پس از صدور فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور، اقدامات خوبی در صنعت خودرو رخ داد

رییس کمیسیون کیفیت انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با اشاره به اینکه صدور فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور مانند یک سوخت مضاعف در باک صنعت خودروسازی فعلی ریخته شد، گفت: این فرمان بهانه ای شد تا مدیران صنعت خودروسازی مجدانه تر درباره کم و کیف موضوعات، نقاط ضعف و قدرت و درباره فرصت ها و تهدیدهایی که در این صنعت وجود دارد فکر و عمل کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ابراهیم دوست زاده، با بیان این مطلب اظهار داشت: در سطح وزارت صمت، پس از صدور فرمان هشت ماده ای رییس جمهور اقدامات خوبی رخ داد، اما یکی از اشکالات صنعت فعلی، کاهش نقدینگی و قیمت گذاری دستوری است که اصلاح آن از جمله اهداف وزرات صمت به شمار می رود که پس از رفع آن، تحقق بندهای این فرمان سرعت بیشتری خواهد یافت.
به گفته وی، تمام موارد مندرج در فرمان هشت ماده ای به درستی و با درایت دیده و تدوین شده است اما باید منابع مالی، منابع انسانی، زیرساخت ها و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و برنامه های اجرایی پیرو آن استراتژی هشت گانه در نظر گرفته شده و دیده شود. البته در بسیاری از بخش ها برنامه های اجرایی نوشته شده و امید است ظرف چندماه آینده، جامعه و مصرف کننده نتایج اثربخشی را از اجرای این برنامه ها مشاهده کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با تاکید بر اینکه در زمینه ارتقای کیفیت خودرو از سال گذشته تاکنون اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، اظهار کرد: خودروسازان در بخش افزایش کیفیت و رضایت مندی مشتری نهایی اقدامات خوبی انجام داده اند و بالغ بر ۴۰ جلسه کارشناسی با حضور این انجمن، خودروسازان، وزارت صمت و زنجیره تامین به صورت مشترک برگزار شده است که حتما نتایج و برآیند آن را در سال آینده مشاهده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در این جلسات برخی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معرفی شده است، گفت: قاعدتا تمرکز ما بر اقدامات کوتاه مدت است تا طعم شیرین افزایش رضایتمندی و افزایش کیفیت را در کوتاه ترین زمان ممکن به کام مصرف کننده نهایی بچشانیم، بر این اساس مصرف کننده باور خواهد کرد که این استراتژی ها و فرامین هشت گانه تنها در حد دستور جلسه و کاغذ و نامه میان وزارتخانه ها نبوده است، بلکه به اجرا رسیده و نتایج آن در آینده نه چندان دور در کف جامعه منعکس خواهد شد.
رییس کمیسیون کیفیت انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با بیان اینکه اگر تعیین استراتژی در تصمیم گیری برای یک موضوع خاص نظیر صنعت، کسب و کار و ... به چند ارگان و نهاد واگذار شود، معمولا اشکالات و تضاد در تصمیم گیری ها و نگرش ها به وجود می آید، اضافه کرد: در خصوص صنعت خودرو، عدم تمرکز در تدوین استراتژی، یکی از علت های اصلی و بنیادین عقب ماندگی این صنعت است که در دهه های گذشته به وفور دیده شده است.
دوست زاده عنوان کرد: یکی از مواردی که به ویژه در این دولت و وزیر صمت فعلی و پیشین به صورت جدی پیگیری می شود، تمرکز و ایجاد یک مرکز تصمیم گیری واحد است تا صنعت خودرو از چندگانگی حال حاضر خارج شود.

وی افزود: بیش از ۲۰ نهاد اجرایی و نظارتی در خصوص خودرو اظهار نظر کرده و تصمیم می گیرند. وقتی صنعتی را درگیر این حجم از تعدد تصمیم گیری، تضاد نگرش ها و تضاد تفکرات کنید، نباید انتظار داشت که خروجی بسیار درخشانی داشته باشد. این اولین اشکال وارده به افرادی است که برای صنعت خودرو تعیین و تدوین استراتژی کرده و نیز افرادی که بر این استراتژی ها نظارت و خروجی ها را بررسی می کنند.
وی با بیان اینکه اشکال دوم، عدم صرف هزینه برای به روز آوری زیرساخت ها در صنعت خودرو و زنجیره تامین است، تصریح کرد: سال هاست که هیچ هزینه ای صرف به روزآوری زیرساخت ها نشده است. تکنولوژی های تولید و ابزارها و ماشین آلات در صنعت خودرو مربوط به دهه های قبل بوده و باید توجه ویژه ای به این بخش شود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با بیان اینکه به خصوص، سازمان گسترش و نوسازی کشور باید توجه ویژه ای به موضوع صرف هزینه برای نوسازی و به روزآوری این تجهیزات کند، گفت: جلسات متعددی از سوی انجمن با این سازمان داشته ایم و به صورت هفتگی جلساتی برگزار می شود. خوشبختانه نظرات وزارت صمت فعلی بسیار مثبت بوده و مجدانه بر روی این بخش کار می شود. برهمین اساس امید است شاهد به روزآوری ماشین آلات و تکنولوژی های مورد استفاده در زنجیره تامین و صنعت خودرو باشیم.
وی با بیان اینکه دنیا به سمت نسل جدیدی از خودروها حرکت می کند، اظهار کرد: خوشبختانه چند سالی می شود که ورود به چرخه خودروهای الکتریکال در کشور آغاز شده است و وزرات صمت نیز هم در دوره های پیشین و هم در دوره فعلی از این امر استقبال و حمایت می کند. دنیا به سمت تولید این محصولات نوین رفته و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم اما این مسئله مستلزم فراهم آوری پیش نیازها و زیرساخت ها است. در این جا نقص دانش فنی و فناوری و عدم ارتباط صحیح قطعه سازان و زنجیره تامین با مراکز فناوری، مراکز تحقیق و توسعه، پژوهشکده ها و حتی صنعت خودروسازی و ... پررنگ می شود.
دوست زاده خاطرنشان کرد: در اینجا، خروجی مقالات علمی، تحلیل های علمی و مقالات دانشگاهی و ... باید به کمک صنعت خودرو و قطعه سازی آمده تا بتوانیم با آزمون و خطای کمتری به سمت تولید محصولات برقی رفته و عالمانه و آگاهانه تر گام برداریم و از سعی و خطا و دوباره کاری ها جلوگیری کنیم.

کد خبر 143232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha