کد خبر 115451
۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کوتاهی‌ گذشته عامل تاخیر در داخلی سازی قطعات

پرشین خودرو: ایران خودرو ۶۵۰ و سایپا ۳۰۰ قطعه وارد می‌کنند که امکان تولید بیشتر این قطعات در داخل وجود دارد

به گزارش پرشین خودرو، صادق نجفی در حاشیه نشست بازرسان و ناظران ارشد صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران افزود: در نمایشگاهی که اخیرا از نیازمندی‌هایی که صنعت خودروسازی برپا شد، ایران خودرو بیش از ۶۵۰ قطعه و سایپا بیش از ۳۰۰ قطعه را به نمایش گذاشت که وارد می‌شد، در حالی که امکان تولید بیشتر این قطعات در داخل وجود داشت.


دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: غفلت‌هایی که در گذشته در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد موجب شد داخلی سازی ۲ هزار قطعه را که امکان تولید آن در داخل وجود داشت، انجام نشود.


وی اضافه کرد: فکر می‌کردیم کل قطعات پراید داخلی است در حالی که حتی در مورد این خودرو هم متوجه شدیم که بخشی از قطعات به واردات وابسته است.

 

قطعات

 


نجفی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی هم مشکلاتی وجود دارد گفت: حتما در گذشته درباره خودرو کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، زیرا می‌توانستیم بسیاری از قطعات را داخل تولید کنیم.


وی افزود: چطور اکنون در موقعیت تحریم و شرایط خاص، می‌توانیم بسیاری از قطعات را در داخل تولید کنیم آیا در آن شرایط گذشته نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم؟ قطعا می‌توانستیم، اما عمد یا غیرعمد اتفاقاتی رخ داد که ما را به شرایط کنونی رساند.


نجفی با بیان اینکه در شرایطی که بیش از یک میلیون خودرو پیش فروش شده بود تولید روزانه دو خودروساز بزرگ کشور ۲۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه بود گفت: در حالی که با تدابیر انجام شده تولید روزانه خودرو به بیش از ۲ هزار دستگاه در این دو خودروساز افزایش یافته است.


وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از خودرو‌های ناقص برکف مانده، کمبود قطعه داشته اند، افزود: براساس آخرین آمار هر هفته بیش از ۷ درصد از خودرو‌های مانده در پارکینگ‌های خودروسازان، تکمیل و به بازار عرضه می‌شود.


نجفی همچنین گفت: اگر چه قیمت‌ها در بازار در نوسان است، اما کمبود کالایی در بازار نداریم بلکه برخی القائات مانند اینکه، چون قیمت دلار کم شده باید قیمت کالا کاهش یابد، انتظار کاهش قیمتی ایجاد کرده است در حالی که تولیدکنندگان تا خرداد امسال ارز نیمایی مورد نیاز برای واحد‌های تولیدی خود را به ازای هر دلار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌کردند، اما اکنون قیمت ارزنیمایی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان است که نشان می‌دهد تامین مواد اولیه با قیمت بالاتری صورت گرفته است.


وی افزود: با این وجود همه اعم از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، اصناف و دیگر نهاد‌های مربوط باید کمک کنیم تا کالا‌ها و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به دست مردم برسد.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کد خبر 115451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha