خودروی محبوب اروپایی‌ها به‌زودی در ایران

فیات ۵۰۰ یکی از خودروهای محبوب اروپایی است که با خودروهایی نظیر فولکس واگن بیتل و البته مینی کوپر از نظر کلاس و محبوبیت در یک دسته قرار می‌گیرد. فیات ۵۰۰ سالیان سال است که بر روی خط تولید این شرکت بزرگ قرار داشته و یکی از محبوب ترین خودروهای جمع و جور شهری است. این خودروی جذاب قرار است به‌زودی توسط یکی از شرکت‌های خصوصی وارد ایران شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فیات یک شرکت ایتالیایی است که قدمت زیادی در زمینه تولید انواع خودرو دارد. محصولات این شرکت بزرگ بیش از یک قرن است که در سراسر جهان به فروش می‌رود. سابقه حضور فیات در ایران به سال‌ها قبل از انقلاب بازگشته و از میان نسخه‌هایی که وارد ایران شدند دو مدل 131 و 132 تبدیل به پرفروش‌های فیات شده و طرفداران زیادی پیدا کردند.

فیات ۵۰۰

فیات 500 اما یکی دیگر از خودروهای مشهور کمپانی فیات است که سال‌های زیادی بر روی خط تولید این شرکت ایتالیایی حضور دارد. این خودروی جمع و جور شهری در کنار فولکس بیتل افسانه‌ای، مینی کوپر و رنو 5 جزو پرفروش‌ترین خودروهای هاچ بک بازار بوده که نسل‌های مختلفی از آن تاکنون به تولید رسیده است. این خودرو برای اولین بار تحت عنوان توپولینو در سال 1935 معرفی شد. 

تولید نسخه اولیه تا سال 1955 ادامه یافت و سرانجام نسخه جدید آن تحت عنوان 500 به بازار آمد. تولید نسل جدید فیات 500 تا سال 1975 ادامه داشت و تا آن سال توانست به فروش 4 میلیون دستگاه رسیده و تبدیل به پرفروش ترین خودروی ایتالیایی شود. فیات 500 در سال 2007 مجددا با نسخه‌ای جدید مانند بیتل به بازار بازگشت و توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. 

فیات ۵۰۰

نسخه جدید این خودروی جذاب ایتالیایی با مدل‌های 2015 به صورت بسیار محدود و انگشت شمار شانس حضور در ایران را داشته و توانست بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه خصوصا بانوان ایرانی قرار گیرد. اکنون پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت، شرکت پارسیان موتور که تا قبل از این اقدام به واردات خودروهای کار و تجاری فیات کرده بود قرار است دو نسخه از خودروهای سواری فیات از جمله فیات تیپو و فیات 500 در مدل‌های 2023 را به ایران وارد کند. 

فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰ همانطور که اشاره شد در دسته خودروهای هاچ بک جمع و جور بوده است. در نمای جلویی این کوچک جذاب شاهد وفاداری طراحان فیات به نسخه‌های خاطره انگیز و قدیمی این خودرو هستیم. چراغ‌های اصلی فرم دایره‌ای شکلی داشته و خبری از جلو پنجره بزرگ نیست. میان چراغ‌های اصلی ابتدا یک خط کرومی که میان آن نشان فیات تعبیه شده قرار دارد و پس از آن یک ورودی هوای باریک جا خوش کرده است. زیر چراغ‌های اصلی نیز دو چراغ بیضی شکل وظیفه روشنایی در روز و چراغ‌های کوچک را بر عهده دارند. 

فیات ۵۰۰

در قسمت عقب فیات 500 بر خلاف بیشتر خودروهای هاچ بک طراحی بخش انتهایی به صورت مایل انجام شده و همین مورد باعث شده تا علاوه بر آیرودینامیک بهتر فضای بیشتری نیز برای سرنشینان عقب فراهم شود. چراغ‌های اصلی به صورت مربعی طراحی شده و بیرون از درب صندوق قرار گرفته‌اند. بر روی درب صندوق نیز تنها محل نصب پلاک به همراه یک خط کرومی در بالای آن تعبیه شده است. سپر عقب هم طراحی ساده اما هماهنگی با بدنه داشته و میزبان چراغ‌های مه‌شکن و به همراه یک خط نسبتا بزرگ کرومی است. 

فیات ۵۰۰

با ورود به کابین فیات ۵۰۰ اتفاق بسیار جالبی رخ داده و آنهم دیدن فضای جادار کابین است. چراکه با توجه به اینکه این خودرو در کلاس خودروهای کوچک شهری قرار دارد اما فضای کابین آن به شدت جادار و مناسب است. دیگر نکته طراحی داشبورد استفاده از المان‌های دایره‌ای مانند خروجی هوای تهویه مطبوع، کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع، کلیدهای روی فرمان، نمایشگر تهویه مطبوع، صفحه کیلومتر شمار و پشت سری‌های صندلی است که هماهنگی زیادی با طراحی بیرونی خودرو دارد. 

فیات ۵۰۰

در قسمت بالای داشبورد نیز سیستم مالتی مدیای خودرو به همراه یک نمایشگر نسبتا کوچک قرار گرفته است. همچنین لیور دنده نیز از کنسول میانی به انتهای داشبورد منتقل شده و دسترسی قابل قبولی دارد. فضای کابین همانطور که اشاره کردیم بسیار جادار و مناسب بوده و صندلی‌های خودرو خصوصا ردیف جلو دربرگیرندگی بسیار خوبی دارند. ارگونومی کابین نیز دیگر نکته مثبت اتاق فیات 500 است که راننده دسترسی مناسبی به تمامی ادوات داشبورد دارد. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هم مطلوب ارزیابی شده و در نمونه‌های فول شاهد تریم دو رنگ برای این خودرو هستیم.

فیات ۵۰۰

در بخش فنی فیات 500 با پیشرانه‌ها و مشخصات مختلف از بنزینی گرفته تا دیزلی و حتی نسخه‌های برقی به بازار عرضه می‌شود. نسخه‌های بنزینی این خودروی جذاب شامل نمونه‌های 0.9 لیتری توربو شارژ، 1.2 لیتر و 1.4 لیتر تنفس طبیعی و 1.4 لیتر توربو شارژ می‌شود. اما گمان می‌شود نسخه‌ای که قرار است توسط پارسیان موتور به بازار ایران عرضه شود نسخه 500S بوده که مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. 

همچنین جعبه دنده‌های مختلفی نیز بر روی این خودرو قابل سفارش است که به احتمال زیاد نسخه‌ای که به ایران عرضه خواهد شد مجهز به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک خواهد بود که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. نسخه S فیات 500 استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین این خودرو می‌تواند تا حداکثر 185 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که عددی قابل توجه به نظر می‌رسد. 

فیات ۵۰۰

نماینده جمع و جور فیات در صورتی که در نسخه‌های فول وارد ایران شود امکانات بسیار خوبی دارد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، صفحه نمایشگر رنگی و لمسی ۷ اینچی، نمایشگر فشار باد لاستیک، سیستم تهویه دوگانه مطبوع، سیستم کروز کنترل، سیستم صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل خودرو در سربالایی، سیستم کنترل گشتاور موتور(MSR)، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای سرنشینان، سنسور غروب و باران، مه شکن جلو و عقب، پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث و رینگ‌های آلومینیومی اشاره کرد.

کد خبر 142885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha