شانس خریداران واقعی خودرو با ایجاد سامانه تشخیص مالیات بر عایدی افزایش می‌یابد؟

اراده جدی دولت و مجلس بر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه این روزها نگرانی دلالان و سوداگران بازار خودرو را برای فرار از این شرایط به دنبال داشته است جریانی که با نهایی شدن این طرح و ایجاد سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه می‌رود تا رویه خرید و فروش در بازارهای خودرو که در سال‌های اخیر مورد سوء‌استفاده دلالان قرار گرفته تغییر دهد و با ایجاد شفافیت در معاملات خودرو و حضور متقاضیان واقعی در بازار، به‌تدریج دست دلالان و واسطه‌ها را از بازار خودرو کوتاه کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از مهم‌ترین روش‌های تأمین منابع دولت‌ها، دریافت مالیات از شهروندان است اما از موضوعاتی که اخیرا بازطرح آن در مجلس مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی قرار گرفته، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و اثر آن بر بازارهای مختلف است، طرحی که یکی از ابزارهای سیاست‌گذاران در کنترل نقدینگی و جلوگیری از خرید و فروش با هدف کسب سود در حوزه‌های ارز و سکه است و  حالا براساس کلیات مصوب آن به نظر می‌رسد سود حاصل از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمولد مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو مشمول مالیات شود.

یکی از بخش‌های مهم طرح مالیاتی که قرار است اجرا شود، طرح مالیات ‌ستانی از معاملات خودرو یا به عبارت بهتر طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در بازار خودرو است، مسیری که هم دولت و هم مجلس به عنوان راهکاری برای کاهش دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو و به تبع آن کنترل قیمت بر آن تاکید می‌کنند. طبق این طرح، قرار است از معاملات خودرو و البته تحت شرایطی خاص، مالیات دریافت شود تا با این راهکار، واسطه‌گری، دلالی و سوداگری در بازار خودرو کاهش یابد.

امروزه در اکثر کشورهای جهان دریافت مالیات بحث جدیدی نیست و سابقه‌ای قدیمی دارد اما از آنجا که خودرو در دنیا کالای مصرفی به حساب می‌آید، اخذ مالیات بر معاملات خودرو مرسوم نیست با این وجود در بسیاری از کشورهای دارای نظام مالیاتی پیشرفته، قانونی مشابه مالیات بر عایدی سرمایه اجرا می شود، مالیاتی که برای جلوگیری از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار کاذب و سوداگری و تشویق مردم برای ورود به عرصه تولید و بخش مولد اقتصاد به درستی اجرا می شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور ما از حدود سه سال پیش در قالب لایحه دولت به مجلس ارائه شد؛ طرحی که به رغم تصویب مجلس، همچنان در شورای نگهبان است و در صورت تایید به زودی ثبت‌نام کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

با این وجود مشکل اصلی از نگاه اقتصادانان اینجاست که اقتصاد کشور ما دارای شرایط تورمی است، به همین دلیل مالیات بر عایدی سرمایه‌ که از آن صحبت می‌شود، از تورم نشات گرفته و در واقع این نوع عایدی، ناشی از شرایط تورمی است و با آنچه کشورهای دیگر تحت عنوان عایدی مالیات بر سرمایه می‌نامند، بسیار متفاوت است.

برهمین اساس است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه به رقم وجود موافقان بسیار، مخالفانی هم دارد. با این وجود این طرح به اذعان بسیاری از موافقان و کارشناسان، موجب افزایش شانس خریداران واقعی، کاهش دلالی و بازار سیاه خودرو و حرکت به سمت خروج خودرو از گروه کالاهای سرمایه‌ای به سمت کالای مصرفی خواهد شد.

از آنجا که یکی از نقاط ضعف امروز بازار خودرو نبود شفافیت در خرید و فروش و حاضران در این بازار است نهایی شدن این طرح و ایجاد سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند کمک موثری به شفاف‌سازی خرید و فروش‌ها، تنظیم بازار و تفکیک دلالان از مصرف کننده واقعی کند.

پر واضح است هنگامی که سرمایه‌های سرگردان و حاشیه سودهای بادآورده از بازار خودرو خارج و تقاضاهای دلالی از بازار کنار برود، تنها تقاضاهای واقعی باقی می‌ماند و به این ترتیب شانس افراد برای خرید خودرو بیشتر خواهد شد چنانچه با این رویه و همزمان تعادل بخشی در عرضه و تقاضا، امکان خروج خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی نیز فراهم می‌شود.

به هر ترتیب با مزیت‌هایی که به نظر می‌رسد طرح مالیات بر عایدی و ایجاد سامانه تشخیص این نوع مالیات دارد، اجرای صحیح آن و رفع مسائل و چالش‌های احتمالی قبل از اجرا می‌تواند در بازار خودرو نقش‌آفرین بوده و اثرگذاری خوبی را در این بازار برجای بگذارد و به نوعی مصرف کننده حقیقی را از دلالان و سوداگران جدا نماید اما هرگونه اجرای ناقص این طرح می‌تواند نتیجه معکوس بر بازار گذاشته و با رشد قیمت در بازار خودرو، سایر بازارهای سرمایه‌ای نظیر ارز، طلا و مسکن را نیز متلاطم کند.

کد خبر 142575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha