تزریق نقدینگی تا مستهلک شدن بدهی های گذشته خودروسازان

پرشین خودرو: تا هنگام مستهلک شدن بدهی های گذشته شرکت ها و بازگشت خودروسازان به اوضاع عادی فروش و گردش مالی، همچنان باید حمایت مالی دولت ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با عملی شدن بخش هایی از تصمیمات دولت در حمایت از تولید و تزریق بخشی از تسهیلات اختصاصی به واحدهای قطعه سازی، تولید در شرکت های ایران خودرو و سایپا با تامین قطعات از مرز 2 هزار دستگاه در روز گذشت با افزایش تولید شرکتها و اختصاص 20 درصد از تولید روزانه شرکت ها به فروش فوری، اوضاع متلاطم قیمتی در بازار خودرو فروکش کرد و تا حدودی ترمز قیمت ها پس از دو سه هفته ناآرامی کشیده شد و با افت تقاضا، قیمت ها در مسیر نزولی قرار گرفت، این در حالی است عدم ثبات اقتصادی و نوسانات ارزی همچنان نگرانی از بازار خودرو را به همراه دارد.

در چنین شرایطی که شاهد توقف رشد قیمتی و افزایش تولید و عرضه خودروسازان هستیم، موضوعی که دغدغه زیادی را برای قطعه سازان و خودروسازان ایجاد نموده ابهام در ادامه پرداخت تسهیلات و اوضاع مالی شرکتها در سال پیش روی است مطلبی که به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو تا هنگام مستهلک شدن بدهی های گذشته شرکتها و بازگشت خودروسازان به اوضاع عادی فروش و گردش مالی، همچنان باید حمایت دولت ادامه یابد.

به گفته شهرام آزادی، برای تداوم رشد تولید خودروسازان و تثبیت اوضاع بازار قیمتی باید تزریق نقدینگی ادامه یابد هر چند این حمایت نمی تواند به طور دائم از سوی دولت باشد و تنها تا دستیابی به نقطه تعادل قیمتی و گردش مالی حاصل از فروش شرکت ها ضروری است.

 



این کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تصریح می کند: تا جایی که بدهی های گذشته پاس شود و خودروسازان سرپا شوند باید تسهیلات حمایتی دولت تا سقف حداقل 11 هزار میلیارد تومان ادامه یابد.

آزادی همچنین به اوضاع قیمتی در بازار خودرو پرداخته و اظهار می کند: در صورتی که تغییراتی در نرخ ارز اتفاق نیفتد و قیمت ها در رقم های فعلی باقی بماند و همزمان رشد قیمت مواد اولیه داخلی و هزینه های مربوط به تولید محصول من جمله دستمزد و سایر هزینه های مالی مرتبط به سیستم بانکی و سود تسهیلات پا برجا باشد و تغییری در تعرفه ها ایجاد نشود نمی توان امید داشت که قیمت خودرو در سال آینده کاهشی باشد.

به گفته وی از آنجا که قیمت خودرو تابع سیستم اقتصادی است تا زمانی که تمام مولفه های تولید با تغییر قیمت همراه نشود نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه تاکید می کند: زمانی که موضوع کاهش قیمت خودرو مطرح می شود به طور معمول تا چند درصد بیشتر نخواهد بود چرا که اتفاق متاثر از افت تقاضا و رکود صورت گرفته است.

آزادی در پایان عنوان می کند: قیمتی که امروز در بازار خودرو وجود دارد نمی توان غیر واقعی دانست چرا که ناشی از افزایش قیمت مولفه های تولید است از این رو تا زمانی که به ثبات نسبی در تمامی بخش ها دست نیابیم نمی توان انتظار داشت که سیر نزولی قیمت ها در بازار خودرو تداوم یابد.

کد خبر 111594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha