استاندارهای جدید خودرویی قابلیت اجرا ندارد

پرشین خودرو: با توجه به بازگشت تحریم ها و شناختی که از امکانات داخلی برای تامین قطعات با کیفیت وجود دارد، به نظر نمی رسد استانداردهای 85 گانه جدید قابلیت اجرا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بی گمان صنعت خودرو را نمی توان بدون صنایع وابسته و مکمل از فولاد و پتروشیمی و نفت و گاز گرفته تا قطعه ساز و تایر ساز در نظر گرفت یعنی نمی توانیم بدون اینکه صنایع مذکور را توسعه دهیم حرف از به روز شدن صنعت خودرو بزنیم.

گاهی از یاد می بریم که یک خودرو از چه چیزهایی تشکیل شده ،برخی فکر می کنند همه اتفاقات برای تولید یک سمند یا یک پراید در همان کارخانه خودروسازی رخ می دهد. گیربکس،بدنه،ترمز،موتور،سیلندرها و هزاران قطعه دیگر به ظن برخی از دوستان در همان کارخانه خودروسازی تامین می شود. شاید در کشورهای صنعتی آن هم در برخی از برندها،آن هم برای تعداد محدودی از قطعات چنین امکانی وجود داشته باشد اما در کشور ما قطعه ساز جدا از صنعت خودرو تعریف شده و نقشه و هدف مجزای خود را دنبال می کند.

یکی از دلایل ضعف صنعت خودروی کشور ،ضعف قطعه سازان ایرانی ست که نتوانسته اند خود را همگام با صنعت خودرو توسعه دهند و به قولی از قطار تغییر و به روز شدن عقب مانده اند.

عبداله بابایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو در خصوص فعالیت قطعه سازان در صنعت خودروسازی گفت: صنعت قطعه سازی ما باید خودش طراح باشد یعنی خود پیشنهاد دهنده ی قطعه برای خودرو جدید باشد. این نقطه ضعفی است که قطعه سازی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

 



وی ادامه داد: وقتی یک خودرو ساز یک پلتفرم جدید طراحی می کند، این قطعه ساز است که در مورد اجزای مختلف خودروی جدید باید نظر داده و از طراحی،تولید و فروش قطعه ی مورد نظر را شخصاً انجام دهد. به طور مثال چراغ خودرو را طراحی و به خودروساز معرفی کند تا خودروساز بر اساس آن طراحی، طرح پلتفرم خودروی خود را طراحی کند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: صنعت خودروی ایران بسیار محدود به سمت و سوی طراحی و نه کپی کاری حرکت کرده است. یعنی عملاً قطعه سازان کمی داریم که فرایند طراحی تا فروش را خودشان در دست داشته باشند.

وی افزود: در تمام جهان وقتی خودرویی می خواهد طراحی شود از قطعه سازان در مورد قطعات مختلف آن پیشنهاد گرفته می شود تا بر اساس توانمندی های مجموعه های همکار خودروی جدید ساخته و با کمترین مشکل وارد بازار شود این اتفاق در کشور ما به طور کامل رخ نمی دهد.

بابایی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر خودرو سازان ایرانی بر روی طراحی پلتفرم های داخلی سرمایه گذاری کرده اند و مطمئناً بسیار بهتر خواهد بود اگر این اتفاق با توجه به توانمندی های داخلی پیش برود. یعنی خودرویی طراحی کنیم که قطعه ساز ایرانی بتواند لوازم آن را در داخل تولید و به خودروساز عرضه کند و ما را از مشکلاتی همچون تحریم جدا سازد.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص پلتفرم های داخلی و ورود به بازار های خارجی گفت: چنانچه محصولات داخلی که از پلتفرم های بومی تولید می شوند بتوانند استانداردهای جهانی و استاندارد خودرویی کشورهای هدف را پاس نمایند بی شک ما می توانیم نیم نگاهی به بازارهای صادراتی داشته باشیم.

کد خبر 99831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha