اوور چهار چرخ محرک بوده که از نظر طراحی محصولی کاملا مدرن و متفاوت از دیگر محصولات سانگ یانگ است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. نام تورس از یکی از کوهستان‌های بزرگ شیلی با نام Torre de paine گرفته شده و نشان دهنده آن است که این خودرو کاملا برای طبیعت گردی ساخته و توسعه داده شده است. 

طراحی ظاهری تورس

سانگ یانگ تورس از نظر ظاهری خودرویی کاملا جذاب، پویا و مدرن بوده و طراحان سانگ یانگ از محصولات جذاب لندروور و جیپ خصوصا نسل جدید لندروور دیفندر در طراحی تورس الهام گرفته‌اند. این خودرو به صورت کلی ظاهری کاملا مکعبی شکل و جعبه‌ای داشته که سبب شده تا علاقه‌مندان به مسافت‌های خارج شهر بسیار از آن استقبال کنند. 

torres

در نمای جلوی سانگ یانگ تورس چراغ‌های اصلی فرمی کشیده، باریک و تند و تیزی داشته و خبری از طراحی بزرگ چراغ‌ها در این خودرو نیست. جلوپنجره خودرو به سبک خودروهای جیپ با چند خط کوچک و عمودی همراه شده که یک طلق مشکی رنگ نیز در قسمت انتهایی آن تعبیه شده و جلو پنجره را از ورودی هوای ثانویه موتور جدا کرده است. بر روی سپر جلو هم داخل یک قاب عمودی مشکی رنگ چراغ‌های مه‌شکن تعبیه شده و در قسمت وسط نیز یک دیفیوزر بزرگ قرار گرفته است. 

torres

با رسیدن به نمای جانبی اولین موردی که به چشم می‌خورد طراحی مکعبی تورس بوده که بسیار شبیه به لندرور دیفندر جدید است خصوصا ستون C آن که به رنگ کروم در آمده و در بعضی نسخه‌ها یک باکس جهت قرار دادن وسایل مختلف بر روی آن قرار دارد. رینگ‌ها ظاهری زیبا و مدرن داشته و کاملا هماهنگ با ظاهر کلی خودروست. مورد بعدی که در این نما مشخص است شکسته شدن خط سقف خودرو در ستون C است که این بخش را خاص جلوه داده است. همچنین آینه‌های جانبی نیز به روی درب منتقل شده و اندازه بزرگی نیز دارند. 

torres

تورس در نمای عقب نیز طراحی خاص و زیبایی داشته که تلفیق مدرنیته و کلاسیک را به رخ می‌کشد. بر روی درب صندوق عقب یک نیمچه برآمدگی درست در وسط آن قرار داده شده که در کنار آن نیز یک دستگیره تعبیه شده و بیننده در نگاه اول گمان می‌کند که درب صندوق مانند برخی از خودروهای شاسی بلند از راست به چپ یا بالعکس باز می‌شود اما خیر این طور نیست! با فشردن دکمه زیر دستگیره مذکور درب صندوق از بالا به پایین باز شده و این سبک طراحی تنها یک کلک زیرکانه از سوی طراحان سانگ یانگ تورس بوده است. چراغ‌های اصلی در این نما به صورت یک تکه و عمودی با خطوط شکسته زیاد در دو طرف درب صندوق طراحی شده و ظاهر جذابی دارند. همچنین بر روی سپر عقب نیز مانند جلو یک دیفیوزر کرومی بزرگ و مشبک تعبیه شده که میزبان چراغ‌های باریک مه شکن و شب نماست. 

torres

طراحی داخلی و کابین تورس

با ورود به کابین سانگ یانگ تورس همان حس مدرنیته و جذاب نمای بیرونی به داخل نیز سرایت کرده و داشبورد کاملا ظاهری خاص و امروزی را دارد. در دل داشبورد میانی داخل یک فریم کرومی سیستم مالتی مدیا خودرو با یک صفحه نمایش لمسی نسبتا بزرگ تعبیه شده که به همراه دریچه‌های تهویه مطبوع که زیر آن قرار گرفته‌اند با زاویه کمی به سمت راننده کشیده شده است. انتهای داشبورد میانی نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده که به صورت تمام لمسی است. 

torres

کلاستر یا همان صفحه کیلومتر شمار خودرو مانند بسیاری از خودروهای امروز مینیمال، کشیده و کوچک بوده و به صورت تمام دیجیتالی وظیفه نمایش اطلاعات مختلف را به راننده دارد. غربیلک فرمان نیز مانند دیگر محصولات جدید سانگ یانگ به صورت 4 شاخه داخل یک فرم D کات طراحی شده و کلیدهای کنترلی زیادی نیز بر روی آن قرار داده شده است. یکی از نکات جذاب کابین، تریم آن بوده که با رنگ‌های جذابی عرضه می‌شود و نمای چشم نوازی را برای داشبورد و کابین به همراه داشته است. 

فضای کابین بسیار جادار بوده و برعکس بسیاری از خودروهای هم رده که به ردیف سوم نیز مجهز شده‌اند این خودرو تنها دو ردیف صندلی داشته و همین مورد سبب شده تا فضای صندوق بسیار جادار و کاربردی باشد. همچنین فضای سرنشینان نیز در هر دو ردیف کاملا جادار و راحت ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر متریال به کار رفته در کابین و داشبورد سانگ یانگ تورس کیفیت بالایی داشته و در بلندمدت به احتمال زیاد دچار افت کیفیت نخواهد شد. 

torres


 

مشخصات فنی تورس

سانگ یانگ تورس در بخش فنی مانند دو برادر دیگر خود یعنی تیوولی جدید و کوراندو جدید از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم GDi بهره می‌برد. این پیشرانه که با مهندسی کره‌ای توسعه یافته توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به هر چهار چرخ منتقل شده است. یکی از نکات مثبت این خودرو چهار چرخ محرک بودن آن است که می‌توان در طبیعت گردی‌ها و بیراهه نوردی‌های سبک نیز از آن استفاده کرد. 

torres


 

امکانات رفاهی و ایمنی تورس

سانگ یانگ تورس در بخش امکانات رفاهی و ایمنی خودرویی بسیار کامل و ایمن بوده که نسبت به بسیاری از رقبای دیگر خود حرف‌هایی برای زدن دارد. از جمله امکانات این خودروی مدرن می‌توان به مواردی نظیر فرمان با پوشش چرمی و گرمکن، تنظیمات تلسکوپی و قفل برقی فرمان، چراغ‌های سیگنال هشدار دهنده در ترمزهای ناگهانی و اضطراری ESS، سیستم کمکی انحراف از خطوط LCW، سیستم کروز کنترل تطبیقی ACC، و سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی اتوماتیک، تنظیمات ارتفاع نور چراغ‌های جلو و مدیریت برق باتری، سیستم سه حالته گیربکس Normal/Sport/Comfort، سیستم ضد واژگونی خودرو ARP، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی HSA، و سیستم تنظیم فشار باد تایر TPMS، سیستم هوشمند ورود به خودرو به همراه دکمه استارت موتور Smart Key System، سیستم کمکی کنترل خودرو در سرپایینی HDC، سیستم ضد سرقت IMMOBILIZER، سیستم کنترل هرزگردی چرخ‌ها TCS، تنظیم کننده فشار باد تایر TPMS، سیستم هوشمند هشدار دهنده مانع جلو و عقب، چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه هوشمند وسط الکتروکرومیک ECM، صندلی‌های جلو مجهز به کمربند پیش کشنده با جمع کننده قفل اضطراری ELR و محدودکننده بار، و چراغ‌های عقب LED، سانروف برقی دو حالته با سنسور تشخیص مانع، روف ریل مشکی، رینگ آلومینیومی 18 اینچ دایموند کات، بال عقب مجهز به چراغ LED، دستگیره‌های درب همرنگ بدنه، و مه شکن جلو و عقب LED اشاره کرد. 

torres


نتیجه گیری

سانگ یانگ تورس از جمله خودروهایی است که به سبب طراحی خاص و چشم نوازش در صورت عرضه درست و با قیمتی معقول می‌تواند به فروش بالایی دست یابد. البته زمزمه‌هایی نیز شنیده شده که این خودرو قرار است توسط گروه بهمن نیز عرصه شود اما تاکنون تنها نورا موتور بعنوان نماینده رسمی این خودرو معرفی شده است. از جمله رقبای این خودرو نیز می‌توان به دیار BJ40 که آن هم به زودی توسط دیار خودرو عرضه خواهد شد اشاره کرد. اما به غیر آن خودروهایی نظیر فونیکس تیگو ۸ پرو، فونیکس FX و چانگان UNI-T با توجه به رده قیمتی مشابه در مقابل تورس قرار دارند. 

torres

کد خبر 142453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha