قطار طیف مدت ها ساکن بود و ما فقط آن را برای حرکت آماده کردیم

پرشین خودرو: به سراغ متخصصان و پرسنل تخصصی کوچ کرده از طیف رفتیم. ایشان در شرکتی تحت لیسانس ژاپن فعالیت خود را ادامه می دادند و ما توانستیم همه این افراد را به خانه اصلی خود یعنی طیف سایپا برگردانیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو متشکل شده است از زیرمجموعه های مختلفی که اگر در تولید هر کدام خللی ایجاد شود، بی گمان دیگر نمی توان آن صنعت را کامل دانست. صنعت خودرو ایران از همان ابتدا برای مونتاز کار بودن کار خود را استارت زد و هیچ آینده نگری در آن وجود نداشت اما کم کم برخی از نیازهای این صنعت از قبیل ساخت قطعات پر مصرف مثل لنت ترمز و ... ساخته و عرضه شد.

یکی از نقاط ضعف صنعت خودرو ایران نداشتن دانش رنگ است یعنی ما برای کوچکترین جز در حوزه رنگ نیازمند خارج از کشور هستیم و شاید به همین دلیل هم باشد که وقتی خودرویی کوچکترین تصادفی می کند به دلیل نداشتن رنگ تعمیراتی، به عناوین مختلفی از جمله تصادفی نامیده شده و از قیمت آن میلیون ها تومان کسر می شود.

 

طیف سایپا


فریبرز ظروفی مدیرعامل شرکت طیف سایپا یا همان شرکتی است که زمانی رنگین کمان صنعت خودرو و سایر صنایع را در دست داشت اما به دلیل برخی سو مدیریت ها به یک شرکت نیمه تعطیل تبدیل شد.

در اواسط تیر ماه خبری از این شرکت رسانه ای شد که در جای خود جالب و البته خوشحال کننده بود. طیف سایپا به یک شرکت دانش بنیان و خودکفا در تولید ده ها قلم از نیازهای صنعت خودرو و سایر بخش ها تبدیل شده و در برنامه ریزی بلند مدت خود قرار است به یک تولید کننده و نه فروشنده صرف، تبدیل شود.

در ادامه قسمت ابتدایی گفت وگو با دکتر ظروفی را مطالعه می فرمایید که در خصوص حال و روز طیف در این روزها است.

*جناب ظروفی با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار پرشین خودرو قرار دادید. ابتدا از طیف و میزان شناخت شما قبل از گرفتن پست در این مجموعه بگویید.
سپاس از وقتی که به طیف اختصاص دادید. شناخت من از این مجموعه بیشینه ای 20 ساله دارد. زمانی که این پست را قبول کردم مشکلات بسیار این مجموعه را می دانستم و از حواشی آن خبر داشتم.

*از مشکلات خبر داشتید اما باز هم قبول مسئولیت کردید. چرا؟
اطمینان از پتانسیل های طیف و پرسنل متخصص موجب شد که برای قبول مسئولیت در این شرکت شک نکنم و امروز خوشحالم که به ایشان اطمینان کردم.

*کار را از کجا شروع کردید؟
در دو هفته ابتدایی، فقط شرکت را بیشتر مورد کنکاش قرار دادم تا شناخت بیشتری از پتانسیل ها و نقاط ضعف و قدرت پیدا کنم. خوشبختانه بعد از این زمان به این مهم پی بردم که توان مجموعه بیش از آن پتانسیلی است که بنده تصور می کردم. اما ما برندی داشتیم که در حوزه غیر خودرویی کاملا از بین رفته بود و در بخش خودرو نیز اتفاقات خوبی در آن رخ نداده بود.

*بی شک یکی از نقاط قوت طیف در تولیدات غیر خودرویی آن خلاصه می شد اما از آن توان در این سال ها خبری نبوده است.
با شما هم عقیده هستم. در دهه 60 هر وقت به فروشگاهی برای خرید رنگ مراجعه می شد نام برند طیف از زبان خریدار شنیده شده و بازار در دستان این برند بود. اما روزی که من این مجموعه را تحویل گرفتم، عملا چنین برند غیر خودرویی وجود نداشت. در بخش خودرویی هم آن تصور به وجود آمده بود که طیف رنگ را از شرکت های دیگر خریداری و با دریافت سود خود به سایر شرکت های خودرویی خود می فروشد. این تفکر بسیار بد بود.

*تصمیم گرفتید از کجا شروع کنید تا طیف سایپا، به جایگاه قدیم خود برسد؟
پس از تحریم های سال 91، عملا شرکت مانند یک قطار ایستا شده بود که رکود و رخوت بر آن حکم فرمایی می کرد. ظرفیت ها از دست رفته بودند و باید تکان اولیه را از جایی آغاز می کردیم. ما در 4 ماه گذشته فقط روغن کاری قطار طیف را انجام دادیم تا حرکت آغاز و سکون از بین برود.
به سراغ متخصصان و پرسنل تخصصی کوچ کرده از طیف رفتیم. ایشان در شرکتی تحت لیسانس ژاپن فعالیت خود را ادامه می دادند و ما توانستیم همه این افراد را به خانه اصلی خود یعنی طیف برگردانیم.

*رنگ خودرو با توجه به موضوعات تحریم بسیار مهم است. برای این حوزه چه برنامه هایی را استارت زدید؟
بحث تامین در این حوزه بسیار مهم بود که خوشبختانه به صورت منظم در حال انجام است. وقتی تامین به درستی رخ دهد، تولید روی ریل افتاده و فروش نیز بالا خواهد رفت و این 3 اتفاق در طیف رخ داده است. بازار های جدیدی در بخش خودرو مد نظر ما قرار دارد که در آینده به آنها نیز اشاره خواهم کرد.

*بخش غیر خودرویی در حال حاضر چه وضعی دارد؟
بنده به آقای جهرودی قول داده بودم که بخش غیر خودرویی را ساماندهی کنیم و در حال انجام کار هستیم. در حال حاضر مجموعه طیف سایپا در یک شیفت 12 ساعته فعالیت می کند اما با انجام شدن تمام برنامه ها، احتمالا از ابتدای مهر فعالیت ما دو شیفتی خواهد شد و این یعنی اشتغال زایی که برای کشور ما بسیار مهم و حیاتی است.

*از برنامه های آتی خود بیشتر بگویید.
بعد از دانش بنیان شدن مجموعه، ما برای انجام پروژه های های تک، برنامه داریم که در حال حاضر محرمانه است اما در آینده از آنها بیشتر خواهید شنید. از 26 تیر ماه جاری در نمیشگاه رنگ و رزین شرکت می کنیم و در غرفه طیف میزبان مردم خواهیم بود. در 27 تیر ماه اولین نماینده خود را در مراغه معرفی می کنیم و با این مهم، استارت اعطای نمایندگی های طیف زده خواهد شد. در بخش غیر خودرویی با شهرداری های تهران و مشهد مذاکره کرده ایم و یک طرحی را از مشهد به عنوان پایه استارت و بعد از آن به سایر کلان شهر ها تعمیم خواهیم داد که یک ایده کاملا جدید از سوی طیف است و ایده های جدیدی در حوزه ساختمان را شامل می شود.
در رنگ های ترافیکی نیز با سازمان حمل و نقل و ترافیک مذاکراتی انجام شده است و در بخش نفت و پتروشیمی برای محصول اِپکسی مذاکرات خوبی انجام گرفت و در اسفند 96 نیز اولین پروژه در مخازن نفتی عسلویه عملیاتی شد.
و ... ادامه دارد.


پایان بخش اول - گفت وگو از محمد علی رفیعی

کد خبر 98751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha