کد خبر 142785
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
وضعیت روز بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی

وضعیت بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی به دلیل نوسان بالای قیمت دلار به شدت تحت تاثیر گرفته و با افزایش قیمت قطعات و عدم ثبات رکود سنگینی را تجربه می‌کند

به گزارش پرشین خودرو، خرید و فروش لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای ضروری فروش کالا در کشور محسوب می‌شود. وقتی یکی از قطعات مصرفی خودرو دچار مشکل فنی شده باشد چاره‌ای جز تعمیر یا تعویض قطعه وجود ندارد. نکته اینجاست که با آغاز تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، قیمت قطعات و لوازم یدکی خودروهای خارجی نیز با تغییراتی همراه بودند. قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی از جمله لوازم یدکی کیا و هیوندا به عواملی از جمله قیمت ارز، قیمت خودرو، هزینه واردات و ... بستگی دارد. 

مهمترین عوامل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو

لوازم یدکی هیوندای

مهمترین عامل موثر بر افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو نوسان دلار در بازار است. بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی همانند سایر کالاهای وارداتی تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز قرار دارد. جهش قیمت ارز موجب می‌شود تا فروشنده به ناچار قیمت لوازم یدکی خودرو را افزایش دهد. فروشندگان لوازم یدکی خودروهای خارجی از جمله هیوندای و کیا تمامی قطعات را از کشورهای سازنده وارد می‌کنند و به همین دلیل مدت زمان رسیدن بسته به دست فروشنده کمی طولانی خواهد بود. 

حال ممکن است در این مدت زمان قیمت ارز کاهش یا افزایش یافته باشد. هر زمان که قطعه به دست فروشنده برسد، وی بر اساس هزینه‌ای که برای خرید قطعه پرداخته است قیمت گذاری خواهد کرد. ممکن است در این مدت قیمت ارز کاهش پیدا کند اما فروشنده نمی‌تواند با قیمت روز ارز قطعه را بفروشد زیرا در این صورت متضرر خواهد شد. به طور کلی با افزایش قیمت ارز، قیمت قطعات و لوازم یدکی نیز افزایش خواهد یافت و اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند، قیمت فروش قطعات ثابت باقی خواهد ماند. 

پاساژ کاشانی مرکز لوازم یدکی ایران

عامل دیگری که بر بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی تاثیر دارد، قیمت خودرو است. قطعات مصرفی خودرو معمولا توسط همان شرکتی تولید می‌شود که سازنده خودرو است. به عنوان مثال لوازم یدکی هیوندا توسط شرکت خودرو سازی هیوندا تولید می‌شود و فروشگاه‌های معتبر قطعات و لوازم مصرفی خودروهای خارجی را مستقیما از این شرکت‌ها خریداری می‌کنند. بنابراین زمانی که قیمت خودرو افزایش می‌یابد منطقی است که قیمت لوازم یدکی آن خودرو نیز افزایش پیدا کند. این قیمت را شرکت‌های سازنده تعیین می‌کنند و فروشنده نیز قطعات را بر اساس قیمت خرید خود به فروش می‌رساند. 

از دیگر عوامل موثر بر قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی قوانین سختگیرانه گمرک کشور است. سیستم اداری گمرک کشور این اجازه را به فروشنده نمی‌دهد که بتواند قطعات را با قیمتی کمتر در بازار عرضه نماید. فروشگاه‌هایی همانند فروشگاه GSP که وارد کننده مستقیم لوازم یدکی هیوندای و کیا هستند با مشکلاتی از قبیل نوسان قیمت ارز، سیستم‌های اداری گمرک و ترخیص کالا مواجه هستند. 

گرانی لوازم یدکی و دردسرهای آن

لوازم یدکی کیا

بدیهی است که وقتی خودروی خارجی وارد کشور می‌شود، قطعات مورد نیاز آن خودرو نیز بایستی توسط شرکت سازنده خودرو تامین گردد. از طرفی واردات قطعات و لوازم یدکی با استفاده از ارز انجام می‌شود و طبیعی است که با افزایش قیمت ارز و تعرفه‌های گمرک، قطعات مصرفی خودرو با قیمت بالاتری در بازار به فروش برسد. در صورتی که این مشکلات از سر راه واردات لوازم یدکی برداشته شود، قطعات با قیمت پائین‌تری در بازار به فروش خواهد رسید اما تا زمانی که شرایط به همین منوال پیش برود، طبیعی است که قیمت لوازم یدکی نیز هم راستا را قیمت ارز افزایش پیدا کند. 

اما مشکل اینجاست که همزمان با گران شدن قطعات مصرفی و لوازم یدکی خودروهای خارجی، بازار برای افراد سودجو فراهم می‌شود. این افراد با بیان این که لوازم یدکی را با قیمتی پائین‌تر به فروش می‌رسانند، قطعات غیر اصل و تقلبی را وارد بازار می‌کنند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل افزایش قیمت ترجیح می‌دهند قطعات ارزان قیمت و فیک خریداری کنند که این کار خسارت جبران ناپذیری بر خودروی آنها وارد خواهد کرد. 

برخی از مشتریان نیز به دلیل عدم اطلاع از قیمت و شکل ظاهری قطعات اصل، قطعات بی‌کیفیت و تقلبی خریداری می‌کنند. در چنین شرایطی تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی کمی دشوار خواهد بود، به همین دلیل توصیه می‌شود برای خرید قطعات مورد نیاز خودروی خود حتما با فروشگاه‌های مجاز مراجعه کنید و به لیبل و بسته بندی قطعه دقت داشته باشید. قطعات تقلبی معمولا بسته بندی بی‌کیفیتی دارند و فاقد لیبل و برچسب شرکت سازنده خودرو هستند. 

در این میان امکان دارد برخی از مشتریان از بالا بودن قیمت لوازم یدکی خودرو ناراضی باشند، در این مورد باید بگویم که بالا بودن قیمت قطعات، به دلیل اصل بودن آن است. فروشگاه قطعات را مستقیما از کشور سازنده خریداری می‌کند و خود وارد کننده اصلی این قطعات است و با اطمینان خاطر و گارانتی قطعات را به مشتری می‌فروشد. دقت داشته باشید که استفاده کردن از قطعه تقلبی و دسته دوم خسارات زیادی را به سایر قطعات خودرو وارد خواهد کرد و هزینه تعمیر قطعات خودرو شما چندین برابر خواهد شد. 

به طور کلی قیمت گذاری قطعات مصرفی و لوازم یدکی خودروهای خارجی با توجه به قیمت خرید آنها انجام می‌شود و تا کنون تغییری در روند واردات قطعه در کشور رخ نداده است. بازار تحت تاثیر نوسان قیمت ارز بوده و با شرایط کنونی کاهش قیمت ارز نیز نمی‌توانید تاثیر چندانی بر کاهش قیمت‌ها در بازار داشته باشد و بعید به نظر می‌رسد که با کاهش قیمت خودرو شاهد کاهش قیمت لوازم یدکی خودرو باشیم.

کد خبر 142785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha