شرایط فعلی خودروسازان حاصل سیاست گذاری اشتباه دولت است

پرشین خودرو: وضع فعلی خودروسازان حاصل سیاست گذاری اشتباه دولت است و حداقل کاری که دولت می تواند انجام دهد اختصاص تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت : تزریق نقدینگی در بخش تولید نه تنها موجب اشتغال می شود بلکه تورم را کنترل می کند به ویژه اینکه با افزایش تولید و عرضه محصولات به بازار ، این جریان منجر به کاهش قیمت نیز می شود.


مازیار بیگلو افزود : مدت هاست تئوری های عجیبی از سوی برخی مسئولان پولی و بانکی مطرح می شود که تزریق نقدینگی به تولید باعث تورم می شود موضوعی که در هیچ مکتب اقتصادی نیامده است.


وی با اشاره به اینکه اوضاع فعلی خودروسازان حاصل سیاست گذاری اشتباه دولت است ، تصریح کرد : هزاران میلیارد پولی که می توانست صرف افزایش تولید و همچنین تولید خودروهای جدید شود به دلیل سیاست گذاری اشتباه در بخش قیمت گذاری به دست دلالان افتاد به طوری که زیانی که امروز به صنعت خودرو وارد شده عملا توسط دولت صورت گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه طبق قانون باید این زیان را از سوی دولت جبران شود ، افزود : حداقل کاری که دولت می تواند انجام دهد اختصاص تسهیلات کم بهره از محل صندوق توسعه ملی است که بدون شک این صندوق برای چنین مواقعی ایجاد شده و باید اینکار انجام شود.

 


این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان با اشاره به پی گیری های بسیار قطعه سازان از بانک مرکزی جهت دریافت تسهیلات 844 میلیون یورویی مصوب دولت تصریح کرد : علی رغم پی گیری ها همچنان کارشکنی و سوء تعبیرهایی در پرداخت این مبلغ ارزی وجود دارد با این حال عنوان کردیم چنانچه نمی توانید پرداخت کنید این تسهیلات را ریالی و به صورت تسهیلات کم بهره به قطعه سازان پرداخت کنید.


بیگلو در ادامه به تاثیر توقف دو خودرو پرتیراژ داخلی بر جریان زیان دهی خودروسازان پرداخت و به خبرنگار پرشین خودرو گفت : توقف خودروهای پرتیراژ زیان زیادی را وارد نخواهند کرد چرا که عموم قطعاتی که در این خودروها بکار رفته با خودروهای جایگزین قطعات مثل تیبا و ساینا و پارس و خانواده سمند مشترک است و چنانچه تولید پراید و پژو 405 متوقف شوند با توجه به آمار تولید روزانه 500 دستگاهی آنها عملا با خودروهای جایگزین معادل می شوند و به سرعت تیبا با همان ظرفیت پراید جایگزین و سمند و پژو پارس نیز با همان تیراژ جایگزین 405 خواهند شد.


یه گفته وی توقف تولید این دو خودرو به قطعه سازانی لطمه وارد می شود که قطعات خاص و یا تریم داخلی و بدنه این خودروها را تولید می کردند که این قطعه سازان هم تعداد بالایی نیستند.


وی در عین حال متذکر می شود : البته نباید فراموش کنیم که عموم قطعات بدنه دو شرکت خودروساز توسط قطعه سازان زیر مجموعه این شرکتها و یا در سالن های بدنه سازی این شرکتها تولید می شوند.


دبیر انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو ایران در پایان با اشاره به اینکه خودروهای پر تیراژ همواره جزء خودروهای اقتصادی بوده و تمرکز بر آن زیاد است ، تصریح می کند : با توجه به این مساله هر گونه صحبت در خصوص این خودروها بازتاب های زیادی را تاکنون داشته است با این حال در صورت توقف این خودروها، تولید بهتر و در کلاس بالاتر تولید می شوند.

کد خبر 118207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha