کد خبر 26992
۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
حذف خودروسازان بزرگترین آرزوی یک اقتصاددان

پرشین خودرو: گفته می‌شود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت در جلسه چهارشنبه گذشته خود با خودروسازان اعلام کرده است که دیگر هیچ ارزی از سوی دولت به خودروسازان پرداخت نخواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرارو در ادامه نوشت: این در حالی است که خودروسازان پیش از این پیشنهاد تامین ارز مورد نیازشان از بازار آزاد و قیمت‌گذاری بر اساس این ارز را مطرح کرده بودند. به عقیده کارشناسان مصوبه جلسه اخیر وزیر و خودروسازان می‌تواند مقدمه‌ای باشد بر آزادسازی قیمت خودرو. از سوی دیگر با بهبود روابط سیاسی پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های خودروساز اروپایی بار دیگر در صنعت خودرو فعال شوند. چندی پیش وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواستار حضور و بازگشت دوباره خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شد و قرار است نهم آذر ماه امسال از آنها به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید. آزادسازی قیمت خودرو در کنار به وجود آمدن شرایط رقابت می‌تواند هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت به سود مصرف کننده تمام شود. میزان تحقق این احتمال را با دکتر علی خاکساری استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو بررسی کرده‌ایم. خاکساری در خصوص بازگشت خودروسازان خارجی به بازار خودرو کشور گفت: در صورتی که این اتفاق بیافتد یکی از بزرگترین خدمات به مردم و صنعت کشور صورت گرفته است. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نحوه ورود خودروسازان خارجی گفت: این ورود باید به صورت کاملا مستقل از دو خودروساز بزرگ صورت گیرد و همانند تمامی کشورهای دیگر بدون هیچ نوع وابستگی باشد. چرا که در غیر این صورت شرایط بدتر از دو دهه قبل خواهد شد. وی در خصوص تبعات آزادسازی قیمت‌ها بر توان خرید مصرف‌کننده گفت: درصورتی شرایط رقابت فراهم شود و امتیازات دیگر دولتی صنعت خودرو نیز قطع شود، آزادسازی قیمت خودرو به نحوی پیش خواهد رفت که به نفع مصرف‌کننده تمام خواهد شد. خاکساری در پاسخ به این سوال که آیا با به وجود آمدن شرایط رقابت خودروسازان داخلی از گردونه حذف خواهند شد یا نه گفت: از آنجایی که این دو خودروساز با استفاده از منابع دولتی بدترین محصول را با گرانترین قیمت تحویل مصرف‌کننده می‌دهند، نمی‌توان اساسا نام تولیدککنده را برای آنها به کار برد. بنابراین حذف آنها بزرگترین آرزوی من است. این استاد دانشگاه با تاکید مجدد بر نحوه بازگشت خودروسازان گفت: در صورتی که این کار اجرای درستی داشته باشد، به نفع صنعت خودروسازی کشور خواهد بود. چرا که صنعت داخلی نیز مجبور به رقابت خواهد شد و ما شاهد رشد آن خواهیم بود.
کد خبر 26992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرصا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    3 0
    اقای خاکساری رحمت به شیری که خوردی. ببنددراین دکان بازارمکاره خودروسازی راوخیال75ملیون ایرانی راراحتکن درودبرتووپدرومادرت ای بزرگمرد
  • مردم ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    4 0
    و البته ارزوی 90 درصد مردم ایران
  • آمیر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    2 0
    درود به شرفت
  • امیر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    چندین مقاله از ایشان خوانده ام یکی از یکی بهتر. کاش به جای افراد کم سواد چند نفر مانند ایشان در راس کار بودند.