تصمیم دولت قفل محکمی بر بازار معاملات خودرو زد

پرشین خودرو: کاهش عرضه و فروش شرکتها، تبعات روانی افزایش نرخ ارز و از سویی تصمیمات غیر منتظره دولت، همچنان بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر گذاشته و بازار این خودروها را در این هفته با نوسان و شکاف قیمتی بیشتری همراه کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از ابتدای هفته جاری با اعلام اخباری مربوط به کنترل بازار خودرو توسط خودروسازان و کاهش تدریجی حاشیه قیمت در بازار، می رفت که بازار خودرو کمی روی آرامش به خود ببیند که ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، دوباره بازار خودرو دچار تلاطم در قیمت شد به طوری که بنا به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران، بازار خودروهای داخلی در دو سه روز گذشته با سیر صعودی قیمت ها مواجه شده و تصمیم اخیر دولت نیز در ممنوعیت واردات، بازار خودرو را قفل و قیمت ها را سلیقه ای کرده است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اتفاقات اخیر بازار خودرو اظهار داشت: همزمان با اعلام تصمیمات دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، خرید و فروش در بازار وارداتی ها به صفر رسیده و این وضعیت، بازار داخلی ها را نیز دچار نوسان و افزایش قیمت کرده است.

وی گفت: بازار وارداتی ها در یک سال گذشته با تصمیمات غیر منتظره دولت در بستن ثبت سفارش و افزایش تعرفه ها و در ادامه نوسانات شدید ارزی در سال جاری با مشکلات جدی قیمتی مواجه شده است و حال مصوبه جدید دولت در خصوص ممنوعیت واردات نیز بر بار مسائل این بازار افزوده و قیمت در بازار وارداتی ها را سلیقه ای کرده است.


لزوم حل ریشه ای مساله واردات خودرو

 

وی با اشاره به اینکه باید موضوع واردات خودرو به طور ریشه ای حل شود، اظهار داشت: در هفته های گذشته در بازار وارداتی تحرک بسیار کمی وجود داشت و به ندرت چند خودرو نیز خرید و فروشی می شد اما با اعلام ممنوعیت واردات دیگر هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد و متاسفانه تصمیم دولت قفل محکمی بر بازار معاملات خودرو زده است.



ادامه شکاف قیمتی در بازار خودروهای پرتقاضا


رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل همچنین به روند صعودی قیمت در بازار داخلی ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه کاهش عرضه خودرو و از سویی روند پیش فروش ها و همچنین تبعات روانی نرخ ارز، همچنان بر قیمت خودروهای داخلی ها تاثیر گذاشته و بازار بسیاری از خودروهای پر تقاضا در بازار را با نوسان و حاشیه قیمت همراه کرده است.

موتمنی با اشاره به افزایش 2 تا 10 میلیونی قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار، افزود: هم اکنون بسیاری از فروشندگان خودروهای داخلی به دنبال وضعیت نرخ ارز قیمتی را برای خودروها اعلام نمی کنند به طوری که طی چند روز، این اقدام تاثیر روانی را بر بازار خودرو گذاشته و دوباره قیمت ها را افزایش داده است.

به گفته وی، زمانی که نرخ دلار بالا می رود بسیاری از فروشندگان از ترس ضرر و زیان، از فروش کالا دست می کشند که به طور طبیعی این توقف جریان فروش بر قیمت ها نیز تاثیر می گذارد در حالی که اگر خودرو به میزان کافی در بازار باشد حاشیه قیمت در بازار بوجود نخواهد آمد.
 

بازار خودرو

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل همچنین با اشاره به اعمال افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت خودروهای زیر 45 میلیون از ابتدای هفته جاری به اختلاف جدید قیمت تعدادی از خودروها در بازار اشاره کرد و گفت: در گروه پژو با اعمال 7 درصدی مجوز افزایش قیمت، نرخ مصوب 206 تیپ 2 به 36 میلیون و 200 هزار تومان رسید که هم اکنون این خودرو با اختلاف 3 میلیونی در بازار 39 میلیون و 300هزار تومان معامله می شود. همچنین پژو 206وی 8 با اعمال 7 درصد افزایش قیمت، نرخ مصوب آن از سوی کارخانه 42 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده که با اختلاف حدود 6 میلیونی هم اکنون قیمت آن در بازار 48 میلیون و 600 هزار تومان است.
وی افزود: طی دو روز گذشته همچنین قیمت پژو 207 اتومات از 72 میلیون به 74 میلیون و 500 هزار تومان در بازار افزایش داشته است در حالی که هم اکنون قیمت مصوب این خودرو 54 میلیون و 300 هزار تومان است و با این روند افزایش اختلاف قیمت این خودرو در بازار به 20 میلیون تومان می رسد.

این فعال بازار همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 در بازار را 48 میلیون و 800 هزار تومان، دنا پلاس 64 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 405 GLX را 34 میلیون و 500هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت رنو کپچر حدود 230 میلیون، سوزوکی 245 میلیون و هایما اس 7 توربو 153 میلیون در بازار رسیده است.

موتمنی با اشاره به عدم اختلاف بالای قیمت برخی از محصولات سایپا در بازار گفت: هم اکنون پراید 111 25 میلیون و 500 هزار تومان و تیبا صندوق دار 26 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت مصوب تیبا صنودق دار بیشتر از قیمت بازار و 27 میلیون و 500 هزار تومان است.

کد خبر 97978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha