اکتاویا؛ سدان پرطرفدار اشکودا یکی از گزینه‌های ورود به بازار ایران

اکتاویا یک سدان خوش چهره از شرکت اشکودا بوده که تقریبا نزدیک به ۳ دهه از تولید آن گذشته و همچنان یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار اشکودا در بازارهای جهانی است. این خودرو به دلیل مشخصاتی که دارد تبدیل به یکی از گزینه‌های واردات در بازار ایران شد و به احتمال بسیار زیاد به‌زودی شاهد حضور آن در جاده‌های کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اشکودا یک برند اهل کشور چک است که از سال ۱۹۲۵ یعنی حدود یک قرن پیش فعالیت‌های صنعتی خود را آغاز کرد. برند اشکودا در بازار اروپا و برخی دیگر از کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی بسیار محبوب بوده و همیشه خودروهایی اقتصادی اما باکیفیت را تولید کرده است. یکی از نکات مثبت اشکودا تولید خودرو در انواع کلاس‌ها و البته رده‌های قیمتی است که باعث شده تا تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای ورود به ایران شود. 

اکتاویا

اشکودا در سال ۱۹۹۱ توسط فولکس واگن خریداری و تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های ابرخودروساز دنیا یعنی فولکس واگن شد. پس از اینکه اشکودا توسط فولکس واگن خریداری شد محصولات این شرکت از نظر طراحی و پلتفرم دچار تغییرات مهمی شد و پس از آن تمام محصولات اشکودا مانند دیگر خودروسازان زیرمجموعه فولکس واگن مانند سئات دارای پلتفرمی مشترک با محصولات فولکس واگن شدند. 

اکتاویا

پس از اینکه وزارت صمت مجوز واردات خودرو را صادر کرد شرکت‌های مختلفی خواهان وارد کردن خودرو به کشور شدند. چندی پس از اعلام از سرگیری واردات خودرو شرکت پارس ساتر هوشمند تبلیغات میدانی خود را برای برند اشکودا شروع کرده و مشخص شد که این شرکت قصد دارد پای محصولات اشکودا را به ایران باز کند. در صورتی که پارس ساتر بتواند به صورت درست و هدفمند و البته با پوشش کامل خدمات پس از فروش، محصولات اشکودا را در ایران عرضه کند، این برند اروپایی می‌تواند موفقیت چشمگیری را در ایران تجربه کند.

اشکودا اکتاویا نام یکی از خودروهای سدان این شرکت محبوب است که طرفداران بسیاری دارد. اشکودا اکتاویا در دسته سدان‌های خانوادگی سایز متوسط قرار دارد و جدیدترین نسل آن از سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازارهای جهانی شده است. این خودرو نه تنها در نسخه سدان بلکه در نسخه استیشن واگن هم تولید شد که در بازار اروپا و چین خواهان بیشتری دارد. 

اکتاویا

اشکودا اکتاویا از نظر ظاهری طراحی جوان پسندانه و مدرنی دارد که در نگاه اول توجه را به سوی خود جلب می‌کند. مانند بسیاری از خودروهای با اصالت دیگر در دنیا اشکودا نیز سبک طراحی خاص خود را داشته که اکتاویا هم از آن پیروی می‌کند. 

اکتاویا

در بخش جلو به‌واسطه نوع طراحی چراغ‌های اصلی ظاهر خودرو بسیار اسپرت و خشن به نظر می‌رسد. همچنین به سبک دیگر خودروهای اشکودا جلوپنجره نیز به صورت تماما مشکی، با خطوط عمودی و متصل به چراغ‌های اصلی طراحی شده است. سپر جلو هم میزبان یک ورودی هوای دیگر و همچنین دو چراغ باریک مه‌شکن است که داخل دو قاب مشکی رنگ تعبیه شده‌اند. 

اکتاویا

در نمای عقب اکتاویا همچنان همان طراحی اسپرت و پویا ادامه یافته است. چراغ‌های اصلی کشیده و با گرافیکی چشم نواز طراحی شده و همچنین بر روی درب صندوق نیز یک برآمدگی کوچک شبیه به بال عقب تعبیه شده است. درب صندوق با زاویه نسبتا زیادی طراحی شده و همچنین بر روی سپر عقب نیز دو خروجی هوا در دو طرف، یک دیفیوزر مشکی رنگ به همراه دو خروجی اگزوز قرار گرفته‌اند.

در بخش داخلی اشکودا اکتاویا همچنان طراحان اشکودا سادگی و جذابیت طراحی بیرونی را به داخل خودرو نیز منتقل کرده‌اند. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش بزرگ و عریض لمسی بوده و بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. پس از آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده و در قسمت بالایی آنها نیز برخی کلیدهای کنترلی به صورت خیلی هوشمندانه قرار گرفته است. انتهای داشبورد هم یک فضای بسیار کارآمد جهت قرار دادن اشیا قرار داده شده است. 

اکتاویا

فرمان خودرو به صورت D کات با یک غربیلک ۳ شاخه طراحی شده و همچنین پشت آن هم یک صفحه کیلومتر شمار تمام دیجیتالی جا خوش کرده که البته باید دید نسخه‌های وارد شده به کشور نیز به کلاستر تمام دیجیتال مجهز هستند یا نه. کیفیت متریال به کار رفته در سطح قابل قبولی قرار دارد و ارگونومی داشبورد نیز مناسب است. همچنین فضای کابین بسیار بزرگ و راحت بوده و فضای صندوق هم کاملا جادار است.

اشکودا اکتاویا در بخش مشخصات فنی در نسخه‌های مختلفی تولید شده که به احتمال زیاد نسخه پایه آن در ایران حضور پیدا خواهد کرد. این نسخه مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. همچنین شتاب اشکودا اکتاویا در این نسخه حدود ۹.۸ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن نیز ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی است.

اکتاویا

اشکودا اکتویا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز سطوح مختلفی داشته اما همانطور که اشاره کردیم نسخه پایه برای ایران در نظر گرفته شده که به امکاناتی نظیر رادار هشدار تصادف، سنسورهای پارک جلو و عقب، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی، مانیتور صندلی‌های عقب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک با دریچه تهویه عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم فرمان فعال، سیستم کنترل پایداری و کشش، بلوتوث، USB، کنترل صوتی و پورت برق ۱۲ ولت مجهز شده است.

کد خبر 142842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha