تقاضای سوداگری در بازار خودرو مدیریت می‌شود! / با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌گذاری در تولید جذاب می‌شود

تقاضای کاذب خودرو موجب شده تا قیمت خودرو به طور عجیبی به خصوص در یک سال گذشته افزایش یابد در حالی که به اعتقاد یک عضو کمیسیون صنایع مجلس، خیلی راحت به وسیله اخذ مالیات می‌توان بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار خودرو را مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با آغاز دور دوم فروش یکپارچه خودرو قرار است بر اساس طرح مجلس و همکاری دولت از متقاضیان خودروهای عرضه‌شده در این دور از فروش، مالیات بر عایدی سرمایه دریافت شود.

طبق آنچه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آمده، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود بنابراین خودروهایی که در طرح موردنظر به فروش می‌رسند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود.

بسیاری از کارشناسان و حتی وکلای ملت طرح مالیات بر عایدی سرمایه را موجب جهت‌دهی معاملات خودرو و نقل و انتقال خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌دانند و معتقدند با عملیاتی شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌گذاری در بخش تولید جذاب خواهد شد.

متولیان و حامیان این طرح در وزارت صمت نیز معتقدند که اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی باعث جهت‌دهی معاملات خودرو شده و امکان نقل وانتقال خودرو برای مصرف‌کننده واقعی را فراهم می‌کند.

در خصوص این قانون سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به طور کلی در ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور نقش موثری دارد، بیان کرد: با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بساط دلالان جمع و سوداگری در بازار خودرو از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه با اخذ مالیات از سرمایه، سوداگران در بازار خودرو نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند، به ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه پرداخت و تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه به منظور محدود کردن فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی و افزایش کارایی اقتصادی سالهاست در کشورهای مختلف جهان وضع شده است. به طور قطع عملی شدن این طرح مالیاتی در کشور ما نیز انگیزه سوداگران در خرید و فروش کالاهای سرمایه‌ای را کاهش می‌دهد و موجب برچیده شدن بازار دلالی و سوداگری در بازارهایی مانند خودرو خواهد شد.

وی افرود: بنابراین با تصویب و عملیاتی شدن این قانون، سرمایه‌گذاری دربخش تولید با جذابیت بیشتری همراه خواهد شد و با خروج سرمایه‌ها از بازار خودرو، عمده سرمایه‌ها در مسیر تولید قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم سنقر و کلیایی تاکید کرد: در بازار فعلی خودرو به دلیل تفاوت قیمتی کاذب موجود بین کارخانه و بازار، سودجویانی هستند که با هدف کسب درآمد اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می‌کنند که این امر باعث افزایش قیمت‌ها شده و جیب دلالان را پر می‌کند، جریانی که مصرف کننده نهایی خودرو را نیز سردرگم کرده است.

حسینی‌کیا اضافه کرد: با اجرای این طرح دست بسیاری از سودجویانی که برای کسب سود و درآمدهای کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورده‌اند کوتاه و مصرف کنندگان واقعی خودرو وارد بازار می‌شوند.

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس دریافت مالیات بر عایدی سرمایه باعث رونق تولید و کاهش ریسک قیمتی در بازار خودرو می‌شود ضمن اینکه با ثبات بخشی به بازارها و کم‌رنگ کردن فعالیت‌های غیرمولد می‌توان نقدینگی را به سمت تولید هدایت و سوداگری در بازار مسکن و خودرو را کاهش داد.

کد خبر 142611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha