کد خبر 145156
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
مهمترین دلیل بریدن میل لنگ چیست؟

شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث بروز حوادث وحشتناک و مرگبار در رانندگی می‌شود توقف و ایستادن خودرو در حین رانندگی و حرکت نکردن چرخ‌ها بطور ناگهانی می‌باشد. اما دلیل این موضوع چیست؟ و حرکت چرخ‌های خودرو وابسته به کدام قطعه از اجزای ماشین است؟

به گزارش پرشین خودرو، میل لنگ یکی از اجزای حیاتی در سیستم رانندگی خودرو است که وظیفه انتقال نیرو و حرکت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. شکستگی یا خرابی میل لنگ می‌تواند عواقب جدی برای ایمنی و کارایی خودرو داشته باشد. در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر بر شکستگی میل لنگ خودرو و راه‌های پیشگیری از آن پرداخته می پردازیم.

دلیل بریدن میل لنگ

میل لنگ چیست؟

در واقع بطور کلی قطعه‌ای که باعث به حرکت درآوردن چرخ ماشین و در نتیجه آن حرکت وسیله نقلیه شما می‌شود میل لنگ است. میل لنگ یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده موتور است و نفش مهمی در عملکرد موتور بطور مستقیم دارد و اساس کار آن انتقال قدرت و نیرو به چرخ‌های خودرو می‌باشد. اما چگونه؟

میل لنگ یک قطعه به شکل میله مانند از جنس فلز می باشد که در طول این میله دسته‌ها و برآمدگی هایی طراحی شده است که با تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها به حرکت چرخشی باعث به حرکت درآمدن چرخ خودرو می‌شود. از آن جایی که میل لنگ نقش بسزایی در انتقال قدرت دارد از بدنه ی مستحکمی ساخته می‌شود تا در برابر حرارت و فشار ناشی از تبدیل و انتقال نیرو مقاوم باشد. برای درک بهتر از نحوه کارکرد میل لنگ می‌توان آن را به رکاب دوچرخه تشبیه کرد. هنگامی که خودرو روشن می‌شود سوخت و هوای موجود در سیلندر واکنش می‌دهد و انرژی تولید می‌شود این انرژی به سمت پیستون‌ها هدایت می‌شود و بعد از آن به سمت میل لنگ حرکت می‌کند و در نتیجه باعث حرکت چرخ‌های خودرو می‌شود.

جهت خرید و اطلاع از قیمت میل لنگ هیوندای به آخر مقاله مراجعه کنید.

اجزای تشکیل دهنده میل لنگ

‌مکان نصب میل لنگ در خودرو در قسمت پایین موتور می باشد و اجزای تشکیل دهنده آن به شرح زیر می‌باشد:

  1. لنگ ها
  2. بازوی لنگ
  3. وزنه های تعادل
  4. محور اصلی
  5. محل اتصال فلایویل
  6. محل اتصال پولی یا چرخ دنده

    میل لنگ چیست

عوامل موثر بر شکستگی میل لنگ خودرو:

نقص‌های تولید: یکی از عوامل مهم برای شکستگی میل لنگ خودرو، نقص‌های در فرآیند تولید است. در صورتی که مراحل تولید میل لنگ به درستی انجام نشود یا استانداردهای کیفیت رعایت نشود، می‌تواند باعث ضعف ساختاری آن شود که در نهایت منجر به شکستگی آن خواهد شد.

استفاده از مواد با کیفیت پایین: استفاده از مواد با کیفیت پایین در تولید میل لنگ می‌تواند یکی از دلایل شکستگی آن باشد. مواد با کیفیت پایین معمولاً دارای مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه هستند و در نتیجه، میل لنگ‌های تولید شده از این مواد ممکن است زودتر خراب شوند.

نگهداری و سرویس نامناسب: عدم نگهداری و سرویس منظم بر روی میل لنگ‌های خودرو می‌تواند باعث فرسایش و ضعف آنها شود که در نهایت منجر به شکستگی آنها خواهد شد. سرویس منظم و تعویض به موقع میل لنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرایط رانندگی نامناسب: شرایط رانندگی نامناسب مانند سرعت بالا، ترکیبات جاده، و ضربه‌های شدید می‌توانند به شکستگی میل لنگ‌های خودرو منجر شوند. در مواجه با این شرایط، هر گونه فشار بر میل لنگ‌ها می‌تواند آنها را به شکستگی بکشاند

علت خرابی میل و علائم آن

تمام اجزای خودرو بر اثر زمان و استفاده نادرست از خودرو و رعایت نکردن نکات ایمنی کارکرد اولیه خود را از دست داده و نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می ‌کنند. میل لنگ نیز بر اثر خرابی می‌تواند باعث بروز مشکل در تسمه تایم شود. بنابراین شناخت علائم خرابی و آشنایی با آن می‌تواند کمک بسزایی در حفظ ایمنی خودروی شما کند و بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری کند.

اما این علائم خرابی میل لنگ کدامند؟

  • صدای غیر عادی : اگر در خودروی خود صدایی شبیه به کوبیدن و ضربات سنگین شنیدید احتمالا مشکل از میل لنگ خودروی شما می‌باشد.
  • لرزش زیاد : درصورتی که میل لنگ شما خراب شده باشد شما شاهد لرزش‌های غیرعادی در خودروی خود خواهید بود.
  • کاهش کارکرد موتور : خرابی میل لنگ سبب کاهش قدرت و بازدهی موتور خودرو می‌شود.
  • افزایش مصرف سوخت ماشین : یکی دیگر از علائم خرابی میل لنگ افزایش مصرف سوخت خودرو می باشد.
  • اختلال در روشن شدن خودرو : خرابی میل لنگ باعث بروز اختلال در روشن شدن و استارت خوردن خودرو می‌شود.

برای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو چیکار کنیم؟

راهکارهای افزایش طول عمر میل لنگ

  1. نوع آلیاژی که در ساخت میل لنگ به کار می‌رود در افزایش طول عمر میل لنگ موثر است. بنابراین هنگام خرید و تعویض میل لنگ آن را از نمایندگی های اصلی فروش لوازم یدکی تهیه نمایید
  2. استفاده از روغن‌های مناسب و با کیفیت و تعویض به موقع روغن موتور
  3. انجام منظم چکاب دوره ای خودرو و شناسایی مشکلات کوچک و رفع به موقع آن می‌تواند از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند.
  4. رعایت نکات ایمنی در رانندگی هم چون پرهیز از سبقت غیر مجاز، ترمز ناگهانی و... می‌تواند نقش مهمی در سلامت قطعات خودرو داشته باشد.
  5. تعادل مناسب برای چرخ‌ها و نصب خنک کننده مناسب
  6. اگر خودروی شما هوازی یا هیدرولیکی است مطمئن باشید فشار و نوع مایعات مناسب باشد.

کلام آخر

یاتاقان زدن یا بریدن میل لنگ بسیار خطرناک و باعث حوادث غیر قابل پیش بینی است. در این مقاله سعی شد تا با اساس کار میل لنگ آشنا شویم و نکاتی را جهت نگهداری بهتر این قطعه بیاموزیم. استفاده از لوازم یدکی با کیفیت همواره دغدغه دارندگان خودرو می‌باشد جهت اطلاع از قیمت و مشاهده انواع لوازم یدکی سانتافه اصل به فروشگاه مرکز یدک سر بزنید

کد خبر 145156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha