مردم تاوان خوشبینی مسئولان را پس می دهند!

پرشین خودرو: در صورتی که ضرر بزرگی نصیب شرکت های طرف قرارداد خودروسازی می شد به طور قطع دست به تعلیق فعالیت هایشان نمی زدند و به هر نحو بر سر تعهدات و قرارداد همکاری با ایران باقی می ماندند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از خروج امریکا از برجام سرنوشت قراردادهای خودرویی با ابهامات زیادی همراه شد تا اینکه هفته گذشته پژو سیتروئن اعلام کرد که تصمیم به تعلیق فعالیت هایش در ایران گرفته است.

با توجه به تبعات این اقدام بر صنعت خودرو ایران، مدیر گروه خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با انتقاد از رفتار عجولانه دولت و خودروسازان در پسابرجام اظهار داشت: خودروسازان پس از برجام باید با دقت و وسواس بیشتری وارد میدان مذاکره و همکاری با شرکتهای خارجی می شدند به خصوص در خصوص همکاری مجدد با شرکتهایی که به یکباره بساطشان را جمع کردند باید دقت بیشتری صورت می گرفت و در جریان قراردادهای جدید شرایط همکاری به نحوی تبیین می شد که ترک ایران برای این شرکتها بسیار گران تمام شود.

جواد مرزبان راد اظهار داشت: زمانی که برجام پذیرفته شد یکی از موارد مهمی که بارها مطرح شد عجله ایران در همکاری با شرکتهای خارجی بود اما متاسفانه شرکت ها بدون بررسی آینده پیش رو در این جریان عجولانه رفتار کردند.

وی در توضیح این نکته افزود: خودروسازان با وجود علاقه مندی که برای همکاری با شرکتهای خارجی دارند ، نباید تا این میزان عجله می کردند و تا هنگامی که امضاء برجام خشک نشده بود نباید تشنگی خودشان را با شرکتهایی که در گذشته نیز خیانت و بد عهدی کردند، برطرف کنند.

 

پژو سیتروئن
 

مرزبان تصریح کرد: البته خودروسازان خارجی برای همکاری با ایران همواره علاقه مند بوده و همچنان نیز این علاقه مندی از سوی خودروسازان خارجی وجود دارد و این تمایل بیش از همه به دلیل بازار خوب ایران برای شرکتهای خارجی است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سهم بسیار خوب 20 تا 30 درصدی پژو از بازار ایران ، گفت : امروز بسیاری از شرکتهای خارجی در صورتی که حتی 5 درصد از فروش کلی آنها نیز در ایران باشد باز هم علاقه مند هستند به هر نحو که می توانند بازارشان را در ایران حفظ کنند.

مرزبان با اشاره به موضوع سرمایه گذاری پژو سیتروئن در ایران ، خاطر نشان کرد: از آنجا که قراردادهای همکاری مشترک خودروسازان با این شرکت به صورت محرمانه بوده است از این رو نمی توان به درستی در خصوص میزان سرمایه گذاری صورت گرفته توسط این شرکتها اظهار نظر دقیقی کرد که با تعلیق فعالیت هایشان نیز چه سرانجامی در انتظار این شرکتها و خودروسازان داخلی خواهد بود.

به گفته وی در صورتی که از جریان قطع همکاری ها ضرر بزرگی نصیب این شرکتها می شد به طور قطع دست به تعلیق فعالیت های خود نمی زدند و به هر نحو بر سر تعهدات و قرارداد همکاری با ایران باقی می ماندند بنابراین اینکه این شرکت طرح خروج از بازار ایران را مطرح کرده می تواند بر این نکته تاکید کند که تعلیق فعالیت های آنها در ایران ضرر و زیان چندانی را به این شرکتها نخواهد زد.

وی همچنین با توجه به این موضوع که شرکتهای اروپایی به دنبال راهکاری برای گذر از تحریم های جدید و حفظ همکاری با ایران هستند ،اظهار داشت : این موضوع دیدگاهی خوشبینانه است و بارها اعلام کردیم که شرکتهایی که به ایران ضرر زدند ، نباید به آنها اعتماد کرد چنانچه در 20 سال گذشته شرکتهایی بودند که با وجود اینکه بازار ایران را در اختیار داشتند سر بزنگاه و با طرح یک تصمیم کوچک آمریکایی ها بازار ایران را ترک کردند .

وی گفت : در دور جدید همکاری ها در صورتی که سرمایه گذاری بزرگی صورت گرفته بود به راحتی صحبت ترک بازار ایران عنوان نمی شد البته از ریز قراردادها اطلاعی وجود ندارد اما زمانی که به سهولت شرکتهای خارجی ساز رفتن کوک می کنند خیلی نمی توان به برخی از صحبت ها در خصوص غرامت و سرمایه گذاری اعتماد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد : وضعیت فعلی قراردادهای خودرویی نشان می دهد که ضرر این شرکتها آنقدر بزرگ نیست که به سهولت با شرایط جدید پا پس کشیده و طرح خروج از ایران را مطرح می کنند.

مرزبان افزود: بحث سرمایه گذاری و غرامت همگی از نکاتی است که بر روی کاغذ است در حالی که با طرح تعلیق فعالیت شرکت پژو سیتروئن در ایران ، در عمل ضرر بیشتر را صنعت خودرو ایران خواهد کرد.

وی با طرح این سوال که چقدر مردم باید تاوان خوشبینی مسئولان را پس دهند؟ ، به راهکار خروج از شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: امروز باید خودروسازان بر روی پای خود بیاستند و انتظار می رود بعد از این همه سال سابقه صنعت خودروسازی در ایران ، محصولاتی با توان داخلی تولید و برای پاسخ گویی به نیاز بازار داخل عرضه شود.

کد خبر 97086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha