کد خبر 90293
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
طرح زوج و فرد از در منازل خوب یابد؟

پرشین خودرو: وقتی است با آلودگی و وارونگی هوا، خبر از اعمال محدودیت تردد خودروها بر اساس طرح زوج و فرد از در منازل می‌شود اما نکته ظریف این است که چه کسی، چگونه و با چه ابزاری متخلفان را رصد و جریمه می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، پاییز و زمستان، سردی هوا، وارونگی، آلودگی و تعطیلی؛ اینها واژه‌هایی هستند که انگار قرار نیست از هم جدا شوند.

واژه‌هایی که در روزهای اخیر پشت سرهم تکرار شده‌‌اند؛ تکراری وصف‌ناشدنی که در پس تکرارشان واقعیتی بس تلخ نهفته بوده و یقه تهران و تهرانی ‌ها را گرفته است.

آلودگی هوا در این روزها و در روزهای این چنینی در سال‌های گذشته، مسأله‌ای است که پرده از واقعیتی تلخ برمی‌دارد و آن اینکه دیگر «نفس» نیست و تهران نفسی برای کشیدن ندارد.

البته باید گفت که نفس نکشیدن دیگر مختص تهران نیست چرا که در سایر کلانشهرها نیز با این پدیده تلخ مواجهیم و این سالها مشهد و تبریز و اصفهان را هم عذاب می‌دهد.

« تهران، نفس ندارد» و اینکه چه کسی مقصر است و چه کسی مقصر نیست و بازی‌های این چنینی، همه به کنار؛ اما سوی دیگر قضیه، تصمیماتی است که در روزهای این چنینی اتخاذ می‌شود.

تشکیل کمیته اضطرار آلودگی برای تصمیم‌گیری در این خصوص و تصمیماتی که در روزهای اخیر نیز به طور پررنگ شاهد آن بوده‌ایم و آن اعلام طرح زوج و فرد، از در منازل است.

این تصمیم شاید به نوبه خود و در جایگاه خود تصمیم درستی باشد اما باید پرسید که ضمانت اجرایی این تصمیم چیست و کجاست؟

آیا اگر اعلام شود که محدودیت تردد بر اساس پلاک خودروها انجام می‌شود آیا مردم آن را لحاظ کرده و اطاعت می‌کنند؛ آیا برای ضمانت اجرای آن نیازی به مکانیسمی چون اعمال قانون و جریمه نیست؟

اینجا باز یک سؤال مطرح است: در تهرانی که حدود 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و 22 منطقه را در خود جای داده است چگونه می‌توان تردد خودروها را از در منازل مدیریت کرد.

اعمال قانون و مدیریت تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد هیچ نقصانی ندارد؛ چرا که دوربین‌ها ترددها را رصد می‌کنند؛ اما سؤال این است که در 22 منطقه تهران و با آن وسعت چگونه می‌توان تردد خودروها را در معابر، مقاطع و میادین محلی رصد کرد؛‌ آیا این کار شدنی است؟

اصلا برای مدیریت این تردد به چه تعداد نیروی پلیس راهور نیاز است؟

در وضعیتی که به گفته مسئولان نیروی انتظامی تعداد مأموران پلیس نسبت به نرم جهانی پایین‌تر است آیا می‌توان مدیریت تردد را به وسیله عامل انسانی رصد کرد؟

هرچند که حضور مأموران پلیس راهور در مواقع این چنینی به صورت ویژه در معابر و میادین شاهد هستیم اما مسلماً تعداد مأموران کفاف تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها را نمی‌دهد.

و اینها همه نشان از آن دارد که گویا طرحی تصویب می‌شود تا اجرا نشود و فقط بار تصویب از روی دوش مسئولان تصمیم گیر برداشته شود تا بعدها بگویند ما برای رفع معضل آلودگی هوا کارهایی کردیم کارستان.

و اما در آخر کاش مسئولان پیش از تصویب طرحهایی از این دست کمی به فکر نحوه اجرای آن هم باشند.

کد خبر 90293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha