کد خبر 99313
۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
صربستان به دنبال کاهش تصادفات جاده ای

پرشین خودرو: بهبود امنیت در خیابان ها و جاده ها از طریق بالا بردن آگاهی رانندگان به امور راهنمایی و رانندگی، عریض کردن خیابان ها در شهر و احداث بزرگراه در جاده های برون شهری، روش هایی است که می توان با استفاده از آنها تعداد مرگ و میر در تصادفات راهنمایی و رانندگی را کاهش داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، بر اساس سیاست راهبردی اداره راهنمایی صربستان و تصویب قوانین متعدد در امور راهنمایی و رانندگی در این کشور، انتظار می رود تا سال 2020 میلادی ( 1399) تعداد مرگ و میر در تصادفات جاده ای به نصف کشته شدگان در سال 2011 (1390) برسد. در این سال بیش از یک هزار و 200 نفر طی سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند.
کارشناسان امور رانندگی در صربستان معتقدند که استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی، علت 25 درصد از تصادفات است. فقط برای گرفتن تلفن در دست حداقل کمی بیش از یک ثانیه نیاز است و این مدت زمان برای بروز تصادفی خطرناک کافی است.
در ضمن صحبت کردن با گوشی همراه موجب کاهش تمرکز در هنگام رانندگی نیز می شود که عواقب خطرناکی را به دنبال دارد.
استفاده نکردن از کمربند ایمنی و صندلی کودک، استفاده از مشروبات الکلی و رعایت نکردن مقررات و علائم راهنمایی رانندگی مانند سرعت بیش از حد مجاز، سبقت در خط های ممتد و رانندگی در هنگام خستگی و کم خوابی و عدم فاصله مجاز بین وسایل نقلیه؛ از دیگر موارد دلایل بروز تصادف در هنگام رانندگی هستند که ممکن است موجب مرگ و یا مجروح شدن شود.
صربستان در چارچوب سیاست راهبردی خود در مورد رانندگی، توانسته است تعداد مرگ و میر را به طور قابل توجهی طی یک دهه گذشته کاهش دهد و به حدود 600 نفر بی سال های 2013 تا 2017 برساند.
در صربستان طی دهه هشتاد میلادی بر اثر سوانح رانندگی حدود 2 هزار نفر جان خود را از دست دادند و در دهه 90 میلادی این رقم به یک هزار و 300 نفر و طی دهه اول سال 2000 میلادی، به یک هزار نفر و در چند سال اخیر تعداد کشته شدگان در سوانح رانندگی در صربستان به 600 نفر کاهش پیدا کرده است.

 

صربستان

 

** راه های پیشگیری از بروز تصادفات
افزایش جرایم رانندگی برای رانندگان غیرمسئول و بی احتیاط در هنگام رانندگی به ویژه در موارد سرعت بیش از 30 کیلومتر در نزدیکی مدارس، سرعت بیش از 50 کیلومتر در مناطق مسکونی و سرعت بیش از 130 کیلومتر در بزرگراه ها، از مواردی به شمار می رود که بر روی کاهش تصادفات تاثیر مطلوبی می گذارد.
همچنین جریمه سنگین برای استفاده از گوشی همراه در هنگام رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از صندلی برای کودکان در اتومبیل، عبور از چراغ قرمز و عبور از خط ممتد در جاده ها، تعیین شده است.
علاوه بر جرایم نقدی در برخی از موارد ذکر شده، گواهینامه راننده متخلف ضبط و یا حکم زندان نیز برای راننده صادر می شود. بیشترین جریمه نقدی در صربستان برای رانندگان متخلف حدود یک هزار یورو است.

بر اساس مقررات جدید راهنمایی و رانندگی در صربستان، برای تخلف ها در هنگام رانندگی امتیازبندی شده است و هر جریمه خاصی مانند جریمه نقدی بالا، اخذ گواهینامه به مدت یک تا 3 سال و یا برای راننده حکم زندانی صادر می شود.

افرادی که در 18 سالگی گواهینامه رانندگی می گیرند، برای آنان به مدت 2 سال و یا تا سن 21 سالگی گواهینامه آزمایشی و یا موقت صادر می شود.
در برخی از کشورهای منطقه بالکان در میادین شهر در فواصل زمانی معینی یک خودروی تصادفی در معرض نمایش گذاشته می شود تا برای رانندگان درس عبرت باشد.
میزان مرگ و میر طی حوادث رانندگی در صربستان طی سال های قبل از 2010 میلادی در سطح بالا بوده، اکنون این درصد در صربستان با قوانین شدید رانندگی در حال کاهش است.
اداره راهنمایی رانندگی صربستان طی چند سال اخیر برای جلوگیری از ادامه روند تصادفات و کشته شدگان با تشدید جرایم و اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی در صندلی های جلو و عقب در صدد کاهش شمار مجروحین و کشته شدگان در تصادفات می باشد و در این مسیر موفقیت های بزرگی عاید این کشور شده است.
سازمان ملل نیز اعلام کرده است که هر ساله حدود یک میلیون و 300 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشورهای مختلف جهان جان خود را از دست می دهند.

کد خبر 99313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha