کد خبر 140085
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
 هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲

شهرهای جهان که در حال حاضر با جمعیت سالخورده، تقاضاهای اجتماعی متنوع و شکاف‌های دیجیتال مقابله می‌کنند، تحت فشارهای تغییرات آب‌وهوایی و پیامدهای همه‌گیر قرار دارند و عواقب اقتصادی و اجتماعی جنگ اوکراین احتمالاً عوامل استرس‌زای دیگری را در قالب بیکاری، تورم و مهاجرت اضافه می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در این زمینه، تشخیص وضعیت شهرها از نظر پایداری و کیفیت زندگی برای ساکنان و تاب‌آوری شهری برای مقاومت در برابر چالش‌های آینده، مهم‌تر از همیشه است. همه شهرها باید یک فرآیند بازنگری راهبردی را انجام دهند. شهرها علاوه بر ارزیابی وضعیت فعلی خود، باید اولویت‌های آینده خود و آنچه را که می‌خواهند باشند در نظر بگیرند. این شاخص ۱۸۳ شهر را در سطح جهان مقایسه می‌کند و ۱۱۴ معیار را در ابعاد سرمایه انسانی، انسجام اجتماعی، اقتصاد، حاکمیت، محیط زندگی، تحرک و حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی شهری، مشخصات بین‌المللی و فناوری گروه‌بندی می‌کند.

۱۰ شهر برتر پایدار در این بررسی شامل موارد ذیل است:

لندن

سرمایه انسانی، مشخصات بین‌المللی، برنامه‌ریزی شهری و حکمرانی، آن را به رتبه اول در رتبه‌بندی امسال رساند. معایب این شهر ناشی از سرمایه ضعیف‌تر بریتانیا در انسجام اجتماعی و محیط زندگی است.

نیویورک

اقتصاد، بزرگ‌ترین نقطه قوت نیویورک است اما این شهر در زمینه‌های تحرک و حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی شهری، سرمایه انسانی و مشخصات بین‌المللی نیز برجسته است. مانند لندن، نیویورک از نظر انسجام اجتماعی و محیط زندگی نسبتا ضعیف است.

پاریس

پاریس از نظر مشخصات بین‌المللی، تحرک و حمل‌ونقل، و سرمایه انسانی رتبه خوبی داشت اما در محیط زندگی خود رتبه پایین‌تری کسب کرد.

توکیو

این شهر دارای اقتصاد قوی، مشخصات بین‌المللی، حکومت و فناوری برتر است البته در برنامه‌ریزی شهری و تحرک و حمل‌ونقل در رتبه پایین‌تری قرار داشت.

برلین

شهری متعادل است که در بسیاری از ابعاد، به ویژه در حکمرانی، برنامه‌ریزی شهری و سرمایه انسانی، عملکرد خوبی دارد و ضعیف‌ترین مورد آن اقتصاد است.

واشنگتن

در سرمایه انسانی، فناوری، حکمرانی و برنامه‌ریزی شهری قوی است اما می‌تواند در انسجام اجتماعی و محیط زندگی بهبود یابد.

سنگاپور

فناوری و مشخصات بین‌المللی سنگاپور برجسته هستند، در حالی که محیط زندگی و تحرک ظرفیت‌های ضعیف‌تر شهر محسوب می‌شوند.

اروپا

اروپا به‌طور کلی بیشترین تعداد شهر هوشمند را در خود جای داده است. در حالی که بسیاری از افراد تحت تاثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند، نقاط قوت و کیفیت زندگی در شهرهای اروپایی، آنها را در جای خوبی نگه داشته است.

آسیا

شهرهای آسیایی که عملکرد خوبی دارند، تمایل دارند از رشد اقتصادی و ارتقای فناوری خود رونق بگیرند. فناوری همچنین جایی است که تعداد انگشت شماری از شهرهای خاورمیانه مانند دبی و ابوظبی، بهترین عملکرد را دارند، اگرچه به‌طور کلی، منطقه راه طولانی در ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار دارد.

اقتصاد همچنین یک عامل تعیین‌کننده برای شهرهای ایالات‌متحده است؛ ۶ شهر از ۱۰ شهر برتر در بعد اقتصادی، آمریکایی هستند. هیچ یک از شهرهای برتر در انسجام اجتماعی یا محیط زندگی، آمریکایی نیستند.

در گذشته تاب‌آوری شهری بر آمادگی در برابر بلایای طبیعی متمرکز بوده است و باید درک خود را از تاب‌آوری فراتر از زیرساخت‌ها گسترش دهیم تا اکوسیستم‌های پایدار، فعالیت‌های نوآورانه و برابری بین شهروندان در بر گیرد.

مدیران شهری باید بتوانند با الگوبرداری از اصول عدالت و همکاری و با چشم‌اندازی از آینده که شامل همه شهروندان می‌شود، رهبری کنند. مفهوم حکمرانی هوشمند که شامل تشخیص دقیق، چشم‌انداز روشن و رویکرد چند بعدی برای مدیریت چالش‌هاست، بسیار مهم است و این فقط مسئولیت بخش دولتی نیست.

بخش دولتی، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و مؤسسات دانشگاهی باید با هم کار کنند و رویکردی جامع به آنچه که یک شهر را نه تنها قابل دوام بلکه زیست‌پذیر، عادلانه و انعطاف‌پذیر می‌سازد، اتخاذ کنند.

کد خبر 140085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha