چالش های پیش رو در جریان قطع همکاری قطعه سازان بین المللی

پرشین خودرو: با قطع همکاری قطعه سازان بین المللی از این پس برخی از قطعات اصلی و کلیدی امکان واردات نخواهد داشت بنابراین به زودی خودروسازان با چالش جدی تولید مواجه شده و طی ماههای آتی افت تولید شرکتها بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پیش از آغاز دور جدید تحریم های آمریکا، موضوعی که بیش از همه در حوزه خودروسازی مورد توجه فعالان این صنعت و حتی رسانه ها قرار گرفت مباحث مربوط به ادامه یا تعلیق فعالیت شرکای خارجی بود که پس از برجام منجر به عقد قرار همکاری با ایران شده بود اما در این میان موضوع مهمی که کمتر زیر ذره بین دولت و رسانه ها قرار گرفت، روند همکاری با قطعه سازان بین المللی بود که با تحریم های جدید چه بر سر تعامل قطعه سازان با شرکتهای خارجی و ورود برخی از قطعات خاص آمده و در صورت توقف این همکاری ها چه بر سر خودروسازی کشور خواهد آمد؟

بر اساس خبرها، پس تعلیق فعالیت شرکای خارجی خودروسازان حال نوبت به قطعه سازان خارجی رسیده به طوری که برخی از قطعه سازان بین المللی نیز در حال تحریم صنعت خودرو ایران هستند که قطعا این مساله مشکلاتی را برای تولید برخی از خودروها در کشور ایجاد خواهد کرد در این شرایط موضوعی که از سوی برخی از کارشناسان توصیه می شود تلاش برای داخلی سازی قطعات مورد نیاز زنجیره خودروسازی است اما در همین میان نیز برخی از کارشناسان نیز راه حل خروج از چنین شرایطی را دور زدن تحریم ها و همکاری با شرکتهای بزرگ چینی و هندی می دانند که دارای پتانسیل بالایی بوده و تعامل با انها می توانند در این وضعیت راهکاری برای جلوگیری از افت تولید خودروسازان باشد.

در همین راستا یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن ابراز نگرانی از تبعات منفی تحریم های جدید بر افت تولید خودروسازان، اظهار داشت: نکته ای که در این جریان نباید از آن غافل شد و فراموش کرد اثرات تحریم توسط قطعه سازان بین المللی است به طوری که بر اساس اطلاعات بدست آمده برخی از قطعه سازان بزرگ بین المللی نیز در حال تحریم صنعت خودرو ایران هستند که طبعا بر جریان تولید خودروهای داخلی و مونتاژی تاثیرات متفاوتی گذاشته و تولید خودروسازان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

چالش های ناشی از تغییر رویه های گمرکی بر تولید قطعه سازان و خودروسازان

امیر حسن کاکایی با اشاره به تاثیر این تحریم بر روند تولیدات داخلی، گفت: با وجود اینکه برخی از قطعات خاص که هیچ زمان صرفه اقتصادی برای تولید در داخل نداشته از خارج وارد می شود و برخی از مواد اولیه تولید قطعه سازان و خودروسازان نیز وارداتی است اما بعید است مشکلی برای تامین مواد اولیه تولید قطعه سازان بوجود آید البته تغییر رویه های گمرکی چالش هایی را برای تولید قطعه سازان و خودروسازان ایجاد کرده که امید است این موانع و تحریم های داخلی حل شود.

 



وی با توجه به تبعات طولانی شدن ترخیص مواد اولیه قطعه سازان ، تاکید کرد : به نظر می رسد پیش از آغاز تحریم های خارجی ، تحریم های داخلی در صنعت خودرو آغاز شده است البته منطقا تحریم های داخلی باید هر چه سریعتر حل شود چرا که این موضوع به علت عدم آمادگی سیستم در مقابل جریان تحریم ها و در کوتاه مدت اتفاق افتاده است زیرا اگر بلند مدت ادامه یابد جریان تولید خودرو در کشور قفل خواهد شد.

تلاش دولت در حل مشکلات قطعه سازان

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تلاش دولت در حل مشکلات قطعه سازان، گفت: البته در جریان تحریم های جدید برای ورود برخی از مواد اولیه و قطعات دچار مشکل خواهیم شد چرا که برخی از شرکتها قطعه ساز بین المللی با تحریم های جدید همکاری با ایران را قطع کرده و قطعات اصلی و کلیدی دیگر وارد نخواهد شد بنابراین به زودی خودروسازان با چالش جدی تولید مواجه شده و باز هم تولید شرکتها افت خواهد کرد.

کاکایی تاخیر در تحویل و ایجاد حاشیه بازار در خودروهای ارزان قیمت را نشان از افت جریان تولید خودروسازان و عرضه کم به بازار دانست و گفت: البته افت تولید به جهت تحریم های داخلی است که به طور حتم دولتمردان برای این جریان راه حلی را پیدا خواهد کرد هر چند باز هم مشکل قطع همکاری قطعه سازان کلیدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: هر چند در این شرایط برای ادامه فعالیت باید تحریم ها دور زد و منطقا چینی ها و هندی ها پتانسیل بالایی برای همکاری با ایران دارند بنابراین در صورتی مسیر همکاری با چینی ها بسته نشود تولید راه حل خودش را پیدا خواهد کرد.

وی همچنین به راهکار سرمایه گذاری برای تولید برخی از قطعات خاص پرداخت و گفت: در صورت ادامه همکاری باید برای تولید برخی از قطعات خاص در کشور سرمایه گذاری شود که برای دستیابی به تولید این قطعات دو مساله وجود دارد ابتدا میزان سرمایه مورد نیاز است که بر اساس برآورد 6 ماه قبل قطعه سازان، حداقل 2 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که بتوان این قطعات خاص را در داخل تولید کرد و در صورت تامین سرمایه، موضوع ورود خط تولید این قطعات است که در شرایط کنونی ورود خط تولید این قطعات جزء اولویت اول کشور نیست و ظاهرا جزء اولویت سوم قرار دارد وچالش بعدی هم تامین برخی از مواد اولیه است که در اختبار برخی از کشورهای خاص است و نمی توان به به سهولت به فن آوری تولید آنها دست یافت.

به گفته کاکایی در صورتی که تحریم های جدید موجب قطع همکاری حتی چین و هند نیز شود دیگر نمی توان تولید خودرو را ادامه داد چرا که خودروسازی صنعتی نیست که بتوان با بستن مرزها به تولید ادامه داد.

تنها راه حل ممکن دور زدن تحریم هاست

این کارشناس صنعت خودرو تنها راه حل ممکن در شرایط کنونی را دور زدن تحریم هاست عنوان کرد و افزود : به طور قطع با دور زدن تحریم ها هرینه ها بالا خواهد رفت و بهره وری در تولید به شدت کاهش خواهد یافت.

کاکایی همچنین بر عمق تحریم ها را بر روند همکاری و وضعیت تولید شرکتها موثر ذکر کرد و یاد آور شد: خوشبختانه هنوز فضای بین المللی بر علیه ما نیست اما در صورتی که اجماع بین المللی اتفاق بیفتد باید در خودروسازی را بست.

موافقت دولت با افزایش 7 درصدی قیمت خودرو موجب زیان قطعه سازان شد

وی البته برخی از تصمیمات غلط دولت را به نوعی تحریم داخلی صنعت خودرو و قطعه سازی دانست و گفت: دولت در خرداد ماه امسال با وجود تمام واقعیت هایی که می دانست فقط با 7 درصد افزایش قیمت خودروهای داخلی موافقت کرد در صورتی که با واقعیت هزینه های همان زمان باید حداقل 20 درصد افزایش قیمت خودرو صورت می گرفت چرا که در این شرایط خودروساز امکان افزایش قیمت قطعات را نداشت و همین وضعیت موجب ضرر و زیان قطعه ساز است.

وی در ادامه تنها را ه حل مقابله با شرایط فعلی را افزایش توان داخلی عنوان کرد و افزود: البته این کار با محدودیت هایی همراه و بدون دور زده تحریم ها امکان ادامه حیات صنعت خودروسازی وجود ندارد و در صورتی که نتوانیم تحریم ها را دور بزنیم در تامین برخی از قطعات و مواد اولیه تولید با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
 

کد خبر 100058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha