اعتبار 152 میلیون دلاری برای واردات 1500000 لاستیک باری به کشور

پرشین خودرو: بیشتر کارخانجات تولیدی تایرهای سنگین و باری با راهکارهایی چراغ سبز افزایش قیمت را از سازمان حمایت دریافت کردند و به بهانه گرانی تمامی کالاها حدود یک میلیون تومان قیمت تولیداتشان را افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی چند ماه گذشته حمل ‌‌ونقل جاده‌ای شاهد نارضایتی رانندگان کامیون‌ها در سطح جاده‌های کشور بود که عمده آن این اعتراضات مربوط به افزایش قیمت لاستیک و قطعات مصرفی کامیون‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز بود . به دنبال این مشکل و مسائل مربوط به تامین لاستیک کامیون داران به عنوان بخشی مهم و موثر در چرخه حمل و نقل کشور ، با تصویب دولت مقرر گردید ارز لاستیك با اولویت ویژه به این بخش اختصاص یابد و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

هر چند گفته می شود با پیگیری‌های دولت و مجلس برای رفع کمبود لاستیک مود نیاز رانندگان و توزیع محموله لاستیک با نرخ دولتی بین رانندگان از اوایل ماه گذشته ، تاحدودی مشکل رانندگان بار برطرف شده است اما به مدیر عامل اتحادیه بار کشور همچنان در برخی از انواع لاستیک کامیون داران با کمبود شدید مواجه هستیم.

در همین راستا رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به تلاش مسئولان برای رفع مشکل لاستیک و قطعات یدکی کامیون داران گفت : در حال حاضر حدود 70 درصد از نیاز لاستیک سایز 12*24 مورد استفاده کامیون داران تامین شده اما همچنان در تامین لاستیک 315 و 385 به شدت دچار مشکل و کمبود هستیم و باید هر چه سریعتر نسبت به تامین و واردات این سایز از تایر های باری اقدام شود.

 



محمد خان بلوکی در ادامه از اختصاص اعتباری معادل 152 میلیون دلار برای واردات یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک به کشور خبر داد و گفت : به منظور تامین نیاز کامیون داران وزارت صنعت ، معدن و تجارت حدود یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک برای تامین نیاز کامیون داران ثبت سفارش کرده است.


5 میلیون حلقه لاستیک نیاز سالیانه ناوگان بار کشور

وی با اشاره به نیاز سالیانه 5 میلیون حلقه لاستیک در ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد : در حال حاضر حدود 60 درصد نیاز در این بخش از تولیدات داخلی تامین می شود اما همچنان برای تامین 40 درصد باقی مانده نیاز به به واردات داریم این در حالی است که در این شرایط بسیاری از کارخانجات با هدف افزایش قیمت ، تولیداتشان را کاهش دادند.


با وجود دریافت ارز دولتی کارخانجات تایرسازی اقدام به افزایش قیمت کردند

مدیر عامل اتحادیه بار کشور همچنین به افزایش یک میلیون تومانی قیمت لاستیک علی رغم اختصاص ارز دولتی به شرکتها اشاره کرد و گفت : در شرایطی که در فروردین امسال یک جفت لاستیک تولید داخل حدود یک میلیون و 700 هزار تومان بود اما هم اکنون با قیمت 2 میلیون و 700 تا 800 هزار تومان قیمت گذاری و عرضه می شود در حالی که براساس مصوبه دولت ارز 4200 تومانی به کارخانجات تولید لاستیک اختصاص یافته با این وجود سودجویی امان نداده و برخی شرکتها به بهانه گرانی مواد اولیه ، قیمت ها هر جفت لاستیک را ظرف چند ماه اخیر تا یک میلیون افزایش دادند.

خان بلوکی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی افزایش یکباره یک میلیون تومانی قیمت لاستیک های باری محلی از اعراب ندارد ، اظهار داشت : اغلب کارخانجات تولید تایرهای سنگین و باری با راهکارهایی چراغ سبز افزایش قیمت را از سازمان حمایت دریافت کردند و به بهانه گرانی تمامی کالاها یک میلیون افزایش قیمت را در تولیدات اعمال کردند.


با واردات 1.5 میلیون لاستیک باری ،محتکران خانگی دست بکار خواهند شد

وی همچنین بخشی از مشکل کمبود در بازار را ناشی از احتکار برخی از فروشندگان به دنبال کمبود و افزایش قیمت در بازار عنوان کرد و افزود : بسیاری از فروشندگان که حجم زیادی لاستیک در اختیار نداشتند با وضعیت بوجود آمده در بازار اقدام به احتکار کردند که موجب کمبود و افزایش قیمت در بازار شد اما با ورود این 1.5 میلیون حلقه لاستیک جدید به بازار بسیاری از افرادی که به صورت خانگی اقدام به احتکار لاستیک کردند ناگزیر به عرضه به بازار خواهند شد از این رو پیش بینی می شود قیمت لاستیک طی هفته های آتی کاهش یابد.

مدیر عامل اتحادیه بار کشور در ادامه به مذاکره با وزارت دفاع برای تامین لاستیک کامیون داران توسط یکی از کارخانجات تامین کننده لاستیک در حوزه های تولید تایر خودروهای ارتش و هواپیما خبر داد و گفت : بر اساس مذاکره اتحادیه حمل بار با وزارت دفاع مقرر گردید این کارخانه که تولیدات بسیاری خوبی در حوزه خودروهای ارتش و لاستیک هواپیما دارد حدود 30 هزار حلقه لاستیک برای بخش باری کشور تولید نماید که به طور قطع با عرضه بدون واسطه این لاستیک ها زیر قیمت بازار به رانندگان ، نیاز بازار تامین و قیمت ها افت خواهد کرد.

کد خبر 105360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha