جامعیت دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی موجب تاخیر در تدوین و ابلاغ شد

پرشین خودرو: موضوع واردات خودرو نباید به عنوان ممنوعیت دائم حتی در زمان تحریم ها باقی بماند چرا که این ادامه این ممنوعیت فعالان این حوزه اقتصادی را کاملا ورشکست و موجب از بین رفتن سرمایه ها در این بخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که 3 روز قبل خبر ابلاغ مصوبه شرایط ثبت سفارش و ترخیص خودروهای سواری به وزیر امور اقتصاد و دارایی مطرح شد که بر اساس اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان، مصوبه ابلاغی همان مصوبه قبلی هیات دولت در نیمه دی ماه است که به وزارت اقتصاد ابلاغ شده است و مصوبه ای جدیدی در خصوص شرایط ترخیص خودروها مطرح نبوده است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان در همین راستا با توجه به موضوع اتمام مهلت زمان تعیین شده وزارت صمت برای ابلاغ دستورالعمل ترخیص خودروها می گوید: تاخیر صورت گرفته به دلیل جامعیت تدوین این دستورالعمل بوده است دولت می توانست دستورالعملی را تدوین کند بدون نگاه نگاهی جامع و بالطبع این اقدام زحمتی برای هم دولت نداشت اما دولت تلاش کرد با نگرش دقیق تر و جامع تر دستورالعملی را تدوین کند که ضمن جامعیت، تمامی موانع را در ترخیص این خودروها بردارد.

وی با تشکر از سرپرست جدید دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اولین بار در دولت و سازمان توسعه تجارت است که برای تنظیم یک دستورالعمل تا این میزان دقت و بررسی جامعی توسط دست اندرکاران و مسئولان صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: پس از ابلاغ مصوبه ترخیص خودروهای در گمرک مانده این تکلیف به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته تا شیوه‌نامه ورود و ترخیص این خودروها را ظرف یک هفته ابلاغ نماید که پس از این ابلاغ آن به وزرات صمت، سرپرست جدید دفتر مقررات صادرات و واردات از تمامی مسئولان از گمرک، سازمان حمایت و بانک مرکزی و همچنین انجمن واردکنندگان به عنوان تشکل ذینفع بخش خصوصی دعوت کردند و در جلسه ای تمام چالش و انواع راهکارها مورد بررسی قرار گرفت.

 



دبیر انجمن واردکنندگان با اشاره به دیدگاه تسهیل گر و گره گشا مسئولان جدید دفتر مقررات صادرات و واردات، تصریح کرد: در جلسه ای که برگزار شد نگاه و رفتار مدیران جدید بسیار گره گشا و منطبق با قوانین بود و مسئولان پس از شنیدن صدای ذی نفعان و طرح ایرادات و اشکالات و دریافت نظرات مختلف و جمع بندی دستورالعمل را تدوین و به وزیر صنعت ارائه کردند و به نظر می رسد ظرف یکی دو روز آینده با تایید وزیر صمت، ابلاغ شود.

دادفر تصریح کرد: با توجه به نحوه تدوین دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی، بدون شک این دستورالعمل بسیار گره گشا واساسی خواهد بود چون همه اشکال مختلف راهکارها در آن دیده شده است.

وی افزود: نگاه همه جانبه ای در این دستورالعمل وجود دارد و چنانچه از مدت زمان تعیین شده طولانی شده است به دلیل جامعیت آن است اما با یقین دارم ابلاغ دستورالعمل به سرعت 13 هزار خودرو متوقف در گمرکات ترخیص خواهد و مانعی بر سر راه ترخیص این خودروها وجود نخواهد داشت.

وی در پایان به ممنوعیت طولانی واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع واردات خودرو نباید به عنوان ممنوعیت دائم حتی در زمان تحریم ها باقی بماند چرا که این ادامه این ممنوعیت فعالان این حوزه اقتصادی را کاملا ورشکست و موجب از بین رفتن سرمایه ها در این بخش خواهد شد.

کد خبر 108495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha