چانگان UNI-T در آستانه ورود به بازار خودرو

خودروهای چانگان در ایران نیز طی یک دهه اخیر توسط سایپا به بازار عرضه شده و اتفاقا طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است، حال چانگان UNI-T یکی از جدیدترین محصولات این برند در آستانه ورود به بازار ایران از سوی سایپا است.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، چانگان یک شرکت دولتی چینی است که قدمت زیادی در عرصه تولید خودرو دارد. این شرکت در زمینه تولید خودروهای سواری، ون و مینی ون و کامیون‌های سبک فعالیت می‌کند. همچنین چانگان در کنار تولید خودروهای سواری با برند خود، سابقه مونتاژ محصولات شرکت فورد آمریکا و مزدا ژاپن را نیز در کارنامه خود دارد.

تاسیس این برند سابقه دار چینی به سال ۱۸۶۲ میلادی بازمی‌گردد. در آن سال شرکت چانگان در زمینه ساخت ادوات جنگی فعالیت می‌کرد و رفته رفته به ساخت خودرو پرداخت. این خودروساز چینی با افزایش تولید و همچنین همکاری با شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا توانست تبدیل به یکی از چهار خودروساز برتر چین شود.

تصاویر چانگان UNI-T را اینجا ببینید

چانگان در سال ۲۰۰۹ برند هافی، دیگر خودروساز نه چندان مطرح چینی را خرید تا محصولات خود را گسترده‌تر کند. برای ایرانیان برند هافی ممکن است آشنا باشد چراکه خودروی کوچک و جمع و جور لوبو از این برند چینی سال‌ها قبل توانست پا به جاده‌های ایران بگذارد.

چانگان موتورز در سال ۲۰۱۰ لوگوی جدید و فعلی خود را رونمایی کرد تا آمادگی خود را برای عرضه خودروهای جدید در بازار چین و دیگر بازارهای سراسر دنیا اعلام کند. این خودروساز توانست طراحان با سابقه که در شرکت‌های بزرگ خودروساز اروپایی و آمریکایی فعالیت داشتند را به خدمت گرفته تا خصوصا در بحث طراحی خودروهایی زیبا و بروز را به تولید برساند.

 

چانگان



چانگان در زمینه تولید خودروهای برقی نیز پیشرو بوده و اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۵ میلادی تمامی محصولاتش را به صورت تمام برقی تولید خواهد کرد و دیگر خودرویی با سوخت فسیلی و پیشرانه‌های درون سوز در سبد محصولاتش وجود نخواهد داشت.

خودروهای چانگان در ایران نیز طی یک دهه اخیر توسط سایپا به بازار عرضه شده و اتفاقا طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است. چانگان در ایران با شرکت سایپا قراردادی امضا کرده که طی آن گروه خودروسازی سایپا عرضه محصولات این خودروساز چینی را بر عهده گیرد.

 

چانگان



چانگان ابتدا با خودروی سدان سایز متوسط خود یعنی ایدو (EADO) وارد بازار ایران شد. ایدو در دو نسخه اتوماتیک و دستی پا به جاده‌های ایران گذاشت و با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. اما نماینده دیگر چانگان که توانست فروش بسیار خوبی را در ایران تجربه کند چانگان CS35 بود. این خودرو که در دسته کراس اوورهای جمع و جور شهری قرار داشت از اواخر سال ۱۳۹۵ توسط سایپا ابتدا به صورت وارداتی به فروش رسید. اما سال بعد سایپا این خودرو را به صورت مونتاژ به سبد محصولات خود اضافه کرد که همین مورد سبب شد تا قیمت آن به شدت در بازار کاهش پیدا کرده و مخاطبان زیادی به سمت آن کشیده شوند.

 

چانگان



داستان خوش سایپا با چانگان قرار بود در آن سال‌ها با مدل CS75 ادامه پیدا کند اما به دلیل تحریم‌ها چانگان نتوانست همکاری موفقیت آمیزش را با سایپا ادامه دهد و مجبور به قطع همکاری شد. چند سال از عدم حضور چانگان در ایران گذشت تا اینکه در سال ۱۴۰۱ با انتشار تصاویر ورود چند دستگاه چانگان UNI-T به شرکت سایپا مجدد زمزمه‌های ورود این خودروساز به ایران را بر سر زبان‌ها آورد.

 

چانگان



سرانجام مدیرعامل سایپا خبر ورود و عرضه دو خودروی جدید از چانگان یعنی UNI-T و CS35 پلاس را به خبرنگاران اعلام کرد. اکنون طی مراسمی چانگان UNI-T معرفی شد که قصد داریم در ادامه به معرفی این خودروی جذاب بپردازیم.

 

چانگان



چانگان UNI-T یک خودروی کراس اوور با طراحی بروز است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این خودرو توانست فصل جدیدی از طراحی‌های جدید شرکت چانگان را به عموم معرفی کند. UNI-T اولین محصول از خانواده UNI چانگان است که پس از آن مدل UNI-K نیز معرفی شد. آنطور که مشخص است چانگان قصد دارد مدل‌های دیگری هم از این خانواده مدرن را در آینده معرفی و به فروش رساند.

طراحی ظاهری UNI-T

یونی تی همانطور که از ظاهرش پیداست نشان دهنده خط طراحی جدید چانگان بوده که برای رقابت با خودروهای مدرن در سراسر دنیا تولید شده است. همانطور که اشاره کردیم چانگان در سال‌های اخیر در تلاش بوده تا تیم طراحی خود را از اعضای کارکشته و متخصصی تشکیل دهد.

 

چانگان UNI-T را در 100 فریم ببینید



طراحی خانواده چانگان UNI بر عهده برتراند باخ طراح مشهور بوده که در دفتر تورین - ایتالیا چانگان صورت گرفته است. طبق گفته باخ، تمام نماهای یونی تی حتی نمای بالا یا سقف آن نیز طراحی مخصوص خود را داشته‌اند.

 

چانگان



با نگاهی به نمای جلوی یونی تی با یک چهره خشن و جسورانه مواجه می‌شویم که از ترند روز طراحی دنیا بهره می‌برد. این طراحی سبب شده تا یونی تی به راحتی با رقبایش حداقل از نظر طراحی ظاهری قابل پقایسه نباشد. در نمای جلوی این کراس اوور شاهد یک جلوپنجره بزرگ و کشیده هستیم که با المان‌های ذوزنقه‌ای شکل طراحی شده و تا نمای کناری کشیده شده است.

 

چانگان



چراغ‌های اصلی از دی‌لایت‌ها تفکیک شده و تا روی سپر کشیده شده که نشان دهنده پیروی این خودرو از سبک جدید طراحی چراغ‌های جلو است. همچنین خطوط روی کاپوت نیز سبب شده تا این خودرو بیش از پیش عضلانی به نظر برسد.

 

چانگان



در نمای جانبی چانگان یونی تی حجم پردازی‌های زیادی را شاهدیم. خط سقف با شروع از ستون A و عبور از ستون B به یکباره زاویه بسیار زیادی در ستون C پیدا کرده تا ایین خودرو شبیه به کراس اوور‌های کوپه به نظر برسد و توجهات بسیاری را به خود جلب کند. نکته مثبت دیگر این بخش طراحی دستگیره درب‌های خودرو است.

دستگیره درب‌هایی جلو به صورت مخفی داخل بدنه طراحی شده که پس از باز کردن قفل بیرون می‌آیند و مجدد پس از قفل کردن درب‌ها به داخل باز می‌گردند. دستگیره درب‌های عقب نیز بر روی ستون C تعبیه شده و حالتی مخفی دارند.

 

چانگان



در نمای عقب یونی‌تی طراحی منحصر به فرد دیگر نماها ادامه دارد. چراغ.های اصلی به صورت باریک و کشیده طراحی شده و گرافیک داخلی‌شان نیز به رنگ مشکی درآمده است. درب صندوق با توجه به کلاس خودرو با زاویه نسبتا زیادی طراحی شده که در قسمت بالای خود میزبان اسپویلر دو تکه خودرو است.

 

چانگان



همچنین سپر عقب نیز میزبان یک دیفیوزر خاص بوده که میان آن تک چراغ مه‌شکن خودنمایی می‌کند. همچنین دو خروجی اگزوز Dual نیز بر روی سپر به فرم ذوزنقه‌ای شکل طراحی شده که خوشبختانه واقعی هستند و جذابیت این خودرو را دوچندان کرده‌اند.

طراحی کابین UNI-T

با ورود به کابین این خودروی جذاب کماکان مانند نمای ظاهری آن با یک طراحی مدرن و زیبا روبرو می‌شویم که حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. اولین موردی که به چشم می‌خورد یکپارچه شدن کلاستر دیجیتال با صفحه نمایش 10.25 اینچی مالتی مدیا است.

 

چانگان



همچنین فرمان نیز به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن هم ظاهری سه شاخه و اسپرت دارد. داشبورد میانی خودرو به غیر از صفحه نمایش بزرگ میزبان کلیدهای پیانویی شکل، دریچه هواهای ذوزنقه‌ای و یک فضای بزرگ جهت قرار دادن وسایل است. نکته مثبت این بخش جدای از طراحی استفاده از اجزای کرومی است که زیبایی داشبورد را بیشتر کرده است.

 

چانگان



همچنین سقف این خودرو نیز مجهز به مون روف یا گلس روف بوده و تنها پرده آن باز و بسته می‌شود. نکته خاص دیگر کابین UNI-T طراحی خاص و متفاوت دسته دنده الکتریکی است که از کنار داشبورد بیرون آمده و فرمی زیبا را خلق کرده است. متریال به کار رفته درون کابین و داشبورد این خودرو کیفیت بالایی داشته و قطعا در بلند مدت مالک را به زحمت تعویض و یا احیا نخواهد انداخت. همچنین فضای کابین نیز مناسب بوده و سرنشینان خصوصا در ردیف عقب با کمبود جا مواجه نخواهند نشد.

 

چانگان



مشخصات فنی UNI-T

چانگان یونی تی در کل با دو پیشرانه تولید و عرضه شده است. اولین نسخه از این خودروی کراس اوور به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که این پیشرانه توانایی تولید 177 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه در ترکیب با یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر محور جلوی خودرو را به حرکت در می‌آورد. یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو استفاده از جعبه دنده دوکلاچه تر بوده که ضعف‌های داغ کردن و نگهداری جعبه دنده‌های دوکلاچه خشک را ندارد.

 

چانگان



همچنین مصرف سوخت ترکیبی این نسخه حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

نسخه قوی‌تر این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ تجهیز شده که حداکثر توانایی تولید 230 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر را دارد. جعبه دنده این نسخه نیز از نوع 8 سرعته اتوماتیک بوده و مصرف ترکیبی حدود 6.7 لیتر را داراست. گفتنی است سایپا نسخه 1.5 لیتری را برای عرضه این خودروی جذاب در نظر گرفته است.

امکانات رفاهی و ایمنی UNI-T

چانگان یونی تی از نظر ایمنی خودرویی کاملا قابل اطمینان بوده که توانسته در تست تصادف NCAP چین در سال ۲۰۲۱ پنج ستاره ایمنی را کسب کند.

 

چانگان

 

همچنین این خودرو به امکاناتی نظیر 6 ایربگ، سیستم ترمز ABS و ESP و ESC، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط، سقف شیشه‌ای، کروز کنترل تطبیقی، فرمان برقی حساس به سرعت، صندلی تمام برقی راننده، سردکن صندلی‌های جلو، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، کول باکس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، رانندگی نیمه خودران، صندلی‌های چرمی، استارت و ورود بدون کلید و چراغ‌های مخصوص روز مجهز شده است که نشان می‌دهد در این بخش نیز رقیبی سرسخت برای دیگر خودروهای هم رده‌اش در بازار ایران است.

 

چانگان



نتیجه گیری و رقبا

چانگان UNI-T همانطور که اشاره شد یک خودروی کراس اوور اسپرت و جذاب است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

این خودرو قرار است در انتهای سال جاری توسط شرکت سایپا در ایران و در بورس کالا عرضه شود. هر چند هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده اما قیمت‌هایی در بازه یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای قیمت اولیه چانگان UNI-T در بورس کالا مطرح است.

 

چانگان



رقبای این خودرو در بازار ایران خودروهایی نظیر لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ، فونیکس FX و KMC K7 هستند و قطعا یونی تی تک تک این خودروها را به چالش خواهد کشید.

سابقه چانگان در ایران در کنار زیبایی و امکانات فنی و رفاهی UNI-T همگی سبب شده تا این خودرو با استقبال زیادی از سوی مشتریان ایرانی قرار گیرد.

 

گزارش تصویری چانگان UNI-T را اینجا ببینید

 

 


 

کد خبر 140359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha