موج روانی افزایش قیمت ها به این زودی ها فروکش نمی کند

پرشین خودرو: آشفته بازاری که توسط برخی از شرکت ها ایجاد شده است به این زودی ها فروکش نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای داخلی و وارداتی همچنان با آشفتگی و نوسان قیمت روبرو است در حالی که با ورود مجلس و با تصویب یک فوریت تعیین ضوابط حقوق ورودی و ساماندهی بازار خودرو، انتظار می رود طی هفته های آتی بازار خودرو از وضع کنونی خارج و با کاهش تدریجی تعرفه ها، قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد.


بازار خودروهای وارداتی در حالی همچنان روزهای پر افت و خیزی را می گذارند که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، تبعات ارزی و جریان افزایش تعرفه ها در این مدت بر قیمت وارداتی ها تاثیر زیادی گذاشته است به طوری که طی هفته اخیر قیمت اسپورتیج از سوی شرکت اطلس خودرو با 33 میلیون افزایش 312 میلیون تومان اعلام شده است در حالی که قیمت این خودرو در بازار حدود 300 میلیون تومان معامله می شود.

 

 


سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، علت اصلی شرایط کنونی بازار وارداتی ها را عرضه بسیار محدود خودرو به بازار دانست و اظهار داشت: از دی ماه سال گذشته که سامانه ثبت سفارش باز شده، خودرویی وارد بازار نشده است و تمامی خودروهای قاچاقی که در این مدت وارد شده است ظرف مدت تیرماه تا دی ماه سال گذشته که سایت بسته بوده وارد شده است و اگر امروز خودرویی نیز در بازار وجود دارد عمدتا مربوط به ثبت سفارش های غیر قانونی است که عمدتا سال 96 از گمرک ترخیص و وارد بازار شده است.


به گفته وی، هر چند روز گذشته اعلام شد که سامانه ثبت سفارش بسته شده است اما عملا از ابتدای دیماه سال گذشته که سامانه ثبت سفارش نیز باز گردید تا کنون خودروی جدیدی وارد بازار نشده است به طوری که آمار یک ماهه اول امسال حاکی از کاهش 73 درصدی واردات خودرو دارد.


موتمنی تصریح کرد: از دی ماه سال گذشته با افزایش تعرفه ها به 95 درصد، خودرویی با نرخ تعرفه های جدید وارد بازار نشده است و تمام خودروهایی که در بازار وجود دارد با تعرفه 55 درصد و دلار 3700 تومان در سال گذشته وارد شده است و هیچ کدام از این خودروها با دلار 6 هزار تومان وارد نشده است مسلما در این بازار شرکتها سود خودشان را کسب خواهند کرد.


به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، امروز مشتری منتظر کاهش قیمت است از این رو هیچ متقاضی در این آشفته بازار اقدام به خرید و فروش خودرو نمی کنند اما در صورت کاهش تعرفه، پیش بینی می شود بازار خودروهای وارداتی شرایط و وضعیت بهتری را به خود گرفته واز روند فعلی خارج شود.


وی با توجه به تصویب طرح یک فوریت ساماندهی بازار خودرو و تاثیر آن بر جریان کلی بازار خودروهای وارداتی تصریح کرد: روز گذشته مجلس یازده تبصره را برای واردات خودرو تعییین و اعلام کرد که تعرفه واردات خودرو باید کاهش یابد و شرکت های واردکننده در صورتی که بیش از سود تعیین شده خودرویی را عرضه کنند برای آنها تبعات قضایی به دنبال خواهد داشت از این رو انتظار می رود با این اقدام مجلس بازار خودروهای وارداتی با تغییر در قیمت همراه شود.
موتمنی تصریح کرد: با توجه به این جریانات، قیمت ها قطعی نیست و در صورتی که تعرفه ها تغییر کند شرکتها قیمت ها را کاهش خواهند داد و پس از این نیز به نظر می رسد نظارت بر بازار خودروهای وارداتی بیشتر خواهد شد.

تلاش برای حذف بازار 2 نرخی خودروهای داخلی
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه به وضع بازار خودروهای داخلی اشاره کرد و اقدام یکی از شرکتها در افزایش قیمت را موجب آشفتگی و ایجاد موج روانی در بازار خودروهای داخلی اعلام کرد و افزود: اولین روز هفته جاری با اقدام یکی از شرکت های داخلی، قیمت محصولات این شرکت تا 6 میلیون افزایش یافت در حالی که زمانی که خودروی 50 میلیونی 6 میلیون در بازار افزایش می یابد قطعا اثر روانی بسیاری را به دنبال خواهد داشت و قطعا آشفته بازاری که ایجاد شده به این زودی ها فروکش نخواهد کرد.


وی گفت: البته این اقدام چند ساعتی به طول نیانجامید و انتهای روز گذشته قیمت ها به رقم های قبلی بازگشت این موج روانی قطعا یک روزه از بین نخواهد رفت به طوری که در ظرف یک روز ساندرو استپ وی 66 میلیون تا 70 میلیون در بازار به فروش برسد و ساندرو اتومات معمولی نیز تا 62 میلیون در بازار به فروش رسید.


موتمنی در پایان با اشاره به ادامه جریان دو نرخی در بازار برخی از خودروهای داخلی خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته به غیر چند خودرو که در بازار همچنان دو نرخی هستند مثل تندر پلاس و 206 اتوماتیک که هر دو 59 میلیون در بازار هستند سایر خودروها همان قیمت های قبلی هفته گذشته را حفظ کردند و تغییر زیادی در هفته جاری ایجاد نشده است.

کد خبر 94232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha