بازگشت به شرایط گذشته در واردات خودرو غیر ممکن است

پرشین خودرو: با جریانی که در قوانین حاکم است دیگر واردکننده ای تا پایان امسال وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مسیر بازار خودروهای وارداتی در سال جاری همچنان یکی از پرسش‌ها و ابهاماتی است که ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده است در حالی که به اعتقاد کارشناسان این حوزه، هیچ افق روشنی از سرنوشت این بازار در سال جاری پیش رو نیست.

وجود چنین ابهاماتی در حالی همچنان مطرح است که بازار خودرو از ابتدای امسال به دلیل نرخ تورم و کاهش عرضه و رشد تقاضا با مشکلاتی جدی روبرو شده و به طوری که در هفته های اخیر قیمت داخلی ها متاثر از رشد قیمت در بازار وارداتی ها، جهش زیادی داشت در چنین شرایطی است که به نظر می رسد مجلس نیز به دنبال ساماندهی این بازار آشفته است به طوری که با اتمام بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع خبرها حاکی از احتمال آزادسازی واردات خودرو با اولویت خودروهای هیبریدی ها و برقی در دستور کار سال جاری است.

 



فضای بوجود آمده در بازار خودرو در شرایطی می تواند با تصمیم نهایی مجلسیان شاهد تحولاتی باشد که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بی اعتمادی واردکنندگان به تصمیمات مسئولان امکان هر گونه بازگشت به شرایط گذشته را در حوزه واردات خودرو غیر ممکن کرده است.


بیکاری 13 هزار نیروی شاغل در 600 نمایندگی واردکننده خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین زمینه و در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تاثیر تصمیمات دولت بر تعطیلی گسترده شرکتهای واردکننده گفت: با تصمیم دولت از سال گذشته تاکنون دفاتر و شعبات اکثر شرکتهای واردکننده خودرو تعطیل شده و با تعدیل گسترده نیرو در این شرکتها از 15 هزار نیروی شاغلی که در 600 نمایندگی رسمی و غیر رسمی فعالیت داشتند این تعداد به حدود 2 هزار و 200 نفر رسیده است.

مهدی دادفر تصریح کرد: حفظ این تعداد نیرو در شرایط کنونی صرفا برای خدمات دهی به 14 هزار خودرو دپو در گمرک است تا وارد و خدمات تحویل انجام شود و بعد از آن اینها تمام نمایندگی ها تعطیل خواهند شد.

 



وی با اشاره به اینکه شرایط بوجود آمده برای واردات ارتباطی به تحریم ها ندارد، خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه واردات خودرو به عدم مدیریت و برنامه ریزی باز می گردد.

به گفته دادفر متاسفانه در این سالها نه در تولید و نه در واردات برنامه درست و صحیحی وجود نداشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که در صورت تصمیم بگیری دولت و رفع ممنوعیت واردات خودرو، فعالیت شرکتهای واردکننده چه وضعیتی خواهد داشت، گفت: هر چند احتمال رفع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی دور از ذهن است اما در صورت چنین تصمیمی بازگشت به شرایط اولیه غیر ممکن است زیرا مهمترین موضوع جلب اطمینان اجتماعی و اقتصادی واردکنندگان برای فعالیت مجدد است که بعید است چنین چیزی اتفاق بیفتد.


نرخ تعرفه و عوارض واردات باید سمت سرمایه گذاری و حمایت از تولید داخل باشد

دادفر در ادامه ضمن اشاره به نگاه انجمن واردکنندگان خودرو به موضوع تجارت آزاد و ایجاد فرصت مساوی برای شرکتهای نمایندگی و غیر نمایندگی یاد آور شد: باید همه بتوانند آن چیزی که مود نیاز است را وارد کنند اما به چه میزان و با چه شرایط و هزینه هایی قطعا برای آن فرمول و قاعده ای باید وجود داشته باشد.

به گفته وی در چنین شرایطی افراد یا شرکتهایی که می خواهند خودرویی کم مصرف وارد کند باید با هزینه کمتری وارد کنند در واقع نرخ تعرفه و عوارض باید به سمتی برود که به تولید داخل کمک کند و در این حوزه سرمایه گذاری شود.

کد خبر 113617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha