۴ ویژگی برتر دیگنیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم

با گذشت دو سال از عرضه دیگنیتی پرایم به بازار خودرو ایران، بهمن موتور نسخه جدید و ارتقاء یافته این خودرو را با چهار ویژگی برتر نسبت به دیگنیتی پرایم راهی بازار کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بعد از عرضه دیگنیتی پرایم در سال ۹۹، از مزایا و معایب این  خودرو یک به یک پرده برداشته شد. ۲ سال بعد بهمن موتور با هدف اصلاح عیوب گزارش شده در دیگنیتی پرایم (به ویژه شکایت از شتاب پایین و لگ موتور) کوشید تا دومین تیپ دیگنیتی را با نام پرستیژ در بازار جا بیندازد. سؤال اینجاست که تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در کدام بخش اعمال شده و آیا شاهد بهبودهایی هستیم؟
در این گزارش، پرشین خودرو نگاهی از چندین زاویه به فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ خواهد داشت.

بهمن موتوری که مونتاژ خودروهای آسیایی پرچمداری از جمله مزدا ۳ و میتسوبیشی پاجرو را در کارنامه دارد، با مونتاژ فنگون ix۵ دانگ فنگ کوشید تا دوباره در بازار خودروهای چینی در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد. با ادعاهایی که درباره اصلاح عیوب پرایم مطرح شده‌اند، بد نیست به تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ بپردازیم و ببینیم گروه خودروسازی بهمن چه حرکتی برای نجات کراس اوورش از انتقادهای فراوان زده است.

تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در طراحی

دانگ فنگ در طراحی فنگون ix۵ چندان تمایلی برای ساختارشکنی یا نوآوری از خود نشان نداده و در دیگنیتی بهمن موتور نیز همین وضعیت را شاهد هستیم. البته جلوپنجره کشیده و کهکشانی، تا حدی جلوه جذاب‌تر و جوان‌پسندتری به این ماشین می‌بخشد. تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در طراحی بدنه، به وجود یک مه شکن روی سپر جلو در پرایم اشاره کرد.

140199 - تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ

در ادامه بررسی فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ، می‌رسیم به حذف چراغ‌های مه‌شکن از روی سپر، بازطراحی سپرهای عقب و جلو و اگزوز دو تایی برمی‌خوریم که ظاهر این خودرو را بیش از پیش جذاب کرده است. به علاوه رنگ دیفیوزر در پرایم با تُن کروم پیاده شده بود در پرستیژ شاهد سپر سیاهرنگ هستیم.

140199 - تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ

رینگ اسپرت ۲۰ اینچی پرستیژ نیز یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ است. در تیپ پرایم از رینگ ۱۸ اینچی استفاده شده بود که نسبت به جثه بزرگ این خودرو، اندکی نافرم از کار درآمده بود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مشخصات فنی و امکانات فیدلیتی پرستیژ

140199 - تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ

استفاده از نور امبینت در کابین پرستیژ، یکی دیگر از پیشرفت‌هایی است که در مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ می‎‌بینیم. خروجی نهایی پرستیژ، ظاهر شیک‌تری دارد و سبب می‌شود تا پرایم چهره مینیمال‌تر و کلاسیک‌تری پیدا کند.

فرق موتور دیگنیتی پرایم و پرستیژ

در شرایطی که خودروهای تازه وارد به بازار ایران از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ برخوردار بودند، بهمن موتور با عرضه نسخه پرستیژ از دیگنیتی این روال را تغییر داد. با این حال، عدم همخوانی قدرت موتور با وزن و ابعاد بزرگ دیگنیتی پرایم باعث شده بود تا شتاب صفر تا صد این ماشین راضی کننده نباشد و مشکلات دیگری مانند لگ زدن موتور و رانندگی ضعیف شکایت‌هایی برای رانندگان به وجود بیاورد.

یکی از برترین ویژگی‌های دیگنیتی پرستیژ و عمده تفاوت آن با دیگنیتی پرایم به تغییر در حجم موتور پرستیژ بازمی‌گردد. استفاده از موتور ۴ سیلندری و ۲ لیتری توربوشارژ به جای موتور ۱.۵ لیتری سابق، وضعیت شتاب گیری را بهبود بخشیده است. استفاده از فناوری GDi (سیستم پاشش مستقیم سوخت) نیز یکی دیگر از موارد تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ  به حساب می‌آید که بهبودهایی در عملکرد پیشرانه به دنبال داشته است.

دومین ویژگی برتر پرستیژ در مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ، به گیربکس این خودرو مربوط می‌شود. گیربکس دیگنیتی پرایم از نوع CVT  بود اما در دیگنیتی پرستیژ شاهد استفاده از گیربکس شش دنده اتوماتیک AT هستیم که قدرت موتور را به محور جلو انتقال می‌دهد. طبق اطلاعات کاتالوگی بهمن موتور، کاهش شتاب گیری صفر تا صد باعث شده است تا در فرق تجربه رانندگی دیگنیتی پرایم و پرستیژ، شاهد شتاب اولیه ۱۰.۵ ثانیه در پرستیژ باشیم. البته در شرایط جاده‌ای و خیابان‌های شهری قطعاً داستان متفاوت خواهد بود.

در مقایسه مصرف سوخت دیگنیتی پرایم و پرستیژ، تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود و مصرف سوخت ترکیبی پرستیژ هنوز در مقدار ۸.۵ لیتر قرار دارد.

همانطور که اشاره کردیم، در تفاوت تجربه رانندگی با دیگنیتی پرایم و پرستیژ ترازو به سمت پرستیژ سنگینی می‎‌کند. شتاب اولیه ۱۳ ثانیه‌ به بالای پرایم، برای رانندگان چندان جذاب نبود و انتقادات تند و تیزی به همراه داشت.

در جدول زیر می‌توانید نگاه دقیق‌تری به بررسی تفاوت مشخصات فنی دیگنیتی پرایم و پرستیژ داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی ماشین شاهین؛ مشخصات فنی، قیمت، امکانات، نقاط ضعف و تصاویر

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم

موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور

۱۹۶۷ سی سی

۱۴۹۸ سی سی

تنفس موتور

توربوشارژ

توربوشارژ

محور حرکت

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

ماکسیمم قدرت

۲۲۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه

ماکسیمم گشتاور

۳۵۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه

۲۲۰ نیوتن متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه

گیربکس

CVT

CVT

شتاب صفر تا ۱۰۰

۱۰.۵ ثانیه

۱۳ ثانیه

ماکسیمم سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

۱۸۵ کیلومتر در ساعت

وزن

۱۸۰۰ کیلوگرم

۱۵۷۰ کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

۴۶۸۵ طول - ۱۸۶۵ عرض - ۱۶۴۵ ارتفاع

۴۶۸۵ طول - ۱۸۶۵ عرض - ۱۶۴۵ ارتفاع

مصرف سوخت ترکیبی

۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

۷۰ لیتر

۵۸ لیتر


تفاوت امکانات رفاهی دیگنیتی پرایم و پرستیژ

140199 - تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ

آخرین تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ، به امکانات رفاهی این دو خودرو و اعمال برخی تغییرات در کابین پرستیژ بازمی‌گردد. افزوده شدن شارژر وایرلس دیگنیتی پرستیژ، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال، نورپردازی داخلی هفت رنگ و صندلی برقی ۱۰ حالته راننده (جایگزین ۶ حالته سابق) از امکاناتی است که در کابین دیگنیتی پرستیژ وجود دارد.

140199 - تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ

جذاب‌ترین بخش کابین نیز سیستم صوتی پرقدرت دیگنیتی پرستیژ است که از توسط شرکت پایونیر ساخته شده. سیستم صوتی پایونیر با ۸ اسپیکر و آمپلی فایر ۱۵۰ وات، یکی از جذاب‌ترین تفاوت‌های دیگنیتی پرستیژ با دیگنیتی پرایم است.

در جدول زیر می‌توانید شباهت و تفاوت آپشن های ماشین دیگنیتی پرایم و پرستیژ را در یک نگاه ببینید.

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم

ایربگ

ایربگ های راننده، سرنشین جلو و جانبی

سیستم صوتی

سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به بولوتوث دارای سیستم رهیاب/ ناوبری - صفحه نمایش لمسی ۲۵/۱۰ اینچی دارای پورت های AUX و USB -۶ عدد بلندگو

سیستم پایداری و ترمز

ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمزی EBD - سیستم‌های کنترل کششATC و TRC و ASR و TCS - سیستم کمکی ترمز EVA – BA - BAS - EBA - سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو ESC

استارت دکمه‌ای

دارد

دارد

ورود بدون کلید

دارد

دارد

صندلی راننده

برقی ۱۰ حالته

برقی ۶ حالته

حالت صندلی سرنشین جلو

۴ حالته برقی

تنظیم دستی (سری اول) - ۴ حالته برقی (سری دوم)

ایزوفیکس صندلی

دارد

دارد

ویژگی‌های ظاهری

شیشه دودی عقب - سانروف و شیشه بالابر آنتی‌ترپ

سایر ویژگی‌های کابین

شارژر وایرلس

ایمنی دیگنیتی پرایم در مقابل ایمنی پرستیژ

از نظر ایمنی، تفاوت خودرو دیگنیتی پرایم و پرستیژ در استفاده از امکانات استاندارد و آپشن‌های تکنولوژیک جدیدی مانند دوربین ۳۶۰ درجه به پرستیژ مشاهده می‌شود. هردو خودرو کابین جادار مجهز به ۶ ایربگ و فضای کافی هستند و از این نظر برای خانواده‌ها انتخاب مناسبی خواهند بود.

مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ از نظر سرویس و قطعات

در بحث تفاوت قیمت قطعات دیگنیتی پرایم و پرستیژ، چندان فرقی بین هزینه تمام شده این دو خودرو برای مالکان مشاهده نمی‌شود. نمایندگی‎‌های بهمن موتور تقریباً در سراسر کشور موجود هستند. طبق معمول، تهیه قطعات یدکی و لوازم جانبی خودروی چینی ممکن است نسبت به خودروهای داخلی خرج بیشتری روی دست‌تان بگذارد. در فرق هزینه نگهداری دیگنیتی پرایم و پرستیژ، شاید نگهداری از موتور توربوشارژ ۲ لیتری پرستیژ نیازمند سرویس‌های سنگین‌تر و مراقبت بیشتری باشد که با یادگیری قلق خودرو، مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرایم و پرستیژ

تا اینجا متوجه هستید که در مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ تقریباً با دو خودروی مشابه طرف هستیم. با نگاهی اجمالی به مزایا و معایب این دو خودرو، یک جمع بندی کلی خواهیم داشت.

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم

مزایا

- پیشرانه قدرتمندتر در مقایسه با پرایم

- گیربکس CVT ۶ دنده اتومات

- آپشن‌های جدید (شارژر وایرلس، نورپردازی امبینت کابین)

- طراحی نسبتاً نوآورانه

- سیستم آپشنال

معایب

- حساسیت بالای موتور توربوشارژ ارتقا یافته به بنزین کم کیفیت

- سواری خشک

- عدم توانایی آفرود

- کندی گیربکس در شتاب گیری اولیه

- قدرت پایین موتور

جمع بندی

در پایان بررسی و مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تلاش‌های گروه بهمن موتور در ارتقای دیگنیتی پرایم به نسخه پرستیژ با افزودن موتور توربوشارژ ۲ لیتری و بهسازی گیربکس CVT، همچنین افزایش آپشن‌های رفاهی و ایمنی، نسبتاً امیدوارکننده و موثر بوده است. این تغییرات باعث شده تا دیگنیتی پرستیژ نسبت به مدل پرایم، گزینه‌ای مدرن‌تر و مجهزتر به نظر برسد.

فرق دیگنیتی پرایم و پرستیژ، در سیستم پیشرانه محسوس‌تر می‌شود. نظر به بهسازی‌هایی که روی پرستیژ پیاده شده، می‌توان انتظار داشت که نسل جوان تمایل بیشتری برای خرید پرستیژ در مقایسه با پرایم نشان بدهند. افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی که به نظر تقریباً معقول می‌رسد را نیز می‌توان با توجه به افزوده شدن آپشن‌ها و امکانات پیشرانه توجیه کرد.

کد خبر 140199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • parvaz ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    باز هم دو میلیارد نمی ارزه .