واردات 90 هزار خودرو پاسخی برای انباشت تقاضای بازار خواهد بود؟ / دوگانه قیمتی بازار با افزایش سبد تولیدات داخلی و سهم واردات

با وجود اعلام سخنگوی وزارت صمت مبنی بر تعیین تکلیف 7 شرکت برای واردات خودرو و طرح واردات 90 هزار خودرو خارجی همچنان قیمت ها در بازار خودرو متاثر از نوسانات بازار ارز و حجم تقاضا با روندی صعودی روبرو است با این حال به باور برخی فعالان بازار با علمی شدن واردات خودرو میتوان تا حدودی به تنظیم بازار خودرو و تثبیت قیمت ها امیدوار بود.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه آمارهای تولید خودرو نشان می‌دهد که در 6 ماهه ابتدایی امسال شاهد رشد تیراژ تولید خودروسازان بزرگ داخلی بودیم و به نوعی مهم‌ترین ایده وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد که همان افزایش عرضه است،‌ تا حدودی محقق شده است اما با این وجود طی چند هفته گذشته شاهد اوج‌گیری دوباره قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم.

بررسی نشان می دهد که با ایجاد بن بست در مذاکرات و جهش نرخ ارز و از سویی بلاتکلیفی در واردات، بازار خودرو در هفته های اخیر شاهد جهش قیمت شدیدی بود روندی که با ورود به دومین ماه از پاییز و اخبار ضد و نقیض از واردات همچنان ادامه یافت هر چند در ادامه با اعلام وزارت صمت مبنی بر آغاز رسمی واردات خودرو و تایید 7 شرکت برای واردات خودرو، سیر رشد قیمت ها تا حدودی تعدیل شده است.

اما در روزهای اخیر با وجود تعدیل موج افزایش قیمت ها کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که روند افزایش قیمت ها هرچند خفیف‌تر اما ادامه دار خواهد بود که رصد قیمت ها در بازار بر این امر صحه گذاری می کند.

در این میان ابهامی که همچنان بر بازار خودرو سایه انداخته این است که با تحقق واردات 90 هزار خودرو چینی، ژاپنی و کره ای 10 تا 20 هزار دلاری مطابق اعلام وزارت صمت، بازار خودرو با این حجم از انباشت تقاضا چه مسیری را به لحاظ قیمتی پیش رو خواهد داشت و آیا این میزان واردات موجب تنظیم و تثبیت قیمت در بازار می شود؟

از نگاه برخی کارشناسان آزادسازی واردات خودرو و در کنار آن تداوم برنامه فروش خودروسازان به نظر تاثیر اندکی بر روی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد و اگر تغییری در اوضاع اقتصادی و به طور مشخص قیمت دلار ایجاد نشود، این روند افزایشی ادامه دار خواهد بود و در بهترین حالت قیمت ها تغییری نخواهد کرد.

نکته قابل توجه از نگاه بسیاری از کارشناسان میزان واردات است چرا که بازار خودرو طی سالهای گذشته به ویژه 4 سال اخیر به دلیل کاهش تولید خودروهای داخلی (میانگین تولید 800 تا 900 هزار دستگاه در سال) و نبود خودروهای خارجی با یک تقاضای انباشته مواجه شده که این مساله در هر بار برگزاری قرعه کشی‌ها نیز کاملا به چشم می آید موضوعی که از نظر آنها موجب ایجاد یک شکاف قیمتی 100 درصدی بین قیمت بازار و کارخانه خودروها شده است و حالا این میزان واردات بعید است پاسخ گو بوده و منجر به کم کردن این شکاف قیمتی شود.

نکته قابل تامل دیگر از نگاه برخی کارشناسان، تعرفه است و معتقدند اگر خودرو با تعرفه صفر وارد شود قطعا روی کاهش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود و قیمت ها تا حدودی شکسته خواهد شد. بنابراین دولت اگر تصمیم بگیرد خودرو اقتصادی وارد کند در این صورت واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی اثر گذار است. به عنوان مثال اگر خودروی 10 هزار دلاری را با هزینه تمام شده 13 هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار بفروشیم قیمت 390 تا 400 میلیون تومانی آن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودروهاس داخلی داشته باشد.

در این زمینه یک فعال بازار خودرو می گوید: هیچ کس نمی داند خودروهای وارداتی با چه شرایطی وارد بازار خواهند شد و اینکه با ورود آنها به بازار سرنوشت قیمت خودروهای داخلی چقدر تغییر می کند بنابراین اینکه خودروهای خارجی با چه قیمتی در نهایت به دست خریدار خواهد رسید برای ما نیز روشن نیست.

به گفته وی چنانچه ورود خودروها به کشور با تعرفه پایین اتفاق بیفتد در این صورت به نفع بازار و مصرف کنندگان خواهد بود.

به باور این فعال بازار، روند کنونی عرضه خودروسازان اصلا جوابگوی نیاز بازار نیست و فاصله 100 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار نیز به علت عرضه محدود است اما واردات خودرو میتواند تا حدودی به تنظیم و تثیبت قیمت ها در بازار خودرو کمک کند.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه واردات خودرو عاملی اثرگذار در بازار خودرو است اما از نگاه کارشناسان در حال حاضر متغیر اصلی بازار خودرو قیمت دلار و انتظارات تورمی است و در صورتی که قیمت دلار در محدوده های فعلی( 32 و 33 هزار تومان) باقی بماند نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت و در صورتی که قیمت دلار افزایشی باشد،‌ قطعاً با یک تاخیر این افزایش قیمت به بازار خودرو هم سرایت می‌کند.

کد خبر 139435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha