دولت با لغو مصوبات قبلی، واردات کامیون را آزاد کند

پرشین خودرو: مشکلات ارزی و انحصار تعدادی از شرکتها در بازار داخلی موجب شده تامین نیاز داخلی برای نوسازی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل در کشور با بن بست مواجه شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح نوسازی خودروهای فرسوده به خصوص ناوگان حمل و نقل بار با وجود وعده ها و طرح های دولت تاکنون اتفاق خاصی را در بخش رقم نزده است در حالی که سازمان راهداری سال گذشته و در جریان آغاز طرح نوسازی خودروهای فرسوده سنگین اعلام کرد که فاز اول اجرای طرح نوسازی ناوگان خودروهای سنگین تا تیرماه امسال عملیاتی می شود اما با گذر از این تاریخ و ورود به نهمین ماه از سال همچنان خبری از اجرای این برنامه نیست به طوری که به نظر می رسد با آغاز تحریم ها و مسائل ناشی از مشکلات ارزی موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل بار همچون سایر حوزه های خودرویی به دست فراموشی سپرده شده است.

با توجه به وضعیت موجود رئیس اتحادیه حمل و نقل بار در کشور در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح نوسازی ناوگان سنگین و کامیون ها گفت: مسائل ناشی از مشکلات ارزی و از سویی انحصار واردات کامیون توسط 3 شرکت داخلی موجب شده تا این کارخانجات به هر نحو که می خواهند عمل کرده و پاسخ گوی هیچ نهاد و دستگاهی نیز نباشند.

محمد خان بلوکی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به ممنوعیت واردات کامیون به صورت CBU به کشور اظهار داشت: با این ممنوعیت شرکتها تنها می توانند کامیون هایی را به صورت CKD واردکنند و با مونتاژ قطعات در داخل به جریان اشتغال زایی در کشور کمک نمایند.

وی افزود: به طور قطع در وضع فعلی فرسودگی ناوگان سنگین وجود چنین شرایطی برای واردات کامیون تصمیم بسیار اشتباهی است زیرا با وجود بیش از 200 هزار خودرو سنگین فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور واردات کامیون به صورت CKD پاسخ گوی این حجم از نیاز داخل برای جایگزینی نخواهد بود.

 



به گفته خان بلوکی، دولت باید اجازه دهد تا بخشی از نیاز بازار داخل به صورت کامل و سی بی یو وارد و تعدادی هم در داخل مونتاژ شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار باابراز تاسف از مخالفت دولت با واردات کامیون و ایجاد بستری برای انحصار برخی از شرکتهای داخلی تاکید کرد: در شرایطی دولت مخالف واردات کامیون است که تاکید بر داخلی سازی موجب شده تا تولید و تامین نیاز بازار در انحصار 3 شرکت خودروساز داخلی قرار گیرد و باقی شرکتها تنها نظاره گر وضعیت کنونی باشند و از هر خطا و کوتاهی در فعالیت و روند تولید آنها چشم پوشی شود.

به گفته خان بلوکی برخی از این شرکتها اتاق های کهنه با قدمت 10 سال به بالا را همچنان در تولید بکار گرفته و عملا تلاشی برای ورود و استفاده از تکنولوژی جدید انجام نمی دهند.


راهکاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور / به سهولت می توان تحریم ها را دور زد

وی با اشاره به لزوم لغو مصوبات قبلی توسط وزارت صمت گفت: وزارت صنعت و معدن باید با لغو مصوبات قبلی، واردات کامیون به صورت سی بی یو را برای حداقل 2 تا 3 سال آزاد نماید تا چرخه نوسازی در این حوزه به حرکت در آید البته همزمان شرکتهای داخلی می توانند تولید و مونتاژ در این حوزه را ادامه دهند در غیر این صورت ادامه ممنوعیت واردات در این بخش وضعیت ناوگان حمل و نقل بار را دچار مشکلات جدی تری خواهد کرد.

خان بلوکی همچنین در خصوص امکان واردات کامیون در شرایط تحریم ، گفت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و راهکار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار به سهولت فراهم است و می توان تحریم ها را دور زد و بواسطه و از کشور ثالث وارد کرد.

کد خبر 105877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha