آیا رکود بازار به پیش فروش خودروسازان هم سرایت می کند؟!

پرشین خودرو: بازار خودرو این روزها در رکودی سنگین فرو رفته و آن طور که نمایشگاه‌داران و فعالان در این بازار می‌گویند، کمتر کسی اقدام به خرید و فروش در این فضا می‌کند. اما با وجود این رکود، همچنان قیمت ها بالاست به طوری که روز گذشته قیمت دو گروه از محصولات ایران خودرو و یک محصول از خانواده پراید بر خلاف اوضاع بازار در هفته های اخیر، با رشد قیمت همراه شدند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، مهمترین علت افزایش قیمت روز گذشته سه گروه سمند ، 206 و پراید 131 را تغییر جریان عرضه خودروسازان به بازار اعلام کرد.

به گفته سعید موتمنی عدم صدور فاکتور فروش از سوی نمایندگی ها سایپا و کاهش عرضه در دو گروه سمند و 206 توسط ایران خودرو مهمترین علت افزایش چند میلیونی قیمت این خودروها در بازار بوده است.

وی در عین حال معتقد است که با وجود رشد قیمت در برخی از خودروها ، کماکان بازار خودرو با افت شدید معاملات روزانه و نبود خریدار مواجه است و پیش بینی می شود این شرایط با توجه به تثبیت نرخ ارز در هفته های آتی ادامه داشته و بازار قیمت و تقاضا با تغییر خاصی روبرو نشود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران همچنین با اشاره به هشدار سازمان حمایت در خصوص افزایش قیمت دو محصول سایپا عنوان کرد: در هفته های اخیر به دلیل افت تقاضا قیمت ساینا و سراتو در بازار به زیر قیمت شرکت در بازار رسیده است به طوری که هم اکنون سراتو در بازار با قیمت 280 و ساینا نیز به 53 میلیون تومان در بازار معامله می شود در حالی که قیمت سراتو از سوی شرکت 295 میلیون و ساینا 55 میلیون و 900 هزار قیمت گذاری شده است.

 

بازار خودرو



موتمنی در ادامه با اشاره به مجوز وزارت صنعت برای پیش فروش خودروسازان، اظهار داشت: پس از نوسانات قیمتی که در بازار خودرو به خصوص سه ماه اول سال رخ داد انتظار می رود چنانچه شرکتها مجوز پیش فروشی دریافت می کنند به تعهداتشان پایبند باشند و این بازی را کنار بگذارند که با بستن ورودی و تغییر قیمت ها جذب مشتری داشته باشند.

وی همچنین در خصوص تاثیر پیش فروش ها بر جریان بازار خودرو گفت: پیش فروش های جدید خودروسازان تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت و صرفا به منظور جذب نقدینگی و رشد جریان تولید و سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو ، هر چند رکود فعلی مختص بازار خودرو است و هنوز به فروش خودروسازان سرایت نکرده اما با این حال بسیاری از قعالان بازار خودرو معتقدند که بعید نیست در سال آینده این رکود گریبان گیر فروش خودروسازان شود چرا که در حال‌ حاضر به دلیل تعهدات معوق، خودروسازان بیشتر تولیدات خود را صرف رفع آنها می‌کنند و باقیمانده را نیز به فروش فوری اختصاص می‌دهند، بنابراین فعلا کمبود تقاضا را حس نکرده‌اند. اما چنانچه طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعهدات معوق تا پایان امسال تمام شود و پیش‌فروش جدید چندانی نیز انجام نشود، به فرض تثبیت شرایط سیاسی و اقتصادی و همچنین روند تولید خودرو، رکود گریبان خودروسازان را نیز خواهد گرفت.

کد خبر 117112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha