کد خبر 141765
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
کارت ماشین چند روزه به دستمان می‌رسد؟

همه می‌دانیم که کارت خودرو، مهم‌ترین مدرک شناسایی خودرو است؛ بنابراین، وقتی خودرویی را خریداری می‌کنیم، اولین سوالمان این است که چه زمانی کارت ماشین به دستمان می‌رسد؟

به گزارش پرشین خودرو، همه می‌دانیم که کارت خودرو، مهم‌ترین مدرک شناسایی خودرو است؛ بنابراین، وقتی خودرویی را خریداری می‌کنیم، اولین سوالمان این است که چه زمانی کارت ماشین به دستمان می‌رسد؟ ما در این مطلب به معرفی مراحل صدور و ارسال کارت خودرو می‌پردازیم؛ سپس، مدت زمان مورد نیاز برای هر مرحله را بیان می‌کنیم تا پاسخ پرسش را بیابیم. با ما همراه باشید.

مراحل صدور کارت خودرو چقدر زمان می‌برد؟

شما برای اینکه بدانید مراحل صدور کارت خودرو چقدر زمان می‌برد، باید این مراحل را بشناسید؛ بنابراین، ابتدا مراحل صدور کارت ماشین را بیان می‌کنیم سپس زمان مورد نیاز برای طی کردن این مراحل را تخمین می‌زنیم. مراحل صدور کارت ماشین شامل ۹ مرحله‌ی اساسی است:

  1. استعلام و پرداخت هزینه‌های خودرو
  2. دریافت نوبت تعویض پلاک از مراکز فک پلاک در سایت nobatdehi.epolice.ir
  3. آماده کردن مدارک لازم مانند احراز سکونت برای تعویض پلاک خودرو
  4. بازدید خودرو جهت فک پلاک قبلی و نصب پلاک بعدی
  5. تحویل مدارک لازم به متصدی تعویض پلاک خودرو
  6. پرداخت دستمزد برای تعویض پلاک خودرو
  7. دریافت مجوز تعویض پلاک از متصدی
  8. فک پلاک قبلی و نصب پلاک بعدی
  9. صدور کارت خودرو از سوی ناجا

معمولاً، مراحل ۱ تا ۸ از مراحل صدور کارت ماشین در ۱ روز کاری به اتمام می‌رسد؛ اما، مرحله‌ی ۹ به‌خودی‌خود نیاز به ۱ تا ۳ روز کاری دارد. لازم به ذکر است که این مراحل برای صدور کارت خودروی دست دوم است. بنابراین، اگر خودروی صفر دارید، نیازی به طی کردن مراحل نیست.

 بعد از این مراحل نیز باید به سراغ سامانه پیگیری کارت ماشین بروید که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

کارت ماشین چند روزه به دستمان می‌رسد؟

مراحل ارسال کارت خودرو چقدر زمان می‌برد؟

هنگامی که کارت خودرو از سوی ناجا صادر می‌شود، باید توسط پست به دست مالک آن برسد. در نتیجه، مراحل ارسال کارت در اداره‌ی پست دنبال می‌شود که حدود ۳ تا ۷ روز وابسته به محل احراز سکونت مالک خودرو است؛ مثلاً، ارسال کارت ماشین برای تهران نسبت به شهرستان زمان کمتری نیاز دارد.

صدور و ارسال کارت خودرو چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند صدور و ارسال کارت خودرو حدود ۱۰ روز است؛ اما، گاهی این زمان کمتر یا بیشتر می‌شود. هنگامی که زمان صدور و ارسال کمتر باشد که مشکلی نیست؛ اما، هنگامی که زمان صدور و ارسال بیشتر باشد، آزاردهنده است.

شناخت علل دریافت نکردن کارت خودرو در زمان ۱۰ روزه کمک بسیار زیادی به افراد می‌کند؛ بنابراین، در ادامه علل دریافت نکردن به‌موقع کارت ماشین را معرفی می‌کنیم سپس روش‌های پیگیری کارت خودرو را بیان می‌کنیم.

علل دریافت نکردن کارت خودرو چیست؟

گاهی پیش می‌آید که شما پس از طی مراحل صدور کارت به خانه‌تان بازمی‌گردید سپس منتظر ارسال کارت می‌مانید؛ اما، خبری نمی‌شود! علل دریافت نکردن به‌موقع کارت ماشین شامل ۲ علت اساسی است:

  • صادر نشدن کارت خودرو
  • برگشت خوردن کارت خودرو

صادر نشدن کارت خودرو

اگر مدارک شما هنگام تعویض پلاک ناقص یا اشتباه باشد، امکان عدم صدور کارت ماشین از سوی ناجا وجود دارد. شما باید ابتدا از روش‌های استعلام وضعیت کارت ماشین استفاده کنید تا متوجه عدم صدور کارت ماشین شوید؛ سپس، مجدد به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا مشکلات احتمالی مدارکتان را حل کنید. شاید مجبور باشید که برای تصحیح مدارک خود به پلیس +۱۰ نیز مراجعه کنید.

برگشت خوردن کارت خودرو

گاهی پیش می‌آید که مدارک شما هنگام تعویض پلاک صحیح است یعنی کارت ماشین صادر می‌شود؛ اما، کارت ماشین به دست شما نمی‌رسد! در حقیقت، ۲ احتمال وجود دارد:

  • آدرس ثبت شده برای دریافت کارت خودرو صحیح باشد؛ اما، شما در محل حضور نداشته باشید.
  • آدرس ثبت شده برای دریافت کارت خودرو ناقص یا اشتباه باشد.

در هر دو صورت، پستچی قادر به تحویل کارت خودرو نخواهد بود؛ بنابراین، آن را به اداره‌ی پست منطقه بازمی‌گرداند. بسته‌ی شما حدود ۳ ماه در اداره‌ی پست منطقه حفظ می‌شود سپس بسته‌ی شما حدود ۳ ماه در ناجا حفظ می‌شود؛ اما، اگر همچنان به سراغ آن نروید، بازیافت می‌شود.

چگونه علت دریافت نکردن کارت خودرو را دریابیم؟

شما باید از روش‌های پیگیری کارت خودرو که وضعیت کارت ماشین را هم از لحاظ صدور و هم از لحاظ ارسال نمایش می‌دهد برای پیگیری وضعیت کارت ماشین‌تان استفاده کنید. هنگامی که متوجه شدید که کارت شما در چه وضعیتی مانده است، امکان پیگیری را خواهید داشت؛ مثلاً، اگر کارت شما پس از گذشت ۱۰ روز همچنان در وضعیت عدم‌صدور مانده است، باید به مرکز تعویض پلاک برای اصلاح مدارک مراجعه کنید. اکنون، شاید بپرسید که چگونه باید پیگیری وضعیت کارت ماشین را انجام دهیم؟ در ادامه، روش‌های آن را معرفی خواهیم کرد.

روش‌های پیگیری کارت خودرو کدامند؟

شما باید برای آگاهی از وضعیت کارت خودرو از روش‌های پیگیری کارت ماشین استفاده کنید. برخی از روش‌ها فقط وضعیت ارسال کارت را نمایش می‌دهد؛ اما، برخی از روش‌ها وضعیت صدور و ارسال را در کنار هم نمایش می‌دهد.

روش‌هایی که امکان مشاهده‌ی وضعیت صدور و ارسال را در کنار هم فراهم می‌کند، روش‌های جامع‌تری است؛ بنابراین، آنها را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پیگیری کارت خودرو با سامانه‌های استعلام و پرداخت

تا چندی پیش، تنها روش استعلام وضعیت کارت ماشین از طریق مراجعه‌ی حضوری به سازمان‌های مربوطه بود؛ اما، در حال حاضر، سامانه‌ قبضینو کار شما را راحت کرده‌است. شما می‌توانید با استفاده از یک تلفن همراه متصل به اینترنت تمام نیازهای روزانه خود را در زمینه‌ی استعلام و پرداخت رفع کنید.

معمولاً، سامانه‌های استعلام و پرداخت مانند قبضینو برای پیگیری کارت ماشین نیاز به شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی دارند؛ بنابراین، اگر این اطلاعات را داشته باشید، تنها در چند ثانیه امکان پیگیری کارت ماشین را خواهید داشت. شاید بپرسید که چگونه از میان سامانه‌های استعلام و پرداخت بهترین را انتخاب کنیم؟ در ادامه‌ی این مطلب بهترین سامانه‌ی استعلام و پرداخت را معرفی خواهیم کرد.

کارت ماشین چند روزه به دستمان می‌رسد؟

پیگیری کارت خودرو از سامانه راهور

سامانه راهور شامل سایت و اپلیکیشن است که خدمات استعلام و پرداخت مختص پلیس را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید پیگیری کارت خودرو را از طریق سامانه راهور انجام دهید؛ اما، امکان استفاده از خدمات استعلام و پرداخت که مرتبط با پلیس نباشد را ندارید.

استعلام کارت ماشین از پلیس +۱۰

شما می‌توانید با مراجعه‌ی حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ پیگیری کارت خودرو را انجام دهید؛ اما، باید دردسرهای آن مانند صف‌های طولانی را به جان بخرید! در ضمن، شما باید هزینه‌ای بیش از هزینه‌ی معمول برای استعلام کارت ماشین بپردازید؛ چون، باید کارمزد دفاتر پلیس +۱۰ را نیز تسویه کنید.

قبضینو؛ جامع‌ترین روش استعلام وضعیت کارت ماشین

شما برای پیدا کردن جامع‌ترین روش پیگیری کارت ماشین باید مزیت‌های روش‌ها را با هم مقایسه کنید؛ مثلاً، در ادامه مزایای سامانه‌ی استعلام و پرداخت قبضینو را معرفی می‌کنیم:

  • اطلاعات به‌روز
  • نمایش جزئیات کامل
  • ذخیره استعلام در بخش سوابق
  • مشاهده وضعیت صدور و ارسال کارت ماشین
  • امکان استفاده از سایر خدمات استعلام و پرداخت

یکی از مهم‌ترین مزایای قبضینو امکان استفاده از سایر خدمات استعلام و پرداخت مانند مالیات نقل و انتقال خودرو، خلافی، عوارض‌ها و ... است. شما همه‌ی این خدمات را به‌هنگام تعویض پلاک پیش از صدور کارت ماشین نیاز دارید؛ بنابراین، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید! در ضمن، شما می‌توانید استعلام و پرداخت قبوض برق، آب، گاز، تلفن و ... را نیز با این سامانه انجام دهید؛ همچنین، خریدهای جزئی مانند خرید شارژ و بسته اینترنت را نیز انجام دهید.

کد خبر 141765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha