رونق تولید خودروسازان در گرو رفع مشکلات بانکی است / بهبود کیفی خودروها در همکاری با صنایع دفاعی محقق می شود

پرشین خودرو: رونق تولید خودروسازان در گرو رفع مشکلات بانکی است و اگر می خواهیم رونق تولید عملیاتی شود باید موضوع سود و نرخ بهره بانکی حل شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در یک نشست خبری با اعلام این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات مهم قطعه‌سازان تسهیلات بانکی است البته امسال هیات دولت با همکاری مجلس و قوه قضائیه با حذف سود مرکب، گامی موثری در جهت کاهش این مشکل برداشت.

وی تصریح کرد: سالهاست که تولیدکنندگان کشور با تسهیلات بانکی دچار چالش هستند و امسال علی رغم اینکه مجلس، دولت و قوه قضائیه در راستای حذف سود مرکب گام برداشته اند اما همچنان بانک ها خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار عقود غیرمشارکتی را با نرخ 14 تا 15 درصد و عقود مشارکتی را با نرخ 17 تا 19 درصد و با سررسید 2ساله منعقد می کنند، در حالی که بنا بود که بانک ها صرفا به تولید تسهیلات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران از نظر نرخ بهره‌های بانکی در بین 122کشور جهان در رتبه 118 قرار دارد، افزود: با اعمال تحریم‌ها، مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان افزایش یافت و در بسیاری موارد از پرداخت اقساط بانکی خود بازماندند، این در حالی است که همزمان قراردادهای قطعه‌سازان با بانک‌ها با جریمه همراه شد و در برخی موارد 300 تا 400 درصد اصل وام به بدهی آنها اضافه گردید و مشکلات زیادی را برای قطعه سازان بوجود آورد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با بیان اینکه رونق تولید در گرو رفع مشکلات بانکی است ، تصریح کرد: انتظار می‌رود بانک مرکزی و دادستانی در این زمینه ورود کنند و با برداشتن جریمه‌ها و سودها از وام‌ها موجب رونق تولید شوند.

به نیا همچنین به مشکل تامین اجتماعی و پرداخت بیمه بیکاری از سوی این ارگان اشاره و عنوان کرد: در صورتی یک دهم از مبالغی که بابت بیمه بیکاری پرداخت می شود را با نرخ بهره 6 درصد در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار دهند می توانند نیروهای تعدیل شده را به سر کار بازگردانند.

وی در ادامه مبحث بعدی را مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد و اظهار کرد: ‌بهتر است این مالیات از تولیدکننده نهایی، یعنی به هنگام فروش خودرو از خودروساز گرفته شود در حالی که هم اکنون در یک پروسه پیچیده، مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکننده و از جمله قطعه ساز دریافت می شود.

وی با اشاره به ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه سازی پرداخت و خاطر نشان کرد: ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه‌سازی به‌ویژه در تولید و تامین قطعات های تک موجب بهبود و افزایش کیفیت در صنعت خودرو و قطعه سازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بهترین نهادی که می تواند به کیفیت صنعت خودرو کمک کند صنعت دفاعی است ضمن اینکه صنایع دفاع آمادگی خود را برای بهبود کیفی در این صنعت اعلام کردند.



گام های موثر قطعه سازان در داخلی سازی قطعات

در ادامه این نشست محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به موضوع خودکفایی در تولید قطعات اظهار داشت: خوشبختانه دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون در جهت داخلی سازی گام های جدی و موثری برداشته اند.

 

قطعه سازان



وی افزود: قطعه سازان و خودروسازان در حوزه ساخت داخل تاکنون چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و قطعات خودرو را به سمت داخلی سازی پیش برده اند به طوری که هم اکنون بالغ بر 85 درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود.

وی در ادامه با توجه به رشد تولید خودروسازان در شش ماهه دوم امسال گفت : در نیمه دوم امسال در مقایسه با نیمه نخست، تغییر قابل ملاحظه‌ای در تولید خودرو رخ داده است و امروز تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانه باقی‌مانده سایپا به صفر و ایران خودرو به کمتر از 15هزار دستگاه رسیده است.



انجمن قطعه سازان به دنبال کاهش قیمت خودرو است

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه نباید قیمت خودرو در شرایط کنونی کشور این ارقام باشد، عنوان کرد: انجمن قطعه سازان به دنبال کاهش قیمت خودرو است، چرا که تحریم‌ها موجب رونق داخلی‌سازی قطعات شده است و همین موضوع می تواند زمینه ساز کاهش قیمت‌ها باشد.



خودروسازان و قطعه سازان جهادگران عرصه اقتصادی در کشور

در نهایت، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو قطعه سازان و خودروسازان جهادگران عرصه اقتصادی عنوان کرد و گفت: به رغم تلاش های آمریکا و متحدان آن برای ضربه به اقتصاد و به خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی ایران ، تولید خودرو نه تنها کاهش نیافته بلکه امروز با افزایش خوبی روبرو شده است.

مرتضوی تصریح کرد: بعد از رفتن پژو از ایران بسیاری بر این باور بودند که صنعت خودرو ایران زمین خواهد خورد، در حالی که با افزایش تولید مواجه شدیم و پلتفرم پژو 301 با نیز از سوی تولیدکنندگان داخلی ارائه شد.

وی در پایان سطح کاهش خودروهای در کف را ازدیگر اقدامات موثر خودروسازان در جریان تحریم ها اعلام کرد.

کد خبر 119976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha